Permalänk
Medlem

Byta hdd på Acer Aspire One 110

Tja! Har tänkt köpa en Acer Aspire One 110 men har dock en fråga innan jag trycker på köp-knappen

Hårddisken som sitter i är en SSD på 8gb, detta talar emot en del.
Går det att byta till en större SSD-disk (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408931) eller är disken integrerad på något sätt (en kompis sa att den kanske var det...)?

Permalänk
Medlem

Det går att byta. Vet dock inte om det fungerar med den du länkade till. Jag rekomenderar att du läser lite trådar här.

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewforum.php?f=43

Permalänk
Medlem

Re: Byta hdd på Acer Aspire One 110

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clp
Tja! Har tänkt köpa en Acer Aspire One 110 men har dock en fråga innan jag trycker på köp-knappen

Hårddisken som sitter i är en SSD på 8gb, detta talar emot en del.
Går det att byta till en större SSD-disk (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408931) eller är disken integrerad på något sätt (en kompis sa att den kanske var det...)?

Tämligen enkelt att byta om du känner dig säker med att skruva isär en bärbardator. Du måste nämligen ta ut hela moderkortet för att komma åt att byta. Sedan återstår problemet att det är ZIF-anslutning på 110'an (om de inte bytt det sen lanseringen av 110'an) och det lilla problemet att det egentligen inte får plats en 2.5"hdd i 110'an. Sitter själv och kör på ett CF x300 kort och tycker det funkar kanon, ser ingen anledning till att byta till något annat interface mer än om man nu vill ha massa lagringsutrymme, men personligen tycker jag att det är fel typ av dator att kräva mycket lagringsuytrymma av

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Byta hdd på Acer Aspire One 110

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Tämligen enkelt att byta om du känner dig säker med att skruva isär en bärbardator. Du måste nämligen ta ut hela moderkortet för att komma åt att byta. Sedan återstår problemet att det är ZIF-anslutning på 110'an (om de inte bytt det sen lanseringen av 110'an) och det lilla problemet att det egentligen inte får plats en 2.5"hdd i 110'an. Sitter själv och kör på ett CF x300 kort och tycker det funkar kanon, ser ingen anledning till att byta till något annat interface mer än om man nu vill ha massa lagringsutrymme, men personligen tycker jag att det är fel typ av dator att kräva mycket lagringsuytrymma av

Kan man använda vilket CF-kort som helst? Behöver man någon adapter typ?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Byta hdd på Acer Aspire One 110

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clp
Kan man använda vilket CF-kort som helst? Behöver man någon adapter typ?

Japp du behöver ZIF-CF adapter, men smurfa lite på ebay så hittar du dom för inga pengar alls. Adaptrarna är dock lite för stora och man måste skära till dom, men det är som sagt inga avancerade ingrepp. Sedan behöver du även en flippad zif kabel, brukar följa med adaptrarna. I det fallet du får en icke flippad är det ganska enkelt att flippa den, allt du behöver göra är att bända över kabeln i ena ända, o vips så har du en flippad kabel. Beträffande CF-kort kan du använda vilket du vill, men jag skulle inte rekommendera dig att använda något segare än ett x266 kort, x133korten är inadekvat slöa för att köra ett OS ordentligt på. Köp istället ett 16Gb SDHC kort och kör som lagring (det finns två kortläsare; en expansionsport och sedan en vanlig kortläsare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt en 1.8" hårddisk från Dustin som jag hoppas kunna installera ganska så smärtfritt.
Väntar bara på att den ska komma in i lager =/

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=529&s...

Fina bilder på den ganska smärtfria installationen. =P

2.5" behöver du nog modifiera chassiet ganska så ordentligt för att få plats med + adaptrar eller löda dit sata kontakt.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJ
Själv har jag beställt en 1.8" hårddisk från Dustin som jag hoppas kunna installera ganska så smärtfritt.
Väntar bara på att den ska komma in i lager =/

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=529&s...

Fina bilder på den ganska smärtfria installationen. =P

2.5" behöver du nog modifiera chassiet ganska så ordentligt för att få plats med + adaptrar eller löda dit sata kontakt.

Men vänta nu, finns juh inga ZIF hdd'n i sortimentet? Bara LIF?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe kollade inte upp det där så noga men att bedöma av vad jag hitta nu så är det nog bäst att avbeställa den orden =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte LIF samma gränssnitt som ZIF?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

hmm varför vill man ha ssd disken om man vill ha massor av utrymme?? min acer one sitter ju en 160gb disk i tex.

Visa signatur

Intel Core2Duo E8400 - Gigabyte EP35-DS4 iP35 - Corsair 4x2048MB PC2-6400 - Gainward 8800GT 512MB - Antec Sonata 500 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Är inte LIF samma gränssnitt som ZIF?

Samma gränssnitt, dock olika kontaktdon. Tror det blir svårt att få in en fulflippad kabel, dvs en vikt i en LIF anslutning. Å andra sidan om du har en riktig kabel bör det inte vara några probz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter för besvärligt för min del får väl fortsätta leta efter en riktig zif 1.8"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma gränssnitt, dock olika kontaktdon. Tror det blir svårt att få in en fulflippad kabel, dvs en vikt i en LIF anslutning. Å andra sidan om du har en riktig kabel bör det inte vara några probz.

Men gränssnitt betyder ju just kontaktdon eller? Så som jag har förstått det är det exakt samma kontaktdon bara att Toshiba och Hitachi inte har låtit det kallas för samma sak. Det låter dock orimligt och jag har inga vettiga källor för det jag säger, inte än iaf:)

Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Men gränssnitt betyder ju just kontaktdon eller? Så som jag har förstått det är det exakt samma kontaktdon bara att Toshiba och Hitachi inte har låtit det kallas för samma sak. Det låter dock orimligt och jag har inga vettiga källor för det jag säger, inte än iaf:)

Rätta mig om jag har fel!

Du har fel och rätt samtidigt:p
Kabeln som används är identisk, men kontaktändan/sockeln skiljer.
I en ZIF anslutning klämmer du fast kabeln med en fällande mekanism på sockeln, medan LIF kläms kabeln in i sockeln.

Hittar ingen bättre illustration:
http://www.ggi-international.com/images/zif_lif.jpg

och här kommer kruxet, det finns en lista på vilka kablar som används till vilka hårddiskar på aspireoneuser, om jag inte missminner mig så behöver du en flipside kabel hitachidiskarna. Det i sig är inga problem om man råkar ha en flipside kabel liggandes, men den som är i från början är en rak. Om man vill göra denna till en flippside så böjer man helt enkelt till ena ändan av kabeln, och då blir det tight att klämma fast kabeln i en ZIF anslutning. Har personligen inte testat i en LIF anslutning men kan tänka mig att det blir tight då kabeln blir en bra bit mer än dubbelt så tjock i ena ändan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att få mekanisk disk tvingas vi i Sverige också betala ca 800:-extra till Mr. Gates anhang. SSD-varianterna kommer med Linux medan HDD av någon konstig anledning endast säljs tillsammans med Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AnderZ=-
hmm varför vill man ha ssd disken om man vill ha massor av utrymme?? min acer one sitter ju en 160gb disk i tex.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Re: Re: Byta hdd på Acer Aspire One 110

Citat:

låter intressant det där med CF-kort. då kan man ju slänga in XP på den om man vill. Hur är det med livslängden på ett sånt då? har inte det ganska begränsat antal skrivningar innan det ger upp? om det är så faller ju idén lite, inte så kul om man måste köpa ett nytt kort varannan månad

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Byta hdd på Acer Aspire One 110

Citat:

Ursprungligen inskrivet av miff0
låter intressant det där med CF-kort. då kan man ju slänga in XP på den om man vill. Hur är det med livslängden på ett sånt då? har inte det ganska begränsat antal skrivningar innan det ger upp? om det är så faller ju idén lite, inte så kul om man måste köpa ett nytt kort varannan månad

Jag har använt mitt kort sedan lanseringen av Acern i Sverige, har installerat om windows 6gånger och mellanlagrar alla bilder jag laddar upp på resedagboken på cf kortet, har inte märkt av någon tendens till segning eller att utrymmet minskar, så det handlar nog snarare om att man får byta kort efter 1-2år skulle ja tro. Å andra sidan använder jag ett 8Gb sdhc kort för lagring av installerade program/större filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ZIF står ju för Zero Insertion Force, LIF kanske står för Low Insertion Force?

Edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zero_Insertion_Force
http://en.wikipedia.org/wiki/Low_insertion_force