Permalänk
Medlem

Night Vision Googles

Nån på swec som vet vart man kan köpa ett par bra Night Vision Googles?

Nån som kan tipsa om nån som har bra kvalitet samt bra pris?

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk

Köp en billig kamera, helst mobil med kamera. Se ifall den ser IR-ljus genom att trycka på knapparna på en fjärrkontroll till TV:n riktad mot kameran. Ifall du ser att det lyser, gå iväg och köp ett par IR-dioder och löd ihop en IR-spotlight. Om du inte ser att det lyser, då måste du plocka isär kameran och ta bort IR-filtret. Jag ansvarar ej för eventuella skador.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Får vi reda på användningsområde så är det lättare att hjälpa. Det finns varianter från några tusen till tiotusentals kronor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Köp en billig kamera, helst mobil med kamera. Se ifall den ser IR-ljus genom att trycka på knapparna på en fjärrkontroll till TV:n riktad mot kameran. Ifall du ser att det lyser, gå iväg och köp ett par IR-dioder och löd ihop en IR-spotlight. Om du inte ser att det lyser, då måste du plocka isär kameran och ta bort IR-filtret. Jag ansvarar ej för eventuella skador.

Det där var fan ärligt läskigt, va i helvetet ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Blocket?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Bildförstärkare heter det.

Här finns det hyffsat "billiga": http://www.handladigitalt.se/goggles-generation-c-7_47_138.ht...

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en för dem är kosmiskt coola, sen kan man springa runt i skogen och säga Olololol, så om ni hör de nån gång i norrlands skogar så vet ni vem det kan vara,

Visa signatur

Games for life =)

Permalänk
Medlem

Nu blev jag också sugen på ett par.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Avstängd

Gen1 och 1+ är skräp, vill ni ha Nightvision alá Actionfilm ere gen 3/3+ som gäller, annars ere roligare med en ficklampa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesseman
Jag ska köpa en för dem är kosmiskt coola, sen kan man springa runt i skogen och säga Olololol, så om ni hör de nån gång i norrlands skogar så vet ni vem det kan vara,

Kanske bara jag som är sjukt trött men jag skrattade riktigt gott åt det där :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste testas! xD

"Springer iväg och rotar vid skolan" ^^

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Min SE K550i hade av någon anledning inget IR-filter så jag behöver bara köpa IR-dioder
Vet dock inte varför den saknade IR-filtret, undrar ifall alla modernare mobiler gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min Nokia 6280 hade inget heller, får fråga läraren om han har "några" st IR-dioder att "låna" ut, hur många behövs? (Nej jag tänker inte stjäla dom. -.-)

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Min Nokia 6280 hade inget heller, får fråga läraren om han har "några" st IR-dioder att "låna" ut, hur många behövs? (Nej jag tänker inte stjäla dom. -.-)

Ingen aning, beror på hur starka de är. För 2-5m för människan osynlig upplysning så räcker väl kanske 5-10st. Beror somsagt på hur starka de är.
Sen vet jag inte direkt ifall IR är bra alls att lysas nära en person även ifall man inte kan se det, då vad jag minns IR från kraftiga billiga laserpekare kan skada ögonen, vet dock inte om det gäller all sort IR-ljus.

Visa signatur

Permalänk

Vad jag vet så kan man se IR-ljuset ifrån en fjärrkontroll i alla kameror från nära håll (om inte alla digitalkameror och mobiltelefoner med kamera jag prövat saknar detta filter).
Även om de har IR-filter. Så ett tips om man vill ha bättre ljus, plocka ur IR-filtret.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Inga mobiler jag har testat har ett IR-filter. På jobbet använder vi våra mobiler för att kolla om kundernas fjärrkontroller fungerar eller inte när de kommer in och behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Här har du ett riktigt par http://www.optical-systems.com/dedal-dvs8-xd4-night-vision-sc... Pris: 5500 EUR = 56 000 SEK

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det där är inte "Night Vision Goggles", riktiga varianterna tar den mängd fotoner som kommer in genom linsen och förstärker det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Inga mobiler jag har testat har ett IR-filter. På jobbet använder vi våra mobiler för att kolla om kundernas fjärrkontroller fungerar eller inte när de kommer in och behöver hjälp.

Samma här. Ganska smidigt.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesseman

Nån mer än jag som fick en pervers bild i huvudet?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

sök "night vision goggles" på ebay. Finns endel. Dom bra är ganska dyra..

Permalänk
Medlem

Hagamannen II: The H-Man Does Luleå

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att använda IR för att lysa upp medär att man själv lyser upp som en fyr när andra har mörkerkikare och tittar mot en.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Nackdelen med att använda IR för att lysa upp medär att man själv lyser upp som en fyr när andra har mörkerkikare och tittar mot en.

Ja det är ju verkligen ett problem för trådskaparens tilltänkta användningsområde.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Ja det är ju verkligen ett problem för trådskaparens tilltänkta användningsområde.

Han kanske inte är ensam i norrlandsskogarna.

Nej, jag är inte där och springer.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Han kanske inte är ensam i norrlandsskogarna.

Nej, jag är inte där och springer.

Fan vilken syn om två stycken träffar på varandra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Fan vilken syn om två stycken träffar på varandra

"Men vad i hela friden sysslar DU med" ?!?!?! hehe

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

När ni ser bliden framför er, visst är de nakna?

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
När ni ser bliden framför er, visst är de nakna?

Där fick ni mig, jag brukar alltid springa på nån i skogen och jag vet inte hur människan ser ut, därför behöver jag NVG när jag OLolololar runt i skogen och springer in i människor, viktiga delar rör vid varandra, inge mysigt om jag springer på en kille,

Visa signatur

Games for life =)