OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Läs inlägget ovanför ditt...

hej,

Jo absolut men när man skriver zfs get checksum tank så får man reda på att de är default som används men frågan är vad default är inställd på.

sen om jag sätter sha-256 på en befintlig filsystem som har innehåll sabbar jag inget då? Kan man hoppa fram och tillbaks med fletcher4 och sha-256

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem

Själv nöjer jag mig med fletcher4 då den verkar tillräckligt bra utan att ge sämre prestanda. Jag är osäker på vad som händer om man ändrar till sha256 på ett befintligt filsystem där det redan finns gamla filer. För att undvika problem så skapade jag därför nya tomma filsystem med önskad checksummealgoritm och kopierade över filerna dit. Tog sedan bort gamla filsystemet och bytte namn på det nya så det fick samma namn som det gamla. Känns som att det är så man borde göra för annars ändras väl inte de gamla filernas checksummor eftersom de redan är skrivna till hårddiskarna.

Angående zfs get checksum så fick jag fram i klartext att fletcher2 användes och jag hade inte ändrat något medvetet så det måste ha varit default för mig sedan OpenSolaris 2008.11. Men nu kör jag FreeBSD 8.1 och det kanske fungerar annorlunda än OpenSolaris? Kommer inte åt min filserver just nu men ska försöka komma ihåg att kolla hur det ser ut ikväll när jag kommer hem. Kan även kolla på min desktopmaskin hur det ser ut på OpenSolaris 2009.06.

Permalänk
Avstängd

I OpenSolaris så får jag bara "checksum is on" och den berättar inte själva algoritmen. Det finns antagligen något sätt att få fram algoritmen som används, men jag får forska vidare i det.

Goliath2000,
Jag tror SHA-256 är overkill. Det räcker med fletcher4. Skälet är att algoritmen används endast för att detektera om någon bit har ändrats. SHA-256 är bra om du kör dedup. Men för att se om bittar har ändrats så duger fletcher4.

Men om du nu verkligen vill ha SHA-256 så bör du nog skapa ett nytt filsystem och sen kopiera alla data dit och förstöra det gamla filsystemet. Jag skulle undvika att blanda algoritmer.

Permalänk
Medlem

ronny@r1opensolaris:~$ uname -a SunOS r1opensolaris 5.11 snv_111b i86pc i386 i86pc Solaris ronny@r1opensolaris:~$ zfs get checksum tank/test NAME PROPERTY VALUE SOURCE tank/test checksum on default

[ronny@filserver ~]$ uname -a FreeBSD filserver 8.1-RELEASE FreeBSD 8.1-RELEASE #0: Tue Aug 31 23:16:45 CEST 2010 root@filserver:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64 [ronny@filserver ~]$ zfs get checksum tank/musik NAME PROPERTY VALUE SOURCE tank/musik checksum fletcher4 inherited from tank

Javisstja, jag hade ju ändrat till fletcher4. Men jag är säker på att det stod fletcher2 innan jag hade ändrat något i FreeBSD då jag hade importerat min opensolarispool. Kan jag ha skrivit in denna property manuellt någon gång för länge sedan och glömt bort det?

Gjorde en annan test på FreeBSD:

[root@filserver ~]# zfs create -V 5gb tank/testvolym [root@filserver ~]# zpool create test zvol/tank/testvolym [root@filserver ~]# zpool list NAME SIZE USED AVAIL CAP HEALTH ALTROOT rpool 145G 6.12G 139G 4% ONLINE - tank 12.7T 5.29T 7.40T 41% ONLINE - test 4.97G 72K 4.97G 0% ONLINE - [root@filserver ~]# zfs create test/test [root@filserver ~]# zfs get checksum test/test NAME PROPERTY VALUE SOURCE test/test checksum on default

Verkar faktisk som default är checksum=on även i FreeBSD 8.1.

Permalänk
Medlem

henrik@audrey:~$ uname -a SunOS audrey 5.11 oi_147 i86pc i386 i86pc Solaris henrik@audrey:~$ zfs get checksum storage NAME PROPERTY VALUE SOURCE storage checksum on default

Även i OpenIndiana så rapporteras bara 'on'.

