Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Passande hårddisk för mina behov? SSD eller Velociraptor?

Permalänk
Medlem

Passande hårddisk för mina behov? SSD eller Velociraptor?

Min gamla dator lyckades brinna upp och nu är det dags att fixa mig en ny. Alla komponenter är utvalda sånär som på hårddisken. Jag har läst spaltmeter efter spaltmeter om nackdelar och fördelar med OCZ SSD Core Series 2 samt Western Digital Velociraptor, men jag kan verkligen inte bli klok på vad jag skall välja.

Min plan var att köra två diskar i Raid0 då läsprestanda är mkt viktigt för mig. Jag spelar inga spel just nu, men finns inget som stör mig så mkt som loadingtimes för program, webbsidor etc. Det som framförallt kan vara viktigt att nämna är att jag är pokerspelare och för statistik över mitt spel, det innebär en databas med hundratusentals händer baserat på tusentals olika spelare. Detta gör att databasen ligger runt 1-2gb om jag ej minns fel. Använder applikationer som plockar data ur databasen i realtid samt utför beräkningar baserat på datan för att ge mig nyttig information i spelet.

Har tidigare kört på en X2 4400+ med 2gb ram samt första generationens raptordisk.

Iaf, jag vill ha absolut bäst prestanda för mina behov och jag är beredd att slänga ut uppåt 5000 kr för ett hårddisksystem. Det skall vara tyst också, har ett ganska bra ljuddämpat chassi redan och vill inte det ska låta igenom.

Vad jag känner till så har OCZ Core V2 mkt problem med slumpmässiga läsningar, att den kan frysa 1-2 sekunder då och då vilket är helt värdelöst rent ut sagt, samtidigt som den skalar linjärt i raid0 och har en avg accesstid på 0.3ms. Att köra en velociraptor skulle kunna vara ett alternativ för att vänta på att intels SSD-diskar går ner i pris och sedan köpa 2st av dem. Kan även tänka mig att köra 2x Velociraptor i raid0 ifall någon kan övertyga mig om att det skulle passa mina behov perfekt.

Övriga specs på datorn som skall fixas:

C2D E8500
4gb ram 800mhz
Asus P5Q-E moderkort

Hjälp mottages tacksamt.

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

OCZ Core V2 är värdelösa så köp velociraptor eller välj en av dom dyrare ssd märkena

Permalänk

I dagsläget är det SLC-baserade flash-enheter som gäller om man vill ha garanterad prestanda - om du vill satsa på en billigare MLC-baserad enhet är det viktigt att du ser så att du har full retur-/ångerrätt - MLC-baserade enheter är som du redan upptäckt inte lika stabila som SLC-baserade, alla MLC-baserade (bortsett från Intels) enheter tycks använda kontrollerchipet JM602 från JMicron, med allt vad det innebär utav kompatibiltets-/prestandaproblem.

Med tanke på att SLC-baserade enheter är relativt dyra rekommenderas oxå att du ser över ditt hårddiskutrymme för att se hur mycket plats du verkligen behöver. Skulle 16GB räcka? Skulle 32GB räcka? Behöver du ännu mer? Är du säker? Till skillnad från HDD behöver du sällan köpa mycket mer utrymme än du verkligen behöver - SSD erbjuder samma prestanda över hela enheten (till skillnad från HDD som har bra prestande i "början" av disken för att sedan ha sämre prestanda hju närmare "slutet"/"mitten" man kommer). Bara för att du köpt en SSD är det inte heller helt tvunget att köra -allt- från SSDn, jag antar här att du kommer att ha minst en vanlig (HDD) hårddisk i datorn utöver SSDn, det går utan problem att flytta kataloger från SSDn till HDDn om man så vill.

Vad gäller RAID-0. Jag är tveksam till hur RAID-0 skulle kunna erbjuda mycket bättre (upplevd) prestanda, SSD presterar så pass bra ändå. Jag vet inte varför så många envisas med att man _måste_ köpa 2 stycken SSD när man går över till SSD. Jag håller (för systemdisken) överföringshastigheten högre, jmfr t.ex. SSDns accesstid 0.1ms-0.3ms med Velociraptorns 7-8 ms.

Vilket operativsystem kommer du använda? Databaser mår ofta gott utav mycket minne, om databas-programmet finns i 64-bitars version kanske några GB minne till + ett 64-bitars os skulle göra mer för prestanda än en snabbare hårddisk. Hur mycket arbetar databasen idag mot hårddisken? Hur mycket minne använder det? Finns där kanske några inställningar att göra? Vad säger andra användare av programmet? Kan programmet utnyttja extra minne? Jag rekommenderar att du kör Process Explorer och FileMon (gratis mjukvara som du hittar via google) för att se hur mycket hårddisken verkligen får jobba. Går det kanske att lägga hela databasen på en stor RAM-disk?

Det kan oxå vara en idé att jmfra priser utomlands (inom EU), de svenska återförsäljarna tycks ta ut en ordentlig marginal på SSD-enheter. Som exempel kan nämnas Mtrons SLC-baserade MOBI-serie (32GB) som...

enligt prisjakt finns i lager för som lägst: 4 211:- (misco.se)
inom EU kan fås för: 2840:- (realta.ie)

Båda inkl moms, frakten bör inte skilja nämnvärt.

(http://www.realta.ie/ssdrive-ssd-shop/25-mtron-mobi-3525-slc-...)

(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260179)

Snabb jmfrelse dock där realta-enheten t.o.m. är en generation nyare (bättre), det är möjligt att även den äldre 3000-serien finns inom EU för en lite lägre summa.

Sammanfattning: Köp inte en MLC-baserad enhet.

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar fqvartfort!

Operativsystemet jag använder är wxp 32bit, applikationerna fungerar dessvärre ej på 64bits-system än vilket är lite synd. Troligtvis hade ytterligare ramminne hjälpt, men inget att göra åt nu.

Vad det gäller att köpa två istället för en så är det enbart baserat på de tester jag läst om att de skalar linjärt vilket imponerade rejält.

Denna disk kommer enbart användas för operativsystem, programvara samt databasen. 32gb är fullt tillräckligt. Hade funderingar på att ev. ladda ner torrenter till disken och sedan flytta dem till lagringsdiskarna när de är färdigladdade (har 2x 500gb sata2 atm).

Hade gärna köpt en i-ram eller liknande om det inte vore för storleksbegränsningarna samt problemen när datorn är utan ström.

Så, blir väl att skaffa en velociraptor och spara pengarna tills SLC-tekniken blir standard. Annars kan man ju fläska på rejält och skaffa en sån här:

http://www.hyperossystems.co.uk/07042003/hardware.htm#hyperos...

MVH

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk

Jag ser i dagsläget inte många anledningar till att köpa en Velociraptor framför en SLC-SSD, men om du behöver utrymmet finns där många som gillar den för den höga överföringshastigheten och den ngt förbättrade accesstiden (jmfrt med 'gamla' Raptorn).

Då du nämner att du tänkte använda SSDn för temporär lagring bör det nämnas att även om flash-SSD är mkt snabbare på att läsa än vanliga hårddiskar är prestanda för "små skrivningar" inte fullt lika förträfflig. Mtron's diskar har t.ex. troligtvis den bästa prestanda för "små skrivningar", men jmfrt med vanliga HDD är de siffrorna inte något att skryta med - de ligger ungefär i samma nivå. Läsprestanda däremot är en helt annan femma, där är SSDn många många ggr snabbare. Därför rekommenderar jag alltid flash-SSD som systemdisk, en mjukvaru-RAM-disk för temporär lagring (webb cache, eventuellt temp-katalogen, eventuellt kataloger och filer som ofta ändras, osv), och så en vanlig hårddisk för större filer.

Jag vet inte om man tjänar ngt på att använda en flash-SSD som tillfällig torrent-destination, det beror på hur mycket du skickar vs hämtar, det beror oxå på hur väl programmet cachar informationen till större block innan den skriver ned informationen på disken, jag vet inte om det finns något torrent-program som är "ssd"-medvetet, tekniskt sett skulle det kunna gå många ggr snabbare att läsa/lagra tillfällig torrent-data på SSDn men det är som sagt upp till torrent-programmeraren att anpassa programmet till SSD för att verkligen få ut allt ur den. Dock tror jag inte det finns något sådant program. I dagsläget skulle jag tro att prestanda blir bättre om du mkt oftare "skickar", men sämre om du oftare "hämtar". Hur som helst är det sällan hårddisken som bromsar torrent-hastigheten.

Då flash-SSD presterar så pass bra som läsmedium tror jag inte att lösningar såsom iRAM eller hyperossystems är något att rekommendera som systemdisk. För det presterar flash-SSD tillräckligt bra till en bättre peng/GB. Däremot skulle jag inte ogärna ha en själv för att husera filer/kataloger som ofta ändras (just för att flash-SSD är så pass "långsamma" på att skriva). Tyvärr tycks de inte vara helt enkla att tillverka, då det finns flera exempel på prototyper som har visats upp för att sedan försvinna utan spår. Senaste prototypen från ACard ser t.ex. lockande ut - stöd för DDR2 med antingen hårdvaru-ECC ("ECC-minnen") eller mjukvaru-ECC (med firmware) och möjlighet att använda flera SATA-kanaler parallellt för att höja överföringshastigheten, och allt för under MSRP $500, man kan hju alltid hoppas på att produkten blir verklighet även om det kanske inte är något att lita på (skulle ha kommit i oktober).

Permalänk
Medlem

SLC-SSD känns ju dessvärre som om det är lite väl lite för pengarna just nu, visst får man 32 helt galet snabba gigabyte men över fem loppor för det är lite väl magstarkt.

Hade jag haft ett 64bit OS hade jag helt klart kunnat tänka mig en mjukvaru-ramdisk att lagra swapfiler, men på 4gb ram känns det lite magert.

Man kanske kunde göra någon sorts semi-optimal lösning med 32gb MLC-SSD (oczs modell för 2 loppor), 1 gb mjukvaru-ramdisk samt nuvarande raptordisk.

Vad har du gjort i mina skor, om man tar bort alternativet SLC-SSD och redan sitter på en raptor 74gb av generation ett? Har även lagrinsdiskar. Behålla nuvarande raptor och vänta på att SLC kommer i bättre priser/utföranden? Byta ut nuvarande raptor mot en/två nya raptorer?

Känner mig förbaskat osäker, så tar mkt gärna råd från en som verkar veta bättre än mig själv.

MVH

Visa signatur

Permalänk

Jag var själv inne på att köpa en MLC-baserad SSD runt tiden då OCZ kom ut med Core-serien. Dock fick den usla skrivprestandan mig att tveka. Jag kunde dock möjligtvis tänka mig att lösa det problemet genom att köra med EWF för att dirigera om alla skrivningar till RAM under tiden jag använde systemet (och eventuellt skriva ned alla dessa ändringar när jag väl stängde av datorn för dagen) - google vet mer om EWF (Enhanced Write Filter). Det som däremot fick mig att helt vända mig från MLC och köpa en SLC-variant var det faktum att många upplevde _stabilitets_-problem med MLC-baserade enheter (troligtvis pga ngt fel i kontrollerchip JM602) - skrivprestandan gick visserligen att kringgå, men jag kände inte för att köpa en dyr disk och sedan inte vara helt säkert på att systemet skulle starta igång utan problem eller om det skulle krascha och tappa information när som helst, dessutom var garantin ett stort frågetecken då ocz skyller dessa fel på kompatibilitetsproblem (dvs erbjuder ingen garanti för den här typen av fel).

5 loppor låter lite väl magstarkt, om Mtron är dyra kanske en Samsung SLC kan vara något, Multitronic har t.ex. en 32GB för 2500:- (eller komplett.se för 3000:-). Se bara till att du får den med 100MB/s läs och 80MB/s skriv (det finns flera generationer av Samsung ute). Möjligtvis att den finns utomlands för billigare peng. Mtron har den fördelen att den har 3 års garanti vs 1 år för Samsung.

Om jag skulle vara i din position, och inte vilja ha en SLC-SSD i dagsläget, skulle jag vänta in billigare SLC-SSD. För MLC-baserade måste en ny kontroller komma fram, vad jag hört ska dock JMicron inte komma ut med en ny förrän som tidigast i februari, så jag räknar här bort alla MLC-baserade SSD, hjust för att stabiliteten inte är garanterad. Intels MLC är fortfarande alldeles för dyr för vad man får (största delen av priset på den står säkert kontrollern för). Kanske att Micron kan komma att erbjuda något matnyttigt då de samarbetade med Intel inför deras diskar, Micron ska till skillnad från Intel erbjuda enheter med lägre kapacitet/storlek och förhoppningsvis därmed lägre pris (kanske att de ska komma snart, realta.ie har t.ex. förberett plats för deras SSD - http://www.realta.ie/ssdrive-ssd-shop/11-micron-realssd). Jag har iof inte testat Velociraptorn, men jag kan inte tänka mig att den skulle prestera mkt bättre än 74GB raptorn (i alla fall om man använder den som systemdisk). Det borde dock finnas (ett antal) jmfrelser à raptor vs velociraptor hos google eller i sökfunktionen i det här forumet, jag har tolkat det som så att det finns folk som tagit seget Raptor -> Velociraptor. Jag tror inte heller på RAID-0 på systemdisken eftersom accesstiden inte blir bättre (i 9 fall av 10 blir den t.o.m. sämre). Jag har oxå länge kört på en 74GB raptor och var klart nöjd med den.