Vad gör egentligen shaderclock?

Permalänk

Vad gör egentligen shaderclock?

Tjena har tittar runt en hel del och försökt förstå vad shaderclocken på grafikkortet gör. Har bara hittat svar som t.ex. "Shaderclock är viktigt i spel som Crysis och Lost planet " m.m. Kan någon ge mig en bra beskrivning på vad shaderclocken egentligen gör.
Btw har funderat på att skaffa nytt grafikkort också och har bl.a. tittat på gtx 280 som är ett av Nvidias bästa Geforce kort men det verkar inte ha högre shaderclock än 1200 mhz :S och mitt 8800gt hade 1500 vid leverans hur kommer det sig att gtx 280 är överlägset ändå?

Permalänk
Avstängd

Hej om du överklockar shader clocken så flyter det på bättre i spelen det är det ända jag vet om det iaf kram. Nicklas

Permalänk

gtx280 har 240sp (shaders) som då arbetar i 1200mhz om du klockar dina shaders så arbetar de snabbare.

ett 8800gt har väldigt mycket mindre shaders än gtx280...
det är delvis därför det är sämre

Mvh Tim

Permalänk

Ok såg på Nvidias hemsida att 280gtx hade 240 prossecor cores och 8800gt hade bara 112. Antar att det är de som är det du kallar sp Så varje "prossecor core" eller Sp arbetar i 1200mhz på 280gtx eller ?

Permalänk

det borde vara så ja

Mvh Tim

Permalänk

Ok tack för svaren grabbar men vad i spelet är det som Shaderclocken påverkar ? Vilken del av grafiken ? hoppas någon kan det.

Permalänk

Jag misstänker att de inte påverkar någon speciell del utav grafiken i ett spel utan att de påverkar grafikkortets performance i övrigt liksom.

Permalänk
Medlem

Vad är det den hela coreklocken på 602mhz då står för, om det inte är spu:erna, utan kärnan?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

bra fråga

Permalänk

Är det inte så att kärnclocken ansvarar för hela chippet. Alla beräkningar inom chippet och kommunikationen mellan de olika komponenterna däruti.
och shaders som först och främst används inom ljus, vatten, skuggor, genomskinlighet och såna saker.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Låter väldigt logiskt... men vad gör du memoryclocken ? Antar att den tar hand om allt körs i grafikminnet :S eller ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123
Låter väldigt logiskt... men vad gör du memoryclocken ? Antar att den tar hand om allt körs i grafikminnet :S eller ?

Den ökar/minskar minnesbandbredden. Dvs. går kommunikationen mellan GPU'n och grafikminnet snabbare ju högre klock du har där. Som prestanda i spel brukar högre minnesbandbredd märkas mest vid högre upplösningar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

I see... Ska bryta trådens ämmne nu med en annan fråga
Jag har ju tänkt att köpa ett nytt grafikkort. Som sagt så stod 280gtx högt på listan men igår lanserades ju gtx 295 som också verkar vara ett jävligt grymt kort men kostar tyvär 5000+. Min fråga är nu hur mycket bättre 295 gtx är en 280gtx ? Är det värt att vänta lite så att 280gtx priset sjunker med tanke på att de nya har kommit eller är 295gtx så mycket bättre att jag borde köpa det istället ? :D:D

Permalänk
Medlem

Hej, man skulle kunna säga att ett gtx 295 är ungefär som 2 st gtx280, dock lite sämre. Så det är ju upp till dig ifall du vill spendera 5000+ kr på det eller ta ett gtx280 för ca 2800 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rongden
Hej, man skulle kunna säga att ett gtx 295 är ungefär som 2 st gtx280, dock lite sämre. Så det är ju upp till dig ifall du vill spendera 5000+ kr på det eller ta ett gtx280 för ca 2800 kr

Nä, det är 2 GTX 260 med extra många shaders. Den har ju samma frekvenser och övriga specs som 260.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Citat:

Gtx 280 börjar ta slut och jag hittar bara priser från 3800 SEK.

edit: hittade http://www.pricerunner.se/cl/37/Grafikkort?sort=3&a_861=GeFor...
edit igen :http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Billigaste Gtx 280?

Permalänk
Citat:

Beror helt på hur kortet skalar i SLI i det spel man spelar
Ibland kan det vara bra ibland sämre. Men aldrig 100%, dvs dubbelt så bra som ett enkelt kort.

Permalänk

Ok men en annan fråga, det är så att jag har PCI exp x16 och nu mera körs ju de nya korten med PCI exp 2.0. Jag vet att man kan köra de nya på gammla PCI exp också men blir det någon stor prestanda skillnad om jag kör ett PCI exp 2.0 kort på gammla PCI exp ? eller är det värt att köpa ett nytt moderkort först :S ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123
Ok men en annan fråga, det är så att jag har PCI exp x16 och nu mera körs ju de nya korten med PCI exp 2.0. Jag vet att man kan köra de nya på gammla PCI exp också men blir det någon stor prestanda skillnad om jag kör ett PCI exp 2.0 kort på gammla PCI exp ? eller är det värt att köpa ett nytt moderkort först :S ?

Din fråga var om det blir stor skillnad, svaret på den frågan är nej. Enligt tester som jag har sett så är skillnaden försumbar, dvs inte värt att uppgradera enbart pga det!

Mvh

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk

ok en helt annan sak nu, har x4 1g 800mhz dd2 minnen. När jag klockar processorn så kommer ju de automatiskt med. Just nu är systembussen 300 mhz vilket gör att min q6600 är på 2,7 ghz och minnerna 900 mhz. Hur mycket klarar minnerna av att bli klockade utan att paja? (de känns väldigt varma redan nu)