Tangentbord fungerar inte på A2000

Permalänk

Tangentbord fungerar inte på A2000

Tjena, jag köpte en Amiga 2000 för ett tag sedan som defekt eftersom diskettstationen inte fungerade(Kabeln var uppochner), men jag upptäcker senare att tangentbordet inte fungerar så jag tar beslutet att öppna upp och kolla.

Jag ser då till min förfäran att batteriet har läckt ut och att det sitter brevid Kontakten till tangentbordet, nu kommer frågan.
Går det att fixa om jag gör rent?? eller måste jag hitta nytt moderkort.

Tack på förhand

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad som har påverkats. Har du tur behöver du bara löda om nån kabel. Har du otur så har banorna på moderkortet strykt med och då kan det bli jobbigt.

Är det flerlagers-PCB:er på dom där?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

vad jag kan se på Big book of amiga hardware så är det ett två lagers PCB, Batteriet var ganska generöst med syra, eftersom även CPU fick lite, dock funkar den bra. det ser ut att vara mestadels ytligt.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme

Permalänk
Medlem

Är det bara tvålagers så går det ju att leta rätt på vart banorna går och ersätta dem med några kopplingstrådar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

mönsterkorten har väl lack på sig, så det är väl bara kontakten som är skitig.

Fick en laptop där inget fungerade och det var batteriet som läckt, bytte batteri och inget liv förens jag tog lite citronsyra på kontakterna med en liten pensel ett par gånger.. kontaktspray och sen starta datorn utan problem.

OBS: det var riktigt starkt citronsyra, svider på händerna och äter rost från plåt snabbare än "rostätare" från macken... och stanken gör att man ser lite dubbelt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag ska testa och löda bort kontakten men jag har ingen lödpenna som fungerar bra just nu, det blir att springa till kjell imorron...

Visa signatur

Permalänk

BTW vet någon vart det går att fixa Dram till mitt SupraRAM 2000??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara tangentbordet som är paj också. Blinkar caps-lock lampan på den? (då är den trasig).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Kan vara tangentbordet som är paj också. Blinkar caps-lock lampan på den? (då är den trasig).

Har testat med annat tangetbord och nu även att löda bort kontakten och rengöra.

Det verkar som jag inte kan ha tangentbord till den "snyft"

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag hittat ett nytt moderkort, dock har jag inga pengar eftersom a-kassan strular.
förhoppningsvis så kommer jag fixa ett 030 kort och picasso grafik inom kort.
om nån har några tips så kom gärna med dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman

Tappade min Amiga vid senaste flytten och nu blinkar Caps Lock Betyder det att jag behöver ett nytt moderkort? Tangentbordet är ju inte tappat så jag förstår inte hur det skulle kunna skadats :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730