Command Rate & Minnesratios på GA-P35-DS4

Permalänk
Medlem

Command Rate & Minnesratios på GA-P35-DS4

Command Rate & Minnesratios på Gigabyte GA-P35-DS4.

Har ett GA-P35-DS4 som jag hade tänkt att klocka (antingen med C2D E8600 eller E8500 kyld med TRUE).
Kollar för närvarande lämpliga minnen.
Kortet verkar vara rätt omtyckt av klockare lite var stans, inte minst här på SweClockers
Blev dock lite tveksam till att satsa på GA:t enligt vad som framkommer nedan:

Command rate

Läste nyligen en artikel på B3D där följande fanns att läsa:

Citat:

The memory that was used in the benchmarks (XTREEM TXDD1024M800HC4-D) was able to run at default 4-4-4-12-1T with the 680i motherboard but since the GA-P35-DS4 does allow user to change the command rate, I can only run the benchmark at 4-4-4-12-2T (det står "...since the GA-P35-DS4 does allow..." men skall vara "...since the GA-P35-DS4 doesn't allow..." för att bli begripligt - min anmärkning)

Som framgår av de benchmarks som görs i recensionen (samma sida som i länken ovan) är det en avgörande skillnad mellan kortet med 680i-chipset (EVGA-122-CK-NF68) som kan köras i 1T och Gigabytekortet som bara kan köras i 2T.

Jag har hittills inte sett något nämnas om detta i forumet men det var ju ett tag sedan som kortet var nytt och jag har inte lusläst alla inlägg...
Av det jag ändå läst verkar det som om problemet faktiskt finns men inte uppmärksammas, vilket framgår av de cpu-z-värden som Lakanman visar i sitt inlägg (command rate är inaktivt); och Pontuz1972 verkar ha stött på det men får inget svar på sin fråga.

Minnesratios

Redan i BIOS-delen av recensionen nämner recensenten också att möjligheterna att justera minnesratios är något begränsade och hur detta sedan avspeglar sig i testresultaten:

Citat:

One thing which I found to be slightly limited is the System Memory Multiplier. Unlike the 680i based motherboard where users have an option to adjust the FSB and the memory clock separately and the motherboard will automatically adjust the FSB:Memory ratio. The Gigabyte board still uses FSB:Memory ratio and the preset ratio is somewhat limited as we will show later with out overclocking result.

Frågor

1. Finns det någon som känner igen den här problematiken med command rate och minnesratios?
2. Är det någon som har egen erfarenhet av (eller på annat sett känner till ) om problemen med låst command rate och klena ratios var något som blev fixat i den senare versionen av kortet (2.0 eller 2.1) eller med senare uppgraderingar av BIOS?
3. Om det visar sig att GA-P35-DS4 inte ger möjlighet att ändra command rate (till T1) - vilket kort med lika bra kylning och effektförbrukning skulle ni i så fall föreslå?
Ser med spänning fram emot alla inlägg i frågan.

Edit:
I den här tråden fick mina frågor följande svar av the squonk (2008-11-06 kl. 19:19):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det har inget med Gigabyte att göra, det är samma på alla Intel-baserade kort. Istället för 1T/2T kan man justera "performance level" på Intel-kort, det ger en liknande dramatisk effekt som 1T/2T om man sänker "performance level" men givetvis blir det större risk att det inte är stabilt ju snabbare det blir. Precis som att 1T är svårare att få stabilt än 2T.

På Gigabyte är "performance level" det näst sista värdet i de avancerade minnestimings. Står det på "8" är det i allmänhet väldigt stabilt, men inte snabbast i världen, står det på "7" är det markant snabbare men räkna med lägre maxklock. Vänder man på det kan man sätta nya klockrekord genom att höja "performance level". Gynnarna på xtremesystems brukar höja till 11-12, och bara köra med en st. 1GB-sticka, då klockar de sjukt högt med hjälp av grov kylning

Så om det är någon som vill posta något mer i den här frågan så hänvisar jag alltså dit

Visa signatur

ICIT