OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Fast egentligen är det inget fel eller problem med OpenIndiana-servern jag har. Allt den gör är att lagra mina filer, hålla reda på min källkod och driva en databas på hela 10MB...

I praktiken kommer jag att ligga kvar på samma hårdvara tills den går sönder. Jag har varken tid eller lust att lägga ner tid på ny serverhårdvara eller nya os.

Jag håller med dig! Det enda jag är intresserad av är att det funkar - anledningen till att jag bytte till FreeBSD var att det var ett OS som funnits länge och var stabilt. Jag kommer inte att byta igen om inte FB ger upp zfs.

OT: När det gäller "klientdelarna" så kan jag reka OSX! Har kört WinDoz sen tidernas begynnelse, köpte en mini i somras och efter det så kan jag inte förstå hur kunnat köra WinDoz i så många år.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Det är en hel del som kör ESXi och gör pass through till sitt kontroller kort så ZFS får ensamt tillgång till kortet. Det verkar funka bra.

Hur funkar ESXi? Som jag förstått det, så är det en hypervisor, och sen installerar du olika OS ovanpå? Så då kan jag köra Solaris/FreeBSD samtidigt som Windows? Men kommer Windows få tillgång till 3D grafikkortet då? För nu får jag tillgång till basic 3D med VirtualBox och gamla spel funkar bra.

Själv planerar jag nu för ett Norco 4224 chassi med 24 diskar. Och SAS expander. Jag kommer nog göra slag i saken, är mycket mycket sugen. Jag kan avrapportera lite här, om nån är intresserad. Men det blir långt senare, när jag fått all hw. Det kommer nog kosta över 20.000kr totalt. Dyr hobby man har.

Permalänk
Avstängd

Nu har ju communityt forkat och släppt en helt öppen version av OpenSolaris.
OpenSolaris rises again:
http://www.infoworld.com/d/open-source-software/after-oracle-...