Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Nej, inte för nyare diskar.

Det beror på om hårddisken är tillverkad för att använda det, vilket Intel X25-M är. Så har man denna Intel hårddisk så ska man använda ACHI för att få bästa möjliga prestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R0ll0k0la
Har hört att AHCI inte är bra för SSD, läste det i någon Ocz guide någonstans, stämmer detta?

Nej det stämmer inte... men AHCI gör heller ingen större förbättring eftersom SSD är så snabbt ändå. Man får tillgång till lite diskbuffring i AHCI som kan vara till fördel i äldre SSD utan inbygd (32MB-128MB) diskcache.

AHCI är ju egentligen till för att samordna läsningar (och skrivningar)
över ett antal diskytor och huvuden så att läsarmen inte flaxar omkring
i onödan. I en SSD finns inte detta mekaniska behov av koordinering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazume
Jag kanske är helt ute och snurrar nu.
men får man med några brackets eller något att montera fast SSD'n med när man köper en x25a?
eller finns det någon slot i de flesta chassis som fungerar för dem? :S

Du kan köpa till hållare som anpassar två stycken 2.5" till en 3.5" plats för 75:-.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...
Jag har beställt en sådan tillsammans med två 80GB Intel SSD.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazume
Jag kanske är helt ute och snurrar nu.
men får man med några brackets eller något att montera fast SSD'n med när man köper en x25a?
eller finns det någon slot i de flesta chassis som fungerar för dem? :S

Du får med en 2,5 till 3,5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Du får med en 2,5 till 3,5

Inte med bulkade dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Nej det stämmer inte... men AHCI gör heller ingen större förbättring eftersom SSD är så snabbt ändå. Man får tillgång till lite diskbuffring i AHCI som kan vara till fördel i äldre SSD utan inbygd (32MB-128MB) diskcache.

AHCI är ju egentligen till för att samordna läsningar (och skrivningar)
över ett antal diskytor och huvuden så att läsarmen inte flaxar omkring
i onödan. I en SSD finns inte detta mekaniska behov av koordinering.

AHCI gör att man får tillgång till Hot Swapping och NCQ (och vissa andra mindre kända funktioner) men ur en prestanda-synvinkel så är endast NCQ intressant.

Det stämmer som du säger att NCQ ursprungligen lades till för att minimera flytten av läshuvudet på mekaniska diskar, d.v.s. att gömma latencyn på disken.

Men på SSD-n fungerar det snarare tvärtom; det är implementerat på Intels diskar för att maskera latencyn hos operativsystemet (tiden mellan två kommandon).

NCQ's påverkan på random read/write-prestandan på Intels X25-M diskar är mycket signifkant. Vi talar om en faktor 2+.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
AHCI gör att man får tillgång till Hot Swapping och NCQ (och vissa andra mindre kända funktioner) men ur en prestanda-synvinkel så är endast NCQ intressant.

Det stämmer som du säger att NCQ ursprungligen lades till för att minimera flytten av läshuvudet på mekaniska diskar, d.v.s. att gömma latencyn på disken.

Men på SSD-n fungerar det snarare tvärtom; det är implementerat på Intels diskar för att maskera latencyn hos operativsystemet (tiden mellan två kommandon).

NCQ's påverkan på random read/write-prestandan på Intels X25-M diskar är mycket signifkant. Vi talar om en faktor 2+.

Så om du inte kan aktivera AHCI på en Mac kan man lika gärna köpa en annan disk då Intel's diskar ändå kommer vara segare än andras utan NCQ?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så om du inte kan aktivera AHCI på en Mac kan man lika gärna köpa en annan disk då Intel's diskar ändå kommer vara segare än andras utan NCQ?

Intel-disken visar intressant nog oftast fortfarande bättre random read/write-siffror än andra diskar, även med NCQ avslaget.

Jag har själv ingen Mac att testa på, men att man inte kan pillra på AHCI/IDE/RAