Ny på Mac, fifflade med upplösning!

Permalänk
Medlem

Ny på Mac, fifflade med upplösning!

Har precis börjat leka lite med en PowerMac G4, för musikinspelning, iaf. har den och min vanliga pc-laptop inkopplad till samma tft-skärm, mac via dvi och pc via d-sub. Dum som jag var hittade jag nånstans där jag kunde ändra upplösningen på macen och nu är allt svart, då det blev för hög upplösning för skärmen, finns det ngt snabb-kommando för att sätta någon native-upplösning eller ngt? För den återgick ju inte som i pc att man får ex antal s på sig.

Nån som har ngn idé, eller anna lösning på hur jag kan få bild igen?
Tänk på att jag är helt grön på mac och osx och allt vad det heter

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Har du testat starta om? Då tycker man ju den borde detecta skärmen pånytt.

Nu minns jag inte tangentbordsgenvägen till en "mjuk omstart" men det går att navigera i blindo ganska enkelt. Klicka en gång längst upp i vänstra övre hörnet (det fäller ner äpplemenyn), sedan tre gånger på pil upp och slutligen två gånger enter.

Annars är det det vanliga som gäller - tryck och håll in powerknappen tills den dör.

Permalänk
Medlem

Mjuk omstart görs med ”ctrl”, ”cmd” och ”eject” eller så kan man hålla inne ”ctrl” och trycka på ”eject” och sen trycka ”R” för att göra mjuk omstart. Dock inte så lätt att göra om man inte har ett Apple-tangentbord...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma