Nu blir Adamos kunder Bredband2 kunder... är allt hopp förlorat?

Permalänk

Nu blir Adamos kunder Bredband2 kunder... är allt hopp förlorat?

En sak som jag har noterat med Adamo är att de hade VÄLDIGT bra hastigheter. De hade väldigt bra hastigheter till andra nät både i Sverige och Europa. Det var alltid nästan utan problem man fick ut 90Mbit+.

Nu tar Bredband2 över vilket jag har fått intrycket av inte alls har lika fin kvalité rent hastighetsmässigt!

Intrycket jag har fått är att man kanske får ut i genomsnitt runt 50-60Mbit i Bredband2? Deras nät verkar väldigt överbelastat med fildelare.

Så vilken leverantör är bäst nu i Västerås stadsnät?
http://www.malarenergistadsnat.se/services/services.php?categ...

Valet ligger mellan Bahnhof och Bredband2 då de är de enda som levererar 100/100.

Hur jag uppfattar leverantörerna:
Bahnhof - Trevliga men har väldigt dålig hastighet mot Telia(?). Hur deras hastigheter är för övrigt vet jag inte då jag aldrig känt på deras nät förutom på Birdie. Men den linan går ju förmodligen inte att jämföra med den som levereras till privatpersoner?

Bredband2 - Överbelastat nät fullt med fildelare.

Jag behöver ert råd nu. Vilken av de två kommer att leverera den bästa hastigheten både i Sverige och Europa?

Edit: En kompis påpekade att det var närmare 40-50Mbit max.

Permalänk
Medlem

jag fick ett brev idag om att Adamo skulle byta till BB2. kommer priset göra nån skillnad eller är det samma pris?

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits.
Hade BB2 2006-2007, och då hastigheterna bra, men när jag testade för någon månad sen var det sämre, runt 50-60Mbit/s som du säger...
Adamo brukar även ha bättre svarstider till utlandet.

Hade redan sagt upp Adamo, och mitt abbonemang går ut sista januari.

Mitt val i Lunds Öppna Stadsnät Student är (med nuvarande priser):
Bredband2 100/100 (59kr/mån, erbjudande just nu; 29kr/mån i 6mån)
Perspektiv Bredband 100/100 (89kr/mån)
Bahnhof 100/10 (68kr/mån)

Även om ingen av leverantörerna har speciellt höga avgifter, så ligger BB2 märkbart lägre än de övriga, i synnerhet då Bahnhof "endast" levererar 10Mbit/s upp.

Det lutar dock faktiskt åt att testa Bahnhof och se hur det är, en jag pratat med som sitter inom samma stadsnät får ut betydligt mer än de 10Mbit/s som är specade.
Det säger dock inget om hur det ser ut i Västerås.

Permalänk
Medlem

Same old same old för min del med.

Sitter i Umeå dock och har nada uppfattning om hur BB2 är. Men å andra sidan, provar i en månad, skulle det inte vara bra är det ju bara att säga upp den och byta.

Permalänk
Medlem

Ni vet om att Adamo i typ 70% av stadsnäten redan transporterades i Bredbands2 infrastruktur? Adamo har aldrig ägt infrastruktur själv. Så den enda skillnaden mellan en Adamokund och en BB2 kund har i de allra flesta fall varit ipnummret Han som skapat tråden är ett exempel.

Permalänk

Adamo i Västerås levereras nu via Bredband2 om man nu ska tro dns:en på IPn. Kan ju påpeka att hastigheterna generellt sett blivit sämre och ligger nu runt 2MB/s via FTP. Förr låg de på ca 10MB/s i genomsnitt.

Permalänk
Medlem

Jag får mycket bättre speed nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Jag får mycket bättre speed nu.

Du sa ju att det enda som skiljde var ett IP nummer?

Edit: Även om de körde på samma fysiska infrastruktur så kan de fortfarande ha annan peering etc.

Permalänk
Medlem

Ja det där var ett trollsvar. Precis som ditt tidigare för det innehåller 0% fakta, bara tyckande.

Ang. peering så har du fel även där, även detta kan du kolla om du förstår hur internet fungerar.

Permalänk

Adamo levererades väll i TDCs nät och INTE Bredband2?

Edit: Lite fakta utan tyckande

Citat:

Det är ju kunder som redan finns i vårt nät, eftersom vi fungerat som grossist för Adamo

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.15999

Permalänk
Medlem

3år gammal artikel.. Efter TDC var det Port80. Efter Port80 var det Bredband2.

Permalänk

När skedde bytet till Bredband2?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoggyWall
Jag sitter i samma sits.
Hade BB2 2006-2007, och då hastigheterna bra, men när jag testade för någon månad sen var det sämre, runt 50-60Mbit/s som du säger...
Adamo brukar även ha bättre svarstider till utlandet.

Hade redan sagt upp Adamo, och mitt abbonemang går ut sista januari.

Mitt val i Lunds Öppna Stadsnät Student är (med nuvarande priser):
Bredband2 100/100 (59kr/mån, erbjudande just nu; 29kr/mån i 6mån)
Perspektiv Bredband 100/100 (89kr/mån)
Bahnhof 100/10 (68kr/mån)

Även om ingen av leverantörerna har speciellt höga avgifter, så ligger BB2 märkbart lägre än de övriga, i synnerhet då Bahnhof "endast" levererar 10Mbit/s upp.

Det lutar dock faktiskt åt att testa Bahnhof och se hur det är, en jag pratat med som sitter inom samma stadsnät får ut betydligt mer än de 10Mbit/s som är specade.
Det säger dock inget om hur det ser ut i Västerås.

Dedär med att man för hög hastighet inom stadsnätet är en annan femma, här i katrineholm kunde man betala extra för att få 100 inom stadsnätet, men innan bahnhof bytte inloggningssystem så fick jag 100/100 fast jag bara betalade för 10/10

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

hmm, man undrar vad detta skall bli...har dålig erfarenhet av Bredband2.
Sitter på 100/100 Adamo.
Min Adamo mail för utgående (smtp) funkar inte efter detta.
Nån mer som har samma problem?
Bredband 2:s support skiter i det verkar det som.

Permalänk
Medlem

jag fick brevet i fredags och det är väl bara hoppas att hastigheten i sjunker allt för mycket, adamo's peering och hastighet har ju alltid varit kanon. Jag sitter på karlstads stadsnät.

Hjalmarudi:
Byt till bredband2's smtp server så ska det nog funka. smtp.bredband2.com

Permalänk

Ja det var ju kul, jag som precis hade beställt en 100/100mbit lina av adamo och väntar på den ska kopplas in, så går dom ihop med bredband2 :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av civ1
jag fick brevet i fredags och det är väl bara hoppas att hastigheten i sjunker allt för mycket, adamo's peering och hastighet har ju alltid varit kanon. Jag sitter på karlstads stadsnät.

Hjalmarudi:

Det var det första jag provade men det räcker inte för Bredband2 kör med "Autentisiering" på sina servrar.
Jag lyckades komma runt det med att skapa ett nytt emailkonto på @bredband2.com och låna dessa uppgifter på "Autentisiering" på Adamo mailen.
Adamo körde inte med det systemet så man måste mecka endel först, går inte bara att köra på med Adamo mailen som de skriver i brevet.
De måste ha missat detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av civ1

Hjalmarudi:

I Karlstad har Adamo gått över Bredband2s nät ett tag nu, så för dig lär det inte bli någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
I Karlstad har Adamo gått över Bredband2s nät ett tag nu, så för dig lär det inte bli någon större skillnad.

okej, tack för den infon

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som inte bli tilldelad IP adress och som har varit kund hos Adamo innan de blev Bredband2!!?? Det ska vara fler som är drabbade. Udda tider som tidigt på morgonen och sent på kvällen ska det fungera att komma ut men annars inte. Det verkar som om de har för få ip adresser, har varit i kontakt med deras kundtjänst. Själv bor jag i Göteborg och har fiber via Gothnet.

Någon mer som är drabbad av detta och har mer info!??

Permalänk
Medlem

Jag beställde av Bredband2 men eftersom det tog en jädrans tid, plus att de inte svarar på mail man skriver till de och att man får vänta i över 20 min på att de ska svara så sa jag till de att jag inte ville ha det längre. Men vilka ska man nu beställa från då?
De jag tittar på just nu är Bahnhof, Blixtvik och Telia i Helsingborg.
Någon som har nån de kan rekommendera?

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa86
jag fick ett brev idag om att Adamo skulle byta till BB2. kommer priset göra nån skillnad eller är det samma pris?

Priset kommer självfallet vara detsamma. Det avtalet du med Adamo är juridiskt bindande och det vore sjukt om priserna ändras utan ditt medgivande. Då är det bara att dra dem inför rätta.

Jag har en polare på jobbet som har 100/10 från bb2. Han får 90/12 när han kör bredbandskollen. Det är dock i Sundbyberg.

Permalänk
Medlem

Så jävla deprimerande. Sitter i Lunds stadsnät och hade tidigare BB2 som hade skit peering.

Adamo har ju sjukt skön peering via RixPort80, blir svårt att hitta ett lika bra alternativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redskins
Jag beställde av Bredband2 men eftersom det tog en jädrans tid, plus att de inte svarar på mail man skriver till de och att man får vänta i över 20 min på att de ska svara så sa jag till de att jag inte ville ha det längre. Men vilka ska man nu beställa från då?
De jag tittar på just nu är Bahnhof, Blixtvik och Telia i Helsingborg.
Någon som har nån de kan rekommendera?

Jag har kört blixtvik 10/10 i hbg men tyckte de har mindre bra peering så jag bytte till Adamo... En kompis blir inkopplad till bahnhoff senare i december. Får se vad han säger...
Telia leverar säkert bra hastigheter dock är de ju ganska dyra och bara 10/10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Så jävla deprimerande. Sitter i Lunds stadsnät och hade tidigare BB2 som hade skit peering.

Adamo har ju sjukt skön peering via RixPort80, blir svårt att hitta ett lika bra alternativ.

Du har ingen koll på Perspektiv eller Bahnhof?

Vill helst undvika BB2 om det är möjligt att få nåt som är bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Nu verkar Adamo kunder blivit BB2 kunder, iaf för mig. Mitt hostname ser ut såhär nu:

c-xxx-xxx-xxx-xx.x.cust.bredband2.com

Då hade man ju kunnat gissa att du blivit överflyttad till BB2, ja

Permalänk

Frågan är om man kan bestrida avtalet. Då bla. kundtjänst inte motsvarar det jag skrev under. Inte fått svar på snart 3 dagar ifrån bb2 och de ska ha 24/7 kundtjänst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navelludd
Frågan är om man kan bestrida avtalet. Då bla. kundtjänst inte motsvarar det jag skrev under. Inte fått svar på snart 3 dagar ifrån bb2 och de ska ha 24/7 kundtjänst...

Vad är du undrar över som är så viktigt? Kanske sweclockers kan hjälpa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Vad är du undrar över som är så viktigt? Kanske sweclockers kan hjälpa!

neh det är fakturafrågor/vilkor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navelludd
neh det är fakturafrågor/vilkor

Här kanske? http://bredband2.com/adamo/