OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Däremot kommer den kära express tillbaka igen. Skönt nog faktiskt, för opensolaris har inte varit en stabil och pålitlig plattform för desktop-arbete med solaris tyvärr.

Alla håller nog med dig att OSol var buggigt, pga det var checkout direkt från svn.

Men många som klagade på att Express ersattes av OSol blir nog glada nu. De klagade därför att Express var mer likt riktiga S10, dvs Enterprise server OS. De ansåg OSol var för mycket desktop, t.ex så tyckte de inte om pakethanteringen som passade mer ett desktopOS än ett ServerOS.

Solaris 11 Express kommer i slutet av detta år, och det blir gratis. Jag kommer köra det. De kommer se till att det blir enkelt att uppgradera från OSol. Kommer officiella supportade releaser. Stabila sådana. Men jag gör nog en ny installation istället för uppgradera. Måste börja planera för min nästa server. Typ, Sandybridge med integrerad grafik som drar ytterst lite ström i idle. Byta mina 1TB diskar mot 2TB. Kanske skaffa SunRay 3+. Ska definitivt skaffa SSD, men ingen dualboot Windows, bara S11E på systemdisken. Jag kommer ha en extern USB3 disk med Windows som jag kan boota upp om jag vill spela spel. Jag vill nog ha en liten spelburk också. Kanske räcker det med en laptop? Måste skaffa HTPC. Och en projektor så jag kan strömma filmerna från Solaris servern med senaste ZFS. (Sandybridge kommer ha grafik drivrutiner direkt från Oracle, som stödjer 2D och 3D). Jag kommer nog inte köra nån community distro. Jag vill ha de riktiga heavy gear grejorna.

Skönt med besked till slut! Nu blir det ett stabilt rejält Server Enterprise OS som skalar upp till 16.384 trådar och stödjer 64TB RAM. Oracle toksatsar med massa ny teknik, och kommer försöka få alla sina Enterprise kunder att gå över till S11. Lyckas de, så tjänar de multum. Kanske borde jag skaffa dubbla Sandybridge proppar? Flås flås. Jag ser fram emot "Solaris 11 Express är här!!" tråden!!!

PS. Jo, jag håller med dig att det var tråkigt för alla open source OSol hackare. Men samtidigt är jag lite glad med den nya stora satsningen.

PPS: Här är mailet från Oracle
OpenSolaris axed by Ellison ? Channel Register

Permalänk
Avstängd

Det är trevligt att man till slut får ett svar på frågan, nu ska man bara hålla ut tills Solaris 11 Express kommer.
Man kan ju även hoppas på att Debian GNU/kFreeBSD implementerar ZFS och annat godis.

Så... någon som vill köpa boken OpenSolaris Bible?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

site - OpenSolaris dead? - Illumos Project

Illumos kommer att fortsätta sitt race, men öka takten. Oracle kommer släppa all källkod (fortfarande CDDL) efter att Oracle släppt sin binära ISO. Då har Illumos tillfälle att synka upp så folk kan producera desktop distar. Och då har också FreeBSD tillfälle att synka upp och få senaste ZFS och DTrace källkoden.

Hmm... kanske ska man testa en desktop distro? Hmmm... Äsch, man kan testa flera och sen bestämma sig. Men det vore trevligt att köra den riktiga heavy gear Solaris 11 också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

site - OpenSolaris dead? - Illumos Project

Illumos kommer att fortsätta sitt race, men öka takten. Oracle kommer släppa all källkod (fortfarande CDDL) efter att Oracle släppt sin binära ISO. Då har Illumos tillfälle att synka upp så folk kan producera desktop distar. Och då har också FreeBSD tillfälle att synka upp och få senaste ZFS och DTrace källkoden.

Hmm... kanske ska man testa en desktop distro? Hmmm... Äsch, man kan testa flera och sen bestämma sig. Men det vore trevligt att köra den riktiga heavy gear Solaris 11 också...

Dessutom verkar det som att oracles agerande efter övertagandet fått många av Solaris topputvecklare att sluta på oracle sedemera även joina illumos. Ska bli intressant att följa den utvecklingen! Gillar sista stycket i Garrett D'Amores blog /dev/dump: The Hand May Be Forced:

Citat:

I once said I never intended for Illumos to compete with Solaris. That was true, but if Oracle forces the issue, then even despite their vast economic resources, I say, "Bring it!"

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man startar en omröstning? Det vore kul och se hur ni kommer att gå vidare! Själv är jag lite "kluven". Det lutar åt FreeBSD pga zfs men eftersom jag har mina rötter i RHEL så kan jag tänka mig den lösningen oxå. Normalt är jag pro-oracle men i det här fallet är jag det definitivt inte.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Det lutar åt FreeBSD pga zfs men eftersom jag har mina rötter i RHEL så kan jag tänka mig den lösningen oxå.

Jag har inte testat själv men det verkar som om behlendorf's zfs (zpool version 26) fungerar på RHEL5. Då borde det ju fungera på Centos 5 också. Jag är väldigt svag för RHEL/Centos...

Den stora frågan är bara om man vågar? (Det större problemet är när ska jag få tid att prova?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Jag har inte testat själv men det verkar som om behlendorf's zfs (zpool version 26) fungerar på RHEL5. Då borde det ju fungera på Centos 5 också. Jag är väldigt svag för RHEL/Centos...

Den stora frågan är bara om man vågar? (Det större problemet är när ska jag få tid att prova?)

Wow! Tack för info! Det här ska jag kolla upp! Jag har samma problem som du - tiden räcker inte till. Jag har kört RH sen 1995 och CentOS efter det. Får väl försöka få en weekend utan familj

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Coolt. Berätta gärna hur det funkar. Vore kul att höra.

Permalänk
Medlem

Intressant med ZFS på Linux men känns inte så beprövat att jag vågar använda det på filservern. På en dator bara för test och lek eller i en virtuell maskin för test och lek så kan man väl leka lite med det (ungefär som med btrfs). Zpool version 26 är väl en utvecklingsversion antar jag och det verkar ju också lite vågat. Men det kanske funkar om man inte utnyttjar nya features såsom dedup, kryptering och liknande (och jag har inte riktigt koll på vilka nya fetures som finns heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Zpool version 26 är väl en utvecklingsversion antar jag och det verkar ju också lite vågat. Men det kanske funkar om man inte utnyttjar nya features såsom dedup, kryptering och liknande (och jag har inte riktigt koll på vilka nya fetures som finns heller).

Vilka Zpool versioner är inte en utvecklingsversion? De som finns i Solaris 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Vilka Zpool versioner är inte en utvecklingsversion? De som finns i Solaris 10?

Så bör man väl kunna tolka det tycker jag. När man anser det vara stabilt så läggs funktionen in i skarpa Solaris och det som är under utveckling är de versionerna som släpptes i /dev repository när opensolaris var aktivt och numera sker väl utvecklingen bakom stängda dörrar på Oracle fram tills Solaris 11 släpps antar jag? I och för sig är jag inte så insatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så bör man väl kunna tolka det tycker jag. När man anser det vara stabilt så läggs funktionen in i skarpa Solaris och det som är under utveckling är de versionerna som släpptes i /dev repository när opensolaris var aktivt och numera sker väl utvecklingen bakom stängda dörrar på Oracle fram tills Solaris 11 släpps antar jag?

Enligt ZFS Version Descriptions (Solaris ZFS Administration Guide) så är det Zpool version 15 i den senaste Solaris 10 (10/09). Fast jag tror inte man kan säga att det är så enkelt, jag tror att ZFS-koden i OpenSolaris och Solaris 10 skiljer sig så pass mycket att det egentligen inte går att dra några slutsatser om stabiliteten hos ZFS version 15 i OpenSolaris.

Bara för att Solaris 10 och OpenSolaris kan använda samma version av ZFS-filsystem betyder det ju inte att de har identiska ZFS-programkod.

Men egentligen är ju hela frågan rätt ointressant eftersom det inte går att titta på zfs-källkoden i Solaris 10.

Permalänk
Avstängd

Solaris 10 har alltid utvecklats som stängd källkod. Nu öppnar Oracle upp Solaris 11 - det är en stor och viktig skillnad mot hur Sun utvecklade serverOSet Solaris. Fast man får Solaris 11 källkoden efter att Oracle släppt sin binära release. Tidigare fick man inte S10 källkoden alls, så detta är positivt som Oracle gör. Själv tror jag att Solaris kommer att spridas eftersom Oracle har så många kunder. Oracle kommer att pusha S11 hårt.

Om några månader kommer S11E. Oracle ser till att man kan migrera sin OpenSolaris installation till S11E. Somliga anser att OpenSolaris bara bytt namn till S11E. Jag funderar på om jag ska uppgradera hela min zpool till senaste ZFS versionen man får i S11E. Därför att dedup borde vara hyfsat stabilt och supportat i S11E? Jag ska ju ändå skaffa en ny filserver med 8GB RAM och strömsnåla Sandybridge CPU. TRIM support checkades in i ZFS för några månader sen, så jag ska ha en SSD till min server.

I vilket fall som helst, så känns det bra att köra ZFS. Då kan man byta OS fritt. ZFS rocks!

Permalänk
Medlem

Om källkoden släpps efter binär release så innebär det hösten 2011 när S11 släppts? Eller kommer källkoden till S11E släppas direkt efter releasen om några månader? När jag läste "det läckta Oracle-mailet" fick jag intrycket att källkoden släpps först efter en full release, alltså efter att Solaris 11 släppts och att Solaris Express endast är binära beta-releaser utan källkod.

Finns väl inga andra OS man kan byta till om man uppgraderar ZFS till en version som ingen annan kan implementera (förrän källkoden har släppts). Men man kan ju alltid kopiera över sina filer till annat filsystem så visst kan man ändå byta OS fritt, men lite krångligt blir det kanske. Man bör väl t.ex. kunna skapa en zpool med nya hårddiskar i FreeBSD. Sedan exporterar man dem och kopplar in i S11E som ju bör vara bakåtkompatibelt så kan man kopiera sina data till ZFS-poolen skapad i FreeBSD innan man dödar S11E-poolen och så importerar man tillbaka sin nya pool med den äldre ZFS-versionen. Eller så kopierar man filerna över nätverket.

Permalänk
Avstängd

Som jag har förstått det så släpps källkoden redan till S11E. Men fortfarande är ju källkoden öppen än idag. I bästa fall så stängs aldrig källkoden till OpenSolaris alls.

Jag vet att det inte är bra att uppgradera zpoolen till nyare versioner om man vill vara bakåtkompatibel. Men det finns funktioner som jag vill åt i nyare versioner.

T.ex. funktionen att mounta en zpool om något knasar sig - skälet att det inte finns fsck i ZFS. Om något knasar sig i ZFS så ska det inte vara något problem, allt ska funka ändå. Men i praktiken så har folk haft problem och ibland inte kunnat mounta zpoolen alls - de har alltså tappat alla data. Ibland har man kunnat hacka sig fram till alla data, men det kräver ZFS expertis som guidar en. Men nu kan man istället mounta zpoolen vid ett tidigare klockslag. Man kan inte mounta zpoolen när det knasade sig, men man kan istället mounta zpoolen vid en tidigare tidpunkt och då är allt frid och fröjd. Så man slipper problemet att man inte kan mounta zpoolen. Den tidigare tidpunkten det är fråga om, är 30 sek tror jag. Så man förlorar allting de senaste 30 sekunderna. Men du kan alltid mounta zpoolen. Jag vet inte vilken zpool version denna funktion är med i, men hyfsat ny. Kanske build 120 eller däromkring. Har du inte uppgraderat zpoolen till denna version, så kan det hända att du inte kan mounta din zpool alls i värsta fall. Som t.ex. snubben som virtualiserade OpenSolaris ovanpå Windows XP, och VirtualBox slog av skrivcachen vilket lurade ZFS. Så snubben förlorade alla sina data, han kunde inte mounta sin virtualiserade zpool.

