AMD kan bli Intel-kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu kommer en korkad kommentar från en som varit frånvarande ett tag men…
När gick vi över i Ångström?
Och varför inte 18Å istället, vore lite mera stargateaktigt

Vet inte om "vi" gått över, men Intel har gjort det i sin marknadsföring av sin tillverkningsverksamhet sedan ett antal år.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32435-intel-valkomnar-angst...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om "vi" gått över, men Intel har gjort det i sin marknadsföring av sin tillverkningsverksamhet sedan ett antal år.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32435-intel-valkomnar-angst...

Ahh Intel är jag inte intresserad av 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Gör en bättre produkt istället som AMD blev nödgade till för att överleva.

AMDs vändning med Lisa Su vid rodret och sedermera Ryzen-lanseringen kommer gå till historien som något oöverträffat. Jag tror inte att Intel har någon "Ryzen"-succé på lager tyvärr, men Lip-Bu Tan verkar åtminstone ha lyckats stå emot dem som ville stycka upp företaget i småbitar och sälja likdelarna till högstbjudande konkurrenter.

Håller med annars, och tycker inte synd om Intel för fem öre, för situationen är helt deras eget verk. Det är bara mer saker än Intel som står på spel nu.

Detta betyder för övrigt inte att vi ska vara ovänner här på forumet.

Nä det är en bra tanke, det är lätt att bli för engagerad när man skriver om saker som ligger nära hjärtat.

Jag tycker själv inte om att spendera energi på att vara bitter över det förgångna, och försöker uppmana andra att spara sin energi på motsvarande sätt.

Jag tycker bara det är lustigt hur alla kan ingripa till ett visst företags hjälp för att rädda det.

Nu är jag inte insatt i verkligheten bara alla katastrof-rubriker om Intel på senare tid, men jag tolkar det delvis som att Intel setts som en institution som alltid kommer finnas. Nu när de plötsligt vacklar, samtidigt som Kina spänner musklerna både militärt och teknologiskt, så verkar industrin ha vaknat upp till verkligheten att det kanske inte är bra om alla amerikanska bolag är fabless och beroende av Taiwan för tillverkningen.

Jag är ledsen över att GlobalFoundries fumlades bort som det gjorde. Det hade varit intressant att ha fått se det initiativet under nuvarande ledning istället. Det är också hos dålig ledning och dåliga affärsmässiga beslut (GF-debaklet, sättet man tog över ATi på osv.) jag tror att merparten av deras problem kom ifrån, eftersom det räckte med en (1) person på rätt plats för att vända AMD till en framgångssaga.

Det förringar inte Intels omoraliska affärsmetoder, det är bara mycket intressantare att diskutera AMDs framtid, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det korslicensering som Intel/AMD har innehåller en del där den part som blir uppköpt automatiskt överlämnar alla rättigheter som regleras i avtalet till den andra parten. Att köpa Intel eller AMD för x86-delen är därför värdelöst i praktiken.

Kan du utveckla detta? Om Nvidia köper upp hela Intel vilket de definitivt skulle kunna göra rent ekonomiskt får de då inte tillgång till x86-licensen?

Permalänk
Medlem

Nvidia och Apple undersöker också möjligheten att tillverka kretsar på Intels 14A nod. För att täcka investeringen i tillverkningsprocessen tycks man behöva samarbetspartners som annars riskerar bli försenad eller helt stoppad.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu kommer en korkad kommentar från en som varit frånvarande ett tag men…
När gick vi över i Ångström?
Och varför inte 18Å istället, vore lite mera stargateaktigt

TSMC håller redan på med "2nm" för fullt, så de lär också behöva byta namnschema snart. Men siffrorna har inte varit baserade på fysiska mått sen runt 28nm, nu för tiden är det endast marknadsföringsnamn.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att se att AMD skulle vinner på att tillverka något hos Intel, såvida förhandlingen med Intel inte är en strategisk grej.
Som då att blidka Yellowface , eller kanske att kunna pressa priserna hos TSMC, varvid det senare borde varit effektivare om AMD varit i samtal med Samsung.

TSMC leder helt klart i stafett i förhållande till Samsung, där Intel länge sett sig hålla en stadig jumbo plats. Något som inte kommer att förändras i närmsta tiden...

Samsung Versus TSMC Versus Intel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!