Hårdvaru-RAID1 - byte av kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

Hårdvaru-RAID1 - byte av kontrollerkort?

Då moderkortet på min dator dog i förrgår letar jag nu nytt moderkort.

Saken är den att jag hade en RAID1-setup som använde förra moderkortets funktioner för detta (nForce4-raid, 698 gb), och jag undrar nu hur man ska få tillbaka denna funktion igen.

Kan jag på nåt enkelt sätt få det nya moderkortet att förstå att diskarna ska köras i raid1 igen utan att rensa dem?

Måste jag isåfall köpa ett nForce-baserat moderkort, eller kan jag satsa på ett annat märke - t ex AMD-baserat?

Det enda jag sett i manualerna är hur man förbereder/tömmer diskar för att sedan göra om dem till hårdvaru-raid.

Var rätt nöjd med nForce4-raiden...

(För att förtydliga: diskarna är alltså speglade.)

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Hedersmedlem

om nyare chipset som nvidia gjort klarar av att läsa raidarrayer skapade i äldre styrkretsar de gjort tidigare, så kan du ju köpa ett nytt moderkort som har en sådan krets.

hittar du ett moderkort med samma krets ska det väll bara vara att koppla in diskarna i det så bör det fungera.

Vet bara att jag som kör intels ICH7R chipp kan köpa ett nyare moderkort och flytta över raiden till den om den har ICH7R eller nyare, tex ICH9R osv. har ignen vidare koll på hur det är för nvidia kretsar.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace