nvlddmkm.sys går mig på nerverna...

Permalänk

nvlddmkm.sys går mig på nerverna...

Hej på er alla!

Har under en längre tid haft ett stort jäkla problem med min dator. När jag spelar vissa spel såsom Crysis, Crysis Warhead, CoD 4, Bioshock, F.E.A.R., F.E.A.R. 2, Company of Heroes får jag efter ett tag (allt från 2 minuter till 2 timmar) sporadiska frysningar, tätt följda av massa blåa, lila, röda och gröna streck. Detta kan leda till tre olika scenarion.

1. Några sekunder efter alla strecken har visat sig slocknar skärmen och sen får jag en BSOD.

2. Skärmen slocknar helt, som om den inte får någon signal.

3. Spelet stängs ner och jag får ett fönster som säger ´´Crysis, Bioshock, F.E.A.R. .exe har slutat att fungera´´ och en liten pratbubbla nere i aktivitetsfältet som säger ´´nvlddmkm.sys slutade att fungera och har återställts´´. Detta händer mer sällan än 1:an och 2:an.

Informationen jag får från Bluescreenen är: Attempt to reset display driver from timeout failed

Technical Information: Stop at 0x0000016 etc etc., nvlddmkm.sys FFE70001 och sedan en massa andra random siffror.

Av en slump råkade jag hitta nvlddmkm.sys i /C:Windows/System32/drivers. När jag håller pilen över den får jag informationen Filbeskrivning:NVIDIA Compatible Windows Vista Kernel Mode Driver, Version 181.22

Har försökt allt från att kolla att kablarna sitter i ordentligt till att installera om Vista.

Min Dator:

Moderkort: Gigabyte GA-X48-DQ6
CPU: Intel E6750 2.66 GHz, ej klockad
Grafik: EVGA 8800GT SSC, Fabriksklockad till 700MHz,2000MHz,1728MHz
Minnen: Corsair XMS2 DDR2 2x2Gb PC6400 800MHz
Nätagg: Hiper Type-M 580W
OS: Windows Vista Home Premium x64

Kör med Nvidia Forceware 181.22

Snälla hjälp mig, annars kommer jag att transformeras till någon lägre stående varelse i stort behov av elektronisk videostimulering... eller inte

Mycket Vänliga Hälsningar

Permalänk
Hedersmedlem

Är Hiperagget gammalt, för de har varit en del probs med de lite äldre (typ 2 -3år gamla) aggen, så testa med ett nytt bättre isf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag fick denna av maskinvarufel. på mitt ena kort (sli).. då jag tog ut det funkade det fint, så jag skickade in det till inet och det var mycket riktigt defekt.
har fått ett nytt på posten..

prova ett annat kort och se om problemen kvarstår.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

testa klocka ner graffen till stock för icke överklockade kort, både minne & gpu, om du har möjlighet så testa också med fläkthastigheten på max. Om det inte hjälper så kör prime95 och/eller memtest i ett par timmar (håll koll på tempen!!!)

Permalänk

Shit, snabba svar. Annars så testade jag en polares Corsair TX650W men problemet är fortfarande kvar. Har klockat ner Graffen till stock, även det utan bättre resultat. Har också just kört memtest86+ i fyra timmar utan problem så jag kan nog utesluta att det är fel på agget o minnena. Ska nu köra Prime95 i några timmar och postar nog efter det är klart.

P.S. Ska låna ett 8800GTS 512 av en kille men det kommer ta ett par dar eftersom han är borta. Förresten känner ni till något bra program för att stresstesta Grafikkortet?

Permalänk
Medlem

3d mark vantage.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med mitt 8800GT, jag fick byta tillbaka till äldre driver (180.48 kan den tidigare ha hetat, sitter på jobbet...)
Efter det funkade allt klockrent igen.
Värt att försöka i alla fall.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

testa grafik kortet i en annan dator.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Okej, så jag prövade polarens MSI 8800GTS 512 och han prövade mitt 8800GT och sen körde vi Crysis så länge det bara gick. Efter typ 40 min fick jag en bluescreen fast han kunde köra på i 3 timmar, sen orkade han inte mer. Har kört 3DMark06 och Vantage flera gånger förut utan problem också. Prime95 gick klockrent i 4 timmar utan något problem så det enda kvar att testa är väl Drivern i guess, som Luddtuss säger.

Permalänk

Nu har jag testat NVIDIA Forceware 181.22, 181.20, 180.48, 178.24, 178.13, 177.83 och 175.16 men får fortfarande samma förbannade bluescreens...MEN, efter en timme av googlande hittade jag det här:

http://forums.techarena.in/vista-hardware-devices/689444.htm

''I have found and fixed the problem today. This is what appears to happen.
during the installation of the most current drivers 100.65 Vista, an OLD file
nvlddmkm.sys is copied into windows/system32/drivers and not the current one
in the install. As a result the new drivers are attempting to access a file
dated 11/2006 instead of 2/2007 ver 7.15.11.0065 which is in the newest WHQL
driver ver 100.65 vista 32.

Fix: Go to windows/system32/drivers and rename nvlddmkm.sys to
nvlddmkm.sys.old. Go to the nvidia directory and find the file nvlddmkm.sy_
and copy it to windows/system32. Using the cmd window (DOS box) type
EXPAND.EXE nvlddmkm.sy_ nvlddmkm.sys. When the expansion is complete, copy
the new nvlddmkm.sys to windows/system32/drivers and restart the computer.

Your computer should now work properly.

You will notice that any uninstall and reinstall of nvidia drivers will not
remove the old nvlddmkm.sys file and will not overwrite it with the newer
version. You have to do it manually. I do not know why this happens but who
cares as long it is fixed.

Good luck...''

Låter som att nvlddmkm.sys aldrig uppdateras när man uppdaterar drivrutinerna.

Visserligen är ju denna tråd från 04/03/2007 men vad tror ni annars??? Kan detta vara en sannolik lösning på problemet???

Permalänk
Medlem

Skadar inte att prova.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att det inte är dubbletter av filen som är problemet, säkerligen ligger det i någon annan hårdvara, pga fel inställningar...

Permalänk
Medlem

Finns ju 1000 olika "lösningar" som på nvlddmkm.sys. Alla verkar bara fungera för vissa.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande grafikfel etc och då visade det sig vara ett av minnen som strulade (balistix). Och det trots 5-6 timmars körning av memtest86+ utan problem.
Så då körde jag med 3 minnen tills 2 till av dem började krångla.
Nu har jag nya minnen av annat märke som jag kör "normal"klockade med ingen höjning av volten så dom förhoppningsvis håller sig svala/hela.

Prova med att köra med endast ett minne åt gången och se om det blir någon förbättring.

Permalänk

Jag råkade ut för samma sak för ungefär 3 veckor sedan nu med mitt 8800GTS 640MB, skickade in det till Dustin för 2,5 vecka sedan utan att ha fått något svar om kortet än. När jag i torsdags ringde dom fick jag berättat för mig att de själva inte utför några felsökningar utan skickar de till sin leverantör direkt när de får in varorna efter att snabbt tittat till som så att de inte är fysiskt skadade.

Jag har alltid undrat vad det är som tar sådan tid vid RMA ärenden, men det visade sig att öppna mitt paket, slänga ett öga på kortet och sedan skicka det vidare till leverantören var en process som tog 1,5 vecka...så med lite tur hinner jag få ett nytt kort innan midsommar!

Permalänk

Hur har det gått LosPitufos?

Jag får samma problem med mitt nytta grafikkort GTX 295. Sätter jag i min gamla 8800GTS 512 så funkar det och ingen nvlddmkm strular

Jag har typ testat allt utom att ominstallera Vista. Hur har det gått för dig, hittat någon lösning?

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk

Jag fick ungefär samma problem med min laptop, och då var det grafikkortet som var sönder. Men det är en grafikdrivrutins fil, så testa att köra lite med en tidigare/senare drivrutin?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Fungerade fint i tre dagar, sen när jag startade datorn för att köra F.E.A.R. så fick jag samma j**la bluescreen j**el efter 20 min, så vad ska jag göra nu? Jag börjar bli j*vligt less på den här skiten, sabbar spelkänslan i allt efter ett tag.

Permalänk

Jag har fått samma problem. Dock så antog jag direkt att det var minnena så jag drog ner memtest och körde in på en bootbar usbsticka. Jag fick massa fel på minnen så jag köpte nya idag. Dock får jag fel på dessa också. Har provat installera om grafikkortdrivrutinerna utan lycka. För mig kan blåskärmen komma direkt när jag kommer in i windows. Men om man får fel i memtest på 2 par olika minnen, kan man inte anta att det är moderkortet då? Ska testa den där lösningen med att döpa om .sys filen som står högre upp innan jag köper nytt mobo. Jag kör http://www.inet.se/artikel/5304234/corsair-4gb-2x2048mb-xms2. Både de gamla och nya är sådan minnen.

EDIT: Hmmm.... jag såg precis att trådskaparen hade identiska minnen och även han ett gigabytemoderkort. Har några fler haft problem med den här kombinationen? Jag kör ett Gigabyte GA-EP35-DS4. Grafikkortet är ett Gigabyte Nvidia 9800 GX2.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart strömförbrukningen eller någon form av klock.

Hat själv testat mig på detta fenomen och varje gång jag har för låg volt elller om VRM komponenterna blir för varma.

Kan även vara att du glömt köra driver sweeper.

EDIT: Menade VRM tempen, inte shader clock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag använde mig av lösningen av att döpa om .sysfilen och sen expandera den från nvidiakatalogen och kopiera dit den manuellt. Det verkar funka just nu. Får uppdatera här om några dagar om det funkar fortfarande. Men kan någon svara på varför båda paren minnen får fel i memtest? Borde ju vara något annat också?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SaLaManDeR
Jag använde mig av lösningen av att döpa om .sysfilen och sen expandera den från nvidiakatalogen och kopiera dit den manuellt. Det verkar funka just nu. Får uppdatera här om några dagar om det funkar fortfarande. Men kan någon svara på varför båda paren minnen får fel i memtest? Borde ju vara något annat också?

Det kan vara att minnena inte får rätt spänning för den hastigheten de körs i. Gå in i BIOS och se till så att minnena körs i speccad hastighet (eller lägre) med rätt timings och spänning.

Permalänk

Jag har inte ändrat minnenas timing. Har kollat timingsen och dessa ligger samma nivå de är speccade för.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SaLaManDeR
Jag har inte ändrat minnenas timing. Har kollat timingsen och dessa ligger samma nivå de är speccade för.

...och hastighet och spänning stämmer också med spec?

Permalänk

Har jag inte så bra koll på, tror jag satt på fail-safe kofig i bios nu.

Permalänk
Medlem

Själv har jag fått en BSOD av den där filen länge nu av olika anledningar,
konstigt nog får jag det varje gång jag skickar midi från min synth till datorn.

Har testat dom flesta lösningar som skrivits på olika forum förutom o mixtra med minnesinställningarna för det vet jag inget om, men ingen har funkat för mig.

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag haft mycket problem med kombinationen Gigabytemoderkort ock Corsairminnen på Intel med DDR2. Kan säkert vara det som är boven i dramat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har inget av dom utan Biostar kort och OCZ minnen, men samma problem

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem

jag har oxo haft dessa problem.... lösningen för mig var att ta bort
KB952287 hotfix

har funkat en vecka för mig nu utan återställning av drivrutin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_x3m
jag har oxo haft dessa problem.... lösningen för mig var att ta bort
KB952287 hotfix

har funkat en vecka för mig nu utan återställning av drivrutin

Vad är det? =P

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192