Annat program än Alcohol för att läsa .mdf-images?

Permalänk
Medlem

Annat program än Alcohol för att läsa .mdf-images?

Jag har använt Alcohol 120% för att ta säkerhetskopior av ett spel jag hade för ett par år sedan, och har därför fyra CD-images i form av .mdf och .mds-filer på en DVD-skiva. Jag är dock mycket less på Alcohol, och dessutom fungerar det knappt till Windows7, så jag skulle behöva något annat program för att extrahera/mounta filerna!

ImgBurn som jag använder för bränning klarar formatet, men känner inte för att slösa fyra skivor (som jag inte ens har) för att bränna ut dem på riktigt. VirtualCloneDrive klarar inte av att mounta det här image-formatet.

Vad kan jag använda? Är UltraISO Premium (som jag fann när jag Googlade) något att ha? Free trial iaf.

Tacksam för tips.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Prova PowerISO - Jag skapar ISO´s med det - Mountar ISO etc. riktigt bra prgram

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

Daemon Tools?

Det uppdaterades för inte allt för länge sedan och stödjer nu Win7 fullt ut. Klarar vad jag vet att montera .mdf utan problem.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rattnalle
Daemon Tools?

Det uppdaterades för inte allt för länge sedan och stödjer nu Win7 fullt ut. Klarar vad jag vet att montera .mdf utan problem.

Gillar inte Daemon Tools, eftersom att den enda funktionen jag vill ha är just mountningen. Till det har VirtualCloneDrive varit perfekt hittills, utan några fler onödiga funktioner. Det här är första nackdelen jag hittat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Prova PowerISO - Jag skapar ISO´s med det - Mountar ISO etc. riktigt bra prgram

Ska testa! Kan man installera det UTAN Virtual-disk-funktionen? Jag har ju som sagt redan VCD, skulle gärna slippa flera program av det slaget på samma gång på datorn.

Tack för svaren!

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Ser att man kan ha 23 enheter el. inaktiverat .. minns inte om man kan göra det redan vid installation , annars så är det snabbt fixat efteråt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Ser att man kan ha 23 enheter el. inaktiverat .. minns inte om man kan göra det redan vid installation , annars så är det snabbt fixat efteråt.

Ah, ok. Får väl testa när jag sitter på stationära nästa gång, märker väl. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Har en nyfiken fråga angående detta. Märks någon prestandaskillnad i spelen, om man kör en virtual Drive, med en image av spelskivan, istället för att köra själva skivan? Som jag har nämnt i en tidigare tråd, så har jag problem med att min spelare läser inte NFS Carbon-skivan längre.

Skulle vara intressant att göra en backup, och köra den virtuellt.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

klart att det är en mindre skillnad - du behöver ju inte vänta in läsaren på att plocka filer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GGeorgss
Hej,

Har en nyfiken fråga angående detta. Märks någon prestandaskillnad i spelen, om man kör en virtual Drive, med en image av spelskivan, istället för att köra själva skivan? Som jag har nämnt i en tidigare tråd, så har jag problem med att min spelare läser inte NFS Carbon-skivan längre.

Gör ENORM skillnad! Spelar ingen roll om det är ett spel eller ett program, jag läser numera alltid in skivan det första jag gör. Sen mountar jag den och sist installerar. Man tjänar nästan alltid på det, och leder till väldigt mycket mindre frustration.

/joar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hej,

Om din läsare inte kan spela upp skivan är det inte säkert att du kan göra en backup med den heller, men du kan ju låna en enhet av någon annan, eller göra backupen hos någon annan och sen ta hem den till dig på valfritt sätt.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
Om din läsare inte kan spela upp skivan är det inte säkert att du kan göra en backup med den heller, men du kan ju låna en enhet av någon annan, eller göra backupen hos någon annan och sen ta hem den till dig på valfritt sätt.

Sant, men ibland kan det faktiskt fungera bättre att kopiera en skiva än att läsa den on the fly... Vet inte varför, kanske gör brännarprogrammet/Windows fler försök att läsa "krångliga" data än vad spelet själv gör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens epa-lösning:

Renama filen från .mdf till .iso och prova mounta eller packa upp.

Fungerade finfint för mig när jag behövde packa upp en gammal mdf jag hade, använde WinRAR för att extrahera data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Dagens epa-lösning:

Renama filen från .mdf till .iso och prova mounta eller packa upp.

Fungerade finfint för mig när jag behövde packa upp en gammal mdf jag hade, använde WinRAR för att extrahera data.

Jag ÄLSKAR idén, men det fungerade tyvärr inte för mig - WinRAR kunde inte läsa filen. Tack iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kanske beror på version eller hur imagen är skapad. Bra att veta att det inte fungerar på alla filer, jag såg det när jag sökte efter precis samma sak tidigare (sätt att öppna mdf eller konvertera till iso).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite

Tja, jag har en spelare och en brännare i datorn. Skivan fungerar i brännaren, men inte i spelaren. (medan spelaren kan läsa alla andra skivor). Så det är inget problem att göra backup. Sen är det en helt annan fråga, hur man får backupen att fungera

Dom flesta spel har ju någon form av kopieringsskydd, för att man inta kan göra en hederlig backup av dom.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, jag har en spelare och en brännare i datorn. Skivan fungerar i brännaren, men inte i spelaren. (medan spelaren kan läsa alla andra skivor). Så det är inget problem att göra backup. Sen är det en helt annan fråga, hur man får backupen att fungera

Dom flesta spel har ju någon form av kopieringsskydd, för att man inta kan göra en hederlig backup av dom.

Det kan vara sådär ibland. Glöm inte att alla datorer har en själ, vissa mer än andra. Man får lära sig att handskas med just sin dator på rätt sätt. Men har du väl lyckats läsa in skivan så är det ju bara att köra den direkt från datorn som mountad enhet, så som vi diskuterat tidigare i den här tråden.

Det där med kopieringsskydd är svårt, svårt att veta vilka regler som gäller också. Det får vi dock inte diskutera här på Swec, men kolla in www.gamecopyworld.com, där kan du nog läsa mer. Lycka till!

/joar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

InfraRecorder använder jag mig av, mycket lättanvänt. Dessutom är det gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Gillar inte Daemon Tools, eftersom att den enda funktionen jag vill ha är just mountningen. Till det har VirtualCloneDrive varit perfekt hittills, utan några fler onödiga funktioner. Det här är första nackdelen jag hittat.

Ska testa! Kan man installera det UTAN Virtual-disk-funktionen? Jag har ju som sagt redan VCD, skulle gärna slippa flera program av det slaget på samma gång på datorn.

Tack för svaren!

Och vad är Daemon Tools till för då?
Mounta image-filer kanske?

Iof. skapas det ju en virtuell CD/DVD läsare, men ändå.
Huvudfunktionen är ju att mounta image-filer.

Jag kör med Daemon Tools Lite

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag citerar §7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regler
Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner kring detta förbjudet. Den svenska och internationella lagstiftningen är svårtolkad och föränderlig. Moderatorerna är inte jurister som kan bedöma varje enskilt fall och avgöra om det är tillåtet eller inte. Av denna orsak är dessa diskussioner förbjudna.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.