Permalänk
Medlem

Noterade att Nexenta gått ut med att de kommer gå över till Illumos men det är väl knappast någon överraskning då projektets största sponsor är just Nexenta.
Nexenta Core Platform 3.0 Released

Citat:

The near future: NCP 3.9

The move to NCP 4.0 will be in 2 phases. The first immediate change
would be to move from OpenSolaris b134 to a recent Illumos build. With
this the Nexenta project will change it's base from OpenSolaris to
Illumos.

If you're unaware of Illumos, it is a branch of OpenSolaris ON gate,
with closed bits replaced with open code. More information at
Illumos Project

---

The mid-term future: NCP 4.0

Once we've moved to Illumos as the base, the second phase is the move
from Ubuntu Hardy as our userland base to either newer Debian or
Ubuntu release. This is still being discussed, and we're currently
addressing some of the legal challenges with the effort. There will
shortly be some discussion on the NCP mailing lists about this, and we
welcome the community's participation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Noterade att Nexenta gått ut med att de kommer gå över till Illumos men det är väl knappast någon överraskning då projektets största sponsor är just Nexenta.

Vem utanför Oracle går inte över till Illumos? Speciellt nu när det ryktas om att Oracle har slutat uppdatera den publika ON-källkoden.

Dom goda nyheterna är att det händer mycket inom Illumos-projektet nu. Snart kanske det går att bygga kärnan utan hemliga Oracle-blob:ar.

Permalänk
Avstängd

Det är flera kända Solaris ingenjörer som gått med i Illumos; Bryan Cantrill, Adam Leventhal, etc. Illumos gänget har kapacitet att själva fortsätta Illumos projektet, de har så mycket djup kunskap om Solaris kärnan att det är som om att ha gamla Sun gänget där med grym kompetens. Solaris har ju grym bakåtkompatibilitet mycket långt tillbaka till Solaris v2.6, så Oracle kommer inte bryta kompatibiliteten. Det kan inte Illumos heller göra. Alla program och drivrutiner kommer att funka på båda plattformar utan problem. Illumos kommer ju även åt Solaris 11 källkoden för att synka ikapp hela tiden. Så jag tror att med den djupa kernel kunskapen, och med tillgången till S11 koden - så kommer Illumos bli ett trevligt desktop OS. Illumos framstår mer och mer som ett reellt alternativ för mig. Hmm... Köra serverOS Solaris 11, eller Solaris desktopen Illumos med den senaste S11 källkoden? Hmm...

Jag tror Illumos bootar upp redan idag, så att byta ut de stängda bitarna har hunnit långt. Lejonparten borde vara utbytt ganska snart. EDIT:
/dev/dump: More milestones...

Permalänk

Och så var jag tillbaka Har haft lite "lagom" otur hitils. Började med att jag fick fel typ av minnen till servern. Sedan, efter 1-2v när jag fått igång allt med dedup och satt och lekte, började datorn strula (konstanta frysningar titt som tätt). Visade sig efter djupare undersökning vara något med modekortet som strulat. Lämnade in, och fick vänta länge - till slut fick jag ett helt nytt kort pga väntetiden Då visade det sig att den revision av modekort jag fick tillbaka + just den PSU jag har (Corsair 950W) har instabilitetsproblem. Semestern kom, och nu när jag kom tillbaka skaffade jag en ny PSU (corsair 1000W), och nu fungerar allt igen (tvi tvi tvi?)

Så...Ja, jag kör fortfarande en raidz2 på 20st 2TB. Nu utan någon form av dedup eller comrpession - Gav mig inte mycket sist jag lekte med det Tog mig 22h att skapa en 30TBs fil, dvs 400MB/s i snitt. Testade att koppla ut en disk, skrev en 300GB fil till arrayen och testade koppla in den igen. Tog 18min att resilver - jag hade förväntat mig runt 1 - 1.5 dygn

Permalänk
Avstängd

Seriöst, jag tror att det är en mycket mycket dålig ide att köra en enda raidz2 med 20 diskar. Jag tror du kommer att ångra dig senare. Jag postade en länk till dig tidigare. Det var nån som körde många diskar och skulle resilvra, efter några dagars väntan gav han upp och byggde om raidet. Då gick det på nolltid. Jag tycker verkligen du ska prova en annan konfiguration. Men, men, det är ditt val. Säg inte att folk varnade dig, bara. Kompression ska funka felfritt och vara säkert, till skillnad från Dedup. Så jag ska nog slå på kompression när ny Solaris dist kommer.

Själv väntar jag på Solaris 11 Express. Det ska komma snart. Eller så kanske jag kör Illumos baserad dist. Vet inte alls hur jag ska göra. AMD Bulldozer ska få in 8 kärnor på 30-40Watt TDP. Om man dessutom kör ett klent Nvidia grafikkort så kan man ha en riktigt shysst server som ändå kan serva 40 st normala konstorsanvändare, med tunna klienter SunRay - men strömsnål. Och jag ska nog uppgradera mina 8 diskar till 2TB. 3TB diskar har kommit nu, en recension på en extern visade att den var snabb, men den kostade typ 5000kr. Interna 3TB diskar har inte kommit än.

Permalänk
Medlem

Tiden det tar att göra resilver beror också på hur mycket data man har på arrayen. Klart att det går snabbt om det bara är 300 GB som ska återskapas. Hade väl tagit längre tid om den urkopplade hårddisken raderats innan den kopplades in igen och den hade behövt återskapa 30 TB (18 minuter gånger 100 = 30 timmar). Det tar nog ännu längre tid om det är många små filer eller om servern hade varit i drift så att hårddiskarna och processorn även hade andra uppgifter att utföra samtidigt.

När jag lekte lite med att koppla ur ena disken ur min root-mirror blev jag först förvånad hur snabbt resilver gick när jag kopplade tillbaka den igen (bara några sekunder) men förstod sedan att det bara är skillnaderna i filsystemen som återställs. Jag hade ju inte raderat disken innan jag kopplade tillbaka den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Tiden det tar att göra resilver beror också på hur mycket data man har på arrayen. Klart att det går snabbt om det bara är 300 GB som ska återskapas. Hade väl tagit längre tid om den urkopplade hårddisken raderats innan den kopplades in igen och den hade behövt återskapa 30 TB

Jag tror inte ZFS måste återskapa 30TB. Snarare är det max 2TB som ska återskapas, eftersom en disk kan hålla max 2TB. Det som tar tid dock, är att ZFS har kassa prestanda om du konfar på vissa sätt. T.ex. bör du ha flera vdev, dvs flera st raidz2 för att få upp prestanda. Har du en enda vdev, så får du prestanda som en enda disk, som weeblie förklarade för mig. ZFS är t.ex. immun mot write-hole error som alla hårdvaruraid lider av, och det leder till vissa design beslut som kan påverka prestanda negativt. Har du 20 diskar i en vdev, så får du IOPS som en enda disk. Detta är ett skäl till att det kan ta lång tid att resilvra.

Jaja, vi är flera som vänt oss emot denna konfiguration med 20 diskar i en vdev. Klaga inte på ZFS bara, om något knasar sig. Du går emot officiella ZFS rekommendationer, puppetfreek.

Permalänk
Medlem

Jo, det är klart det kan ju inte bli mer än 2TB som återskapas på disken. Det blir det väl oavsett hur många diskar man har i sin raidz2? Men alla övriga hårddiskar behöver sökas igenom för att skapa dessa data. Visserligen jobbar diskarna parallellt men det blir väl en massa merjobb för processorn att räkna igenom checksummor på 19 hårddiskar än t.ex. 9 hårddiskar. Eller vad det nu beror på varför det skulle ta längre tid (nu blev jag osäker)?

Annars så är det väl större risk att mer än två hårddiskar av 20 pajar än risken för att två av 10 pajar eller 2 av 6. Är väl största anledningen att fördela ut det på flera vdev förutom prestandan känns det som. I och för sig skulle man kunna köra raidz3 istället (bör ju vara säkrare än tre stycken raidz1 t.ex.).

Permalänk
Avstängd

Ditt första stycke, jag har ingen aning. Det är mycket möjligt att du har rätt.

Jo, raidz3 känns säkrare än raidz2. Det har hänt att 2 diskar kraschat och när man resilvrar vilket tar en vecka med 20 diskar, så kan en disk till börja visa läs skriv fel. Då har man tappat alla sina data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppetfreek:

Så...Ja, jag kör fortfarande en raidz2 på 20st 2TB. Nu utan någon form av dedup eller comrpession - Gav mig inte mycket sist jag lekte med det Tog mig 22h att skapa en 30TBs fil, dvs 400MB/s i snitt. Testade att koppla ut en disk, skrev en 300GB fil till arrayen och testade koppla in den igen. Tog 18min att resilver - jag hade förväntat mig runt 1 - 1.5 dygn

Vad har du för läs och skrivhastigheter över nätverket till din server?

Permalänk
Medlem

Intresseklubben kan notera att den första Illumos baserade distributionen har kommit. Inte helt oväntat så var det Jörg Schilling som blev först ut när han släppte sitt Schillix 0.7.1i.

Permalänk
Medlem

Hörrninini alla ZFS nizzar!

Ide'en me ZFS-konceptet, enligt marknadsföringen iaf e att hitta/rätta fel som andra RAID-lösningar missar - så:

1. Har ni egna erfarnehter att detta stämmer?
2. Hur vet ni det?
3. Eller tror/hoppas ni att "ni sitter säkert"?

Permalänk
Avstängd

1. Nej. Har aldrig haft strul med ZFS.
2. Det finns forskning som visar att XFS, JFS, ext3, etc är osäkra. Detsamma gäller Raid5 och Raid6. Men det finns även forskning som visar att ZFS klarar av all misshandling som forskarna testat på ZFS.
3. Nej, men jag tror ZFS är säkrare andra lösningar.

Det här har weeblie och jag diskuterat i en lång tråd med massa inlägg och länkar. Missade du den tråden?

Permalänk
Medlem

Asså, jag undrar om ni fått nån slags kvitto på att ZFS fixat sådant som inte andra RAID-lösningar klarar av, rent praktiskt asså, via nån logg eller så, INTE vad teoretikerna/forskarna säger utan era egna praktiska erfarenheter. Egna erfarenheter brukar vara betydligt mer värda än andras teorier. Är jag oklar i frågeställningen, eller....?

Jag har säkert missat nåt - därför frågar jag om det är OK?

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är svårt att ta reda på om problemet man råkade utför, endast ZFS kunde fixa. Hur ska man ta reda på det? Har du någon ide? ZFS lagar ju de flesta felen, men det talar inte om ifall andra lösningar skulle kunnat reparera felet. I "FreeBSD/ZFS" tråden finns det nån som berättade att några av hans gamla dokument som hängt med länge, inte längre kan öppnas idag. Pga, silent corruption. Så han går över till FreeBSD + ZFS. De felen skulle ZFS med största sannolikhet kunnat fixa.

Men, jag tror det är svårt att få reda på vilka fel som endast ZFS kunnat fixa. Det finns inget mess i ZFS av typen "I have repaired an error that only ZFS can repair, I have knowledge of every other filesystem". Jag tror din fråga är svår att besvara.

Hmmm... Fast iofs, om nån körde med gamla diskar som gav läs/skrivfel hela tiden - och nu med ZFS så säger ZFS att den reparerar fel hela tiden, men allt är ok - så kan det vara ett svar på din fråga. Är det nån som kör med gamla trasiga diskar idag som gav irreparabla fel, som ZFS idag hela tiden reparerar felen på så allt är ok ändå?