Permalänk
Medlem

En dator

Tänkte försöka snickra ihop en dator och jag bestämde för delarna nedan, vad tycks? Det ska föreställa en gamingdator Kritik, råd eller tips är hjärtligt välkomna.

Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU) 495 kr Komplett

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL 695 kr Komplett

Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16 1 099 kr Komplett

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan 2 280 kr Datorbutiken

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX 795 kr Komplett

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Sony diskettstation 3,5" 1,44MB svart floppydisk intern 79 kr Komplett

Pioneer DVR-215DBK DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA 329 kr Datorbutiken

XFX GeForce 9800GTX+ 765M OC 512MB GDDR3 ,PCI-Express 2.0, w/Assassins creed 1 899kr Komplett (ca 8300)

eller Gigabyte GeForce GTX 260 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit 2 350kr Datorbutiken (ca 8700kr)

Ok, jag bytte hårddisk till en likadan fast sata och det där med två hårddiskar lät rätt bra men ajg får kolla lite med ekonomin. Hur tycker ni annars datorn verkar? Är den bra nog för ett tag framöver etc?

Permalänk
Permalänk

TIPS 1

Ditt val av 320 GB hårddisk IDE/ATA.... nejnejNEJ, du ska ha SATA. Varför? Därför att det är en snabbare, lättare och mindre varm teknik. Med prisskillnaden mellan IDE och SATA går det heller inte att försvara IDE-valet.
Är det möjligen någon som vill att Seosaidh:s gamingdator ska ha IDE-hdd:s?

TIPS 1.1
Dessutom, köp gärna TVÅ stycken SATA-hdd typ 250-500 GB. En blir systemdisk och den andra lagringsdisk. Gärna att den förra är snabbare (helst 32MB cache, kanske 320 eller 640 GB). Den senare kan vara lite större i GB och självklart gärna snabb men där får din ekonomi styra lite. Anledningen till två hdd:s är att du får upp snabbheten och det blir då mer behagligt att arbeta framför/med datorn.

För lite mer info om det jag skriver om i tips 1.1, se bl a länk http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8009...

Uppdatera gärna ditt ursprungsinlägg allteftersom du får klarhet i vad som du ska välja och vad som ska bort. Det blir då mer lättöverskådligt (för mig iaf).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

radeon 4870 eller 4870x2 istället..

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat geforce mer än radeon. Är det verkligen så stor skillnad ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seosaidh
Har alltid gillat geforce mer än radeon. Är det verkligen så stor skillnad ?

japp. men vill du betala mer för mindre prestanda är det upp till dig

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Seosaidh,

BRA att du ändrat dig till att köpa en SATA hårddisk istället för en IDE/ATA dito. Och visst blir det dyrare att köpa två st men det går att komma lite lindrigare undan ekonomiskt ifall du iaf köper den ena begagnad.

320 GB SATA-disken för system och program. Dock är det ett alternativ, iom att du vill spara in pengar, att köpa en billig IDE/SATA-disk för lagring och filer. Det blir lite långsammare men brukar oftast falla inom ramen för aceptabelt ändå. Se t ex punkt 8, eller helst 9, på www.blocket.se/vi/18322163.htm?ca=11_s

Lycka till! Och tänk gärna ett varv till kring ifall du verkligen ska satsa på ett Nvidia-grafikkort. Se Niklashog's kommentar.

Permalänk
Medlem

tackar för all hjälp men jag undrar vilket 4870 kort för runt 2000 kr ska jag köra på?