Permalänk
Medlem

Rekomendera ny HD

Ska köpa en ny hårddisk att ha OS, spel och program på.
Den ska vara snabb, tyst, pålitlig och prisvärd
Några tips?

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem

Oj, jag brukar normalt försöka köpa slöa, skrikiga, opålitliga och svindyra. Är din kombo bättre?

Tips: Alla diskar är mycket likvärdiga i samma segment.
Byter du segment får du tänka om faktorerna.
Priserna är mycket snarlika, och vad menas med prisvärt?
En Intel SSD är ju snordyr... men säkert prisvärd.. för vissa.

Alla diskar från de stora tillverkarna är bra och prestandaskillnad, ljud etc är försumbart (dock finns ju alltid individuella avvikelser från disk till disk, men det gäller alla tillverkare).

Skillnaderna ligger i vilket segment du tänker inhandla. Vanlig stor och billig SATA-disk? SSD? SCSI/SAS.. etc.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

tyst så kanske WD caviar green...

Permalänk
Medlem

WD Blue 640GB (WD6400AAKS) är suverän: tyst och snabb, en 640GB black kan också vara ett bra val om du är beredd att betala för 32mb cachen. Har de släppt 500GB/platta modeller än så är det nog ett ännu bättre val, nån som har koll på det kan svara isf?

Permalänk
Medlem

Kanske en Western Digital VelociRaptor 150Gb eller 300Gb?
Den är snabb och tyst, sen är frågan vad man anser prisvärt.

Sitter själv med en 300Gb model för 150Gb fanns inte när den släpptes förra året hehe.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

tack ska ni ha!
det blir nog en WD Caviar Black på 500 gig

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem

black 640 tycker jag

Permalänk
Medlem

jag tror att 640 gb är snabbbare än 500gb.. jag har 640 black och den är väldigt snabb... enligt ett test jag gjorde är den lika snabb på vissa delar som en raptor.. med max läshastighet på 120mb/s... fast accestiden är ju sämre..

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium