Trasig hårddisk?

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk?

Jag har problem med min dator, eller rättare sagt min hårddisk. När jag startar datorn bootar den upp fint och så men när Windows börjar ladda ger hårddisken ifrån sig konstiga ljud. De kan beskrivas som korta knattranden med jämna mellanrum som upprepas i en "loop".
När detta händer står datorn helt stilla. Den blå linjen som rör sig vågrätt i logo-bilden (Windows XP) rör sig dock, men inget annat händer.
Efter ca 5 min kommer jag in i Windows, men då är det samma visa i ett par minuter till. Ibland är det helt omöjligt att göra något och jag får trycka på strömbrytaren och prova på nytt. Andra gånger går det att använda datorn, men med dessa "frysningar" och knatterljuden som uppkommer lite då och då.

Detta hände plötsligt, helt utan förvarning så jag har inget aning om vad det kan vara.
Har även testat att reparera windows-installationen men utan resultat. Även under reparations-installationen fryste datorn och hårddisken började låta. Fick även upp ett felmeddelande som löd något i stil med "Kan ej konfigurera/installera COM+ port".

Modellen på hårddisken är en IBM Deskstar 60gxp 60gb - partionerad i två delar på 20 resp. 40gb.

Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Gå till www.ibm.com och sök på "Drive fitness Test" Kör sedan detta program från en diskett (enligt instruktionen). Detta kommer att visa om du har trasig disk (vilket du troligen har). Kontakta sedan din ÅF eller IBM direkt för garantiutbyte

OBS! Se till att ta backup på disken innan du skickar den (om det går). Du får inte tillbaka samma disk så informationen är borta annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Gå till www.ibm.com och sök på "Drive fitness Test" Kör sedan detta program från en diskett (enligt instruktionen). Detta kommer att visa om du har trasig disk (vilket du troligen har). Kontakta sedan din ÅF eller IBM direkt för garantiutbyte

OBS! Se till att ta backup på disken innan du skickar den (om det går). Du får inte tillbaka samma disk så informationen är borta annars

Tack ska du ha! Surfar dit med en gång..

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Ja.. nu har det hänt en till sak.
Jag skulle leta reda på filen till Drive test-programmet och då tänkte jag att jag kunde testa scandisk först. Jag klickade på kontrollpanelen -> admin. verktyg. Då händer det, hårddisken börjar knattra. Efter 5 min kollar jag på datorn igen och får upp meddelandet "Disken i enhet C: är inte formaterad. Vill du formatera den nu?".
Jag började nästan garva när jag såg det. Men nu är jag rätt övertygad om att min kära hd sjunger på sista versen...

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]