I dagsläget är det SLC-baserade flash-enheter som gäller om man vill ha garanterad prestanda - om du vill satsa på en billigare MLC-baserad enhet är det viktigt att du ser så att du har full retur-/ångerrätt - MLC-baserade enheter är som du redan upptäckt inte lika stabila som SLC-baserade, alla MLC-baserade (bortsett från Intels) enheter tycks använda kontrollerchipet JM602 från JMicron, med allt vad det innebär utav kompatibiltets-/prestandaproblem.
Med tanke på att SLC-baserade enheter är relativt dyra rekommenderas oxå att du ser över ditt hårddiskutrymme för att se hur mycket plats du verkligen behöver. Skulle 16GB räcka? Skulle 32GB räcka? Behöver du ännu mer? Är du säker? Till skillnad från HDD behöver du sällan köpa mycket mer utrymme än du verkligen behöver - SSD erbjuder samma prestanda över hela enheten (till skillnad från HDD som har bra prestande i "början" av disken för att sedan ha sämre prestanda hju närmare "slutet"/"mitten" man kommer). Bara för att du köpt en SSD är det inte heller helt tvunget att köra -allt- från SSDn, jag antar här att du kommer att ha minst en vanlig (HDD) hårddisk i datorn utöver SSDn, det går utan problem att flytta kataloger från SSDn till HDDn om man så vill.
Vad gäller RAID-0. Jag är tveksam till hur RAID-0 skulle kunna erbjuda mycket bättre (upplevd) prestanda, SSD presterar så pass bra ändå. Jag vet inte varför så många envisas med att man _måste_ köpa 2 stycken SSD när man går över till SSD. Jag håller (för systemdisken) överföringshastigheten högre, jmfr t.ex. SSDns accesstid 0.1ms-0.3ms med Velociraptorns 7-8 ms.
Vilket operativsystem kommer du använda? Databaser mår ofta gott utav mycket minne, om databas-programmet finns i 64-bitars version kanske några GB minne till + ett 64-bitars os skulle göra mer för prestanda än en snabbare hårddisk. Hur mycket arbetar databasen idag mot hårddisken? Hur mycket minne använder det? Finns där kanske några inställningar att göra? Vad säger andra användare av programmet? Kan programmet utnyttja extra minne? Jag rekommenderar att du kör Process Explorer och FileMon (gratis mjukvara som du hittar via google) för att se hur mycket hårddisken verkligen får jobba. Går det kanske att lägga hela databasen på en stor RAM-disk?
Det kan oxå vara en idé att jmfra priser utomlands (inom EU), de svenska återförsäljarna tycks ta ut en ordentlig marginal på SSD-enheter. Som exempel kan nämnas Mtrons SLC-baserade MOBI-serie (32GB) som...
enligt prisjakt finns i lager för som lägst: 4 211:- (misco.se)
inom EU kan fås för: 2840:- (realta.ie)
Båda inkl moms, frakten bör inte skilja nämnvärt.
(http://www.realta.ie/ssdrive-ssd-shop/25-mtron-mobi-3525-slc-...)
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260179)
Snabb jmfrelse dock där realta-enheten t.o.m. är en generation nyare (bättre), det är möjligt att även den äldre 3000-serien finns inom EU för en lite lägre summa.
Sammanfattning: Köp inte en MLC-baserad enhet.