Förövrigt så var uppdateringen från OpenSolaris b134 till OpenIndiana b147 trivial.

Permalänk
Medlem

Okay... lite mer tillförlitligt test (v1.3):

zfs create -V 1gb tank/checktest
zpool create checktest zvol/tank/checktest
zfs set checksum=on checktest
echo "Testing..." > /checktest/test.txt
sync
zdb -vvvv checktest | grep objset | grep "ZFS plain file"
zpool destroy checktest
zfs destroy tank/checktest

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

@weeblie, jag hängde inte med. Vad är det du testar? Och vad var resultatet?

@Fnorken, hur är b147? Några skillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

@Fnorken, hur är b147? Några skillnader?

Jag har inte märkt av några skillnader. Men det finns säkert skillnader i de delar jag inte använder, främst då X och Gnome.

Permalänk

Tittar fortfarande på att få någon form av encryption på mina raidz1 volymer, på wikin säger dom:
"Filesystem encryption was due for integration in Q1 2010[1] but is currently still not available in production environments under Solaris or OpenSolaris."

Tänkte bara höra om någon vet mer om när det kan tänkas komma? Annars kanske jag får köra någon form av truecrypt containers på mina volymer eller något liknande. Men det låter rätt bökigt då jag vill ha full disk encryption egentligen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Tittar fortfarande på att få någon form av encryption på mina raidz1 volymer, på wikin säger dom:
"Filesystem encryption was due for integration in Q1 2010[1] but is currently still not available in production environments under Solaris or OpenSolaris."

Tänkte bara höra om någon vet mer om när det kan tänkas komma? Annars kanske jag får köra någon form av truecrypt containers på mina volymer eller något liknande. Men det låter rätt bökigt då jag vill ha full disk encryption egentligen.

Kör du FreeBSD kan du alltid använda Geli.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Endosavian:

Skulle TrueCrypt integreras i OpenSolaris snart? Isåfall så kanske Solaris 11 Express redan har truecrypt. Solaris 11 Express ska komma innan året är slut, dvs inom 3 månader.

A Question of Integrity: To MD5 or Not to MD5 | Cloud Security

Permalänk
Skrivet av Arctunix:

Kör du FreeBSD kan du alltid använda Geli.

Kollade lite på det men kör nexentastor så det faller bort

Skrivet av saddam:

Skulle TrueCrypt integreras i OpenSolaris snart? Isåfall så kanske Solaris 11 Express redan har truecrypt. Solaris 11 Express ska komma innan året är slut, dvs inom 3 månader.

Vad jag vet ska inte truecrypt integreras utan någon egen form av encryption typ ZFS on disk encryption support (Project zfs-crypto.WebHome) - XWiki. men det verkar inte vara mycket liv i det projektet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Eftersom den öppna utveckling av OpenSolaris-kärnan sker i Illumos-projektet så är det nog bäst att fråga dom om status på ZFS-crypto. Finns det några commits till den publika ON-gaten som rör ZFS-crypto?

Men vill du ha kryptering idag så är Truecrypt containers (eller liknande) som gäller.

Permalänk
Medlem

En av mina diskar gick sönder, mer om det här - http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Pastar dock in samma info här så det finns samlat i denna tråden.

Detta gjorde jag för att byta ut en trasig disk.

1) Identifierade den trasiga disken med zpool status <pool> - (i mitt fall zpool status storage)

NAME STATE READ WRITE CKSUM storage DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 c0d0 ONLINE 0 0 0 c10d0 UNAVAIL 0 0 0 cannot open c10d1 ONLINE 0 0 0 c11d0 ONLINE 0 0 0 c0d1 ONLINE 0 0 0

2) Satte disken offline med zpool offline <zpool> <device> - (i mitt fall zpool offline storage c10d0)

NAME STATE READ WRITE CKSUM storage DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 c0d0 ONLINE 0 0 0 c10d0 OFFLINE 0 0 0 c10d1 ONLINE 0 0 0 c11d0 ONLINE 0 0 0 c0d1 ONLINE 0 0 0

3) Stängde av servern, bytte ut den gamla disken mot den nya, monterade den på SAMMA SATA-port så att den skulle få samma namn. Efter uppstart så kör jag en zpool status storage

NAME STATE READ WRITE CKSUM storage DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 c0d0 ONLINE 0 0 0 c10d0 OFFLINE 0 0 0 c10d1 ONLINE 0 0 0 c11d0 ONLINE 0 0 0 c0d1 ONLINE 0 0 0

Den nya disken är fortfarande offline, och testar jag att sätta den online med zpool online storage c10d0 så säger den att disken är c10d0 UNAVAIL 0 0 0 cannot open

4) Skriver då istället zpool replace storage c10d0 och då börjar det hända grejer

state: DEGRADED status: One or more devices is currently being resilvered. The pool will continue to function, possibly in a degraded state. action: Wait for the resilver to complete. scrub: resilver in progress for 0h0m, 1,1% done, 3h12m to go NAME STATE READ WRITE CKSUM storage DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 c0d0 ONLINE 0 0 0 c10d0/o UNAVAIL 0 0 0 cannot open c10d0 ONLINE 0 0 0 1,12GB resilvered c10d1 ONLINE 0 0 0 c11d0 ONLINE 0 0 0 c0d1 ONLINE 0 0 0

Resilverprocessen påbörjas och 5 timmar senare så är följade status

pool: storage state: ONLINE scrub: resilver completed after 5h0m with 0 errors on Tue Oct 5 05:59:21 2010 config: NAME STATE READ WRITE CKSUM storage ONLINE 0 0 0 raidz1-0 ONLINE 0 0 0 c0d0 ONLINE 0 0 0 c10d0 ONLINE 0 0 0 572G resilvered c10d1 ONLINE 0 0 0 c11d0 ONLINE 0 0 0 c11d1 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Har tagit lite stickprov på datan och det ser bra ut, men det är ju omöjligt att säga om allt är intakt, time will tell...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Ok, det verkar ju inte alltför komplicerat att ersätta en disk. Tack för den informationen. Kan vara bra att slå upp när det är dags för mig.

Angående om datat är bra, gör en scrub när disken är klar? Då gås ju varje byte igenom och kontrolleras om det är rätt.

Permalänk
Avstängd

Tidigare var det diskussion om hur snabbt SHA-256 är. Här görs benchmarks i ZFS (verkar som 128MB data/sekund):
darren_moffat@blog$ cat /dev/mem | grep /dev/urandom

Taget från artikel om dedup:
Bizarre ! Vous avez dit Bizarre ?
(Du behöver typ 16GB RAM för att deduppa 10TB data, mao, dedup är mest för servers )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

I snv_149 är tydligen zfs-crypto inkluderat.

Bug ID: 4854202 ZFS data set encryption

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

I snv_149 är tydligen zfs-crypto inkluderat.

Bug ID: 4854202 ZFS data set encryption

Trevligt trevligt!
Då borde det komma relativt snart till nexentastor

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Trevligt trevligt!
Då borde det komma relativt snart till nexentastor

Hur tänker du, ingen vet ju när nästa släpp av OpenSolaris-källkoden sker?

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Hur tänker du, ingen vet ju när nästa släpp av OpenSolaris-källkoden sker?

Well, jag antog att solaris 11 express kommer ha detta så andra distar snart följer? I annat fall är det bar för mig att byta till express versionen, inga direkta problem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag tror Fnorken anmärkte att du skrev "då kommer crypto SNART till Nexenta" men det kanske dröjer länge innan koden släpps? Så det kan dröja innan Nexenta får det. Men jag gillar att man kan byta OS till höger och vänster utan problem. Det viktiga är att man kör ZFS för sina data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:
Skrivet av ronnylov:
Skrivet av saddam:
Skrivet av Fnorken:
Skrivet av Arctunix:

Nu drar jag en liten fuling här men jag skulle behöva hjälp att lösa detta före tolvslaget inatt...
Det är såhär att jag har en kurs i skolan där vi ska använda oss utav OpenSolaris och labben ska vara inlämnad vid tolvslaget inatt och det är en uppgift som jag går bet på.

Ska innifrån systemet lägga till en ny partition och fyra slices på den partitionen varav en ska ha ett filsystem.

Att fixa en partition är inga problem alls:

$format

väljer disk 0 (c5t0d0)

format > fdisk

1. Create a partition
Väljer Solaris2
Sen tar jag resterande utrymme utav disken till partition 2.

Rätt så långt hoppas jag?

I vilket fall det är här jag inte kommer längre.

Om jag förstått det hela rätt så ska det skapas en slice på hela den nya partitionen så först skulle jag behöva ta bort den för att skapa mina fyra nya men jag begriper inte för mitt liv hur jag väljer att det är partition 2 jag ska ändra på?
Har redan installerat om två gånger pga trasigt partition table.

Har förstått så mycket som att det måste vara någonstans i

$format > partition

som jag ska ändra men hur väljer jag att det är partition 2?
Tänkte först att jag bara skulle sätta den första cylindern till 1958 (första på partition 2) men får bara

'1958' is out of range.

Skulle verkligen behöva lite hjälp här och kan nu bara hoppas att någon utav er får syn på detta och kan hjälpa mig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det där är mer en Solaris fråga. OpenSolaris använder ju helst ZFS och i ZFS är det där simpelt. Typ 4 kommandon.

I UFS (som solaris använder) så är det "format" kommandot du ska mecka med, har jag för mig. Du sätter start cylinder och slut cylinder för varje slice. Och slice2 är alltid hela disken, så den ska du inte mixtra med. Om du backar upp slice2, så betyder det att du backar upp slice2 - dvs hela disken. Om du formaterar slice2, så betyder det att du formaterar hela disken. Mixtra inte med slice2.

Permalänk
Medlem

Tjena,

har tyvärr inte haft tid att hacka OSOL de senaste månaderna. Orkar inte hellre läsa alla trådar. Så nu till min fråga:
Vad har ni valt för alternativ nu när OSOL är dött? Vad tror ni om zfs-framtiden, dead end?
Java, är väl också på väg att dö?

Förslag, synpunkter?

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Skrivet av pr0xy:

Tjena,

har tyvärr inte haft tid att hacka OSOL de senaste månaderna. Orkar inte hellre läsa alla trådar. Så nu till min fråga:
Vad har ni valt för alternativ nu när OSOL är dött? Vad tror ni om zfs-framtiden, dead end?

Förslag, synpunkter?

Tror alternativen är illumos, OpenIndia och Solaris Express. Och sen FreeBSD och Nexenta om man vill köra annat än Solaris.

FreeBSD utvecklarna har då sagt att dom inte kommer släppa ZFS, har inte så mycket koll på Solaris forkarna men antar att det är samma sak gäller där.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_SLain_Man:

FreeBSD utvecklarna har då sagt att dom inte kommer släppa ZFS, har inte så mycket koll på Solaris forkarna men antar att det är samma sak gäller där.

Nu hängde jag inte med. Kommer FreeBSD utvecklarna inte släppa ZFS längre? De slutar med ZFS?? Eller menar du att FreeBSD utvecklarna inte tänker släppa ZFS ifrån sig?

Skrivet av pr0xy:

Tjena,

Förslag, synpunkter?

Beta versioner av Solaris 11 har släppts under flera år, i olika distar. Flera av de distarna hette Solaris Express (Solaris Express Community Edition eller Solaris Express Developer Edition). Alla Solaris Express distar lades ned till förmån för OpenSolaris. Nu har OpenSolaris lagts ned, och Solaris Express återuppstått igen. Det finns ett mail som antyder att Solaris 11 Express kommer i slutet av nov, tidigt december. Dvs om 3-4 veckor.

Solaris 11 kommer att vara fritt för personligt bruk. Kör man kommersiellt får man köpa support.

Annars kan man köra OpenIndiana, den är tänkt att ta över OpenSolaris och vara en exakt kopia. Den bygger på Illumos. Just nu är OpenIndiana helt enkelt build 147 av OpenSolaris. OpenSolaris slutade ju byggas vid b134, men källkoden släpptes ända upp till b147. OpenIndiana arbetar på att skriva om den slutna kod som finns kvar i OpenSolaris (3rd party libraries) och kommit långt. OpenIndiana b148 ser ut att släppas mycket snart.

Annars kan man ju köra FreeBSD som vore mitt förstahandsval om inte Solaris funnes. Det sägs att ZFS är på väg till Linux som kod man får själv kompilera i kärnan, då går man runt licensproblemet. Man får inte släppa ZFS binärer men man får släppa ZFS kod till Linux. Som jag fattat det.

Java ser ut att frodas. Det är ju motsvarigheten till Cobol, fast i modern tappning, det finns hur mycket som helst Java back end kod i Enterprise miljöer. Jag har talat med en del företag, och flera projekt har precis bytt till Java, ifrån C# t.ex (Orc Software). De säger att SUN var svartlistade, men att Oracle inte är det. Oracle har de alltid kunnat investera i, utan problem. Men SUN har varit på svarta listan, som bestämts av manegement. IBM har ju gått samman med Oracle nyligen, angående Java samarbete eftersom IBM har lagt ned sin egen öppna Java klon/motor/whatever som hette Apache(?) eller var det Harmony? Oracle finns ju bland servrar och back end, och Oracle kommer binda Java hårdare till sin databas. Databaser är ju ryggraden i alla företag, och Oracle har massiv dominans på databas markanden: ~80% marknadsandel. Jag tror Java kommer inte försvinna från Oracles databaser, dvs, Java kommer inte försvinna från Enterprise marknaden.

Oracle har stämt Google pga Google stulit kod. Här finns det kod utdrag som Oracle menar har kopierats. Döm själv, har Google kopierat Java kod, är koden lika?
Oracle says Google directly copied Java code: Here's the line-by-line comparison | ZDNet

Permalänk
Skrivet av saddam:

Nu hängde jag inte med. Kommer FreeBSD utvecklarna inte släppa ZFS längre? De slutar med ZFS?? Eller menar du att FreeBSD utvecklarna inte tänker släppa ZFS ifrån sig?

Tänkte på det här när jag skrev ZFS v28 is ready for wider testing.
Menade såklart att dom inte kommer sluta med ZFS.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Vad har ni valt för alternativ nu när OSOL är dött?

FreeBSD. Färre "bells and whistles" men garanterad att fungera år in och år ut.

Vem vågar lita på Oracle som nästan tog ett helt år på sig att officiellt sätta kniven i OSOL? Vaporware på nästan DNF's nivå.

Skrivet av pr0xy:

Vad tror ni om zfs-framtiden, dead end?

Kanske på lång sikt om/när btrfs verkligen tar fart, men ZFS är mer än tillräckligt bra idag för att klara sig... säg... dem nästkommande 10 - 20 åren. Tänk på nuet och beskymra dig om framtiden först när den väl är här.

Skrivet av pr0xy:

Högst osannolikt inom den närmaste perioden. Det finns helt enkelt inget annat vettigt alternativ för kross-plattform idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar!

Bra länk om java saddam. Det är tydligen inte helt enkelt att reda ut om får kopiera eller måste kopiera kod

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

OpenIndiana. Tre kommandon vid prompten och systemet var uppdaterat till build 147. Om det finns tillräckligt med utvecklingskraft och uthållighet i OpenIndiana projektet för att det ska bli något långvarigt är lite svårt att avgöra nu.

Om Oracle håller vad de har sagt om källkodssläpp när det gäller ON (kernel och "bas-kommandon" för OpenSolaris) så tror jag att ZFS kan finnas kvar även i världen utanför betal-Solaris. Blir det inga källkodssläpp från Oracle så kommer intresset för ZFS dö ut men något annat med liknande egenskaper kommer att ta dess plats.