Däremot kommer den kära express tillbaka igen. Skönt nog faktiskt, för opensolaris har inte varit en stabil och pålitlig plattform för desktop-arbete med solaris tyvärr.
Alla håller nog med dig att OSol var buggigt, pga det var checkout direkt från svn.
Men många som klagade på att Express ersattes av OSol blir nog glada nu. De klagade därför att Express var mer likt riktiga S10, dvs Enterprise server OS. De ansåg OSol var för mycket desktop, t.ex så tyckte de inte om pakethanteringen som passade mer ett desktopOS än ett ServerOS.
Solaris 11 Express kommer i slutet av detta år, och det blir gratis. Jag kommer köra det. De kommer se till att det blir enkelt att uppgradera från OSol. Kommer officiella supportade releaser. Stabila sådana. Men jag gör nog en ny installation istället för uppgradera. Måste börja planera för min nästa server. Typ, Sandybridge med integrerad grafik som drar ytterst lite ström i idle. Byta mina 1TB diskar mot 2TB. Kanske skaffa SunRay 3+. Ska definitivt skaffa SSD, men ingen dualboot Windows, bara S11E på systemdisken. Jag kommer ha en extern USB3 disk med Windows som jag kan boota upp om jag vill spela spel. Jag vill nog ha en liten spelburk också. Kanske räcker det med en laptop? Måste skaffa HTPC. Och en projektor så jag kan strömma filmerna från Solaris servern med senaste ZFS. (Sandybridge kommer ha grafik drivrutiner direkt från Oracle, som stödjer 2D och 3D). Jag kommer nog inte köra nån community distro. Jag vill ha de riktiga heavy gear grejorna.
Skönt med besked till slut! Nu blir det ett stabilt rejält Server Enterprise OS som skalar upp till 16.384 trådar och stödjer 64TB RAM. Oracle toksatsar med massa ny teknik, och kommer försöka få alla sina Enterprise kunder att gå över till S11. Lyckas de, så tjänar de multum. Kanske borde jag skaffa dubbla Sandybridge proppar? Flås flås. Jag ser fram emot "Solaris 11 Express är här!!" tråden!!!
PS. Jo, jag håller med dig att det var tråkigt för alla open source OSol hackare. Men samtidigt är jag lite glad med den nya stora satsningen.
PPS: Här är mailet från Oracle
OpenSolaris axed by Ellison ? Channel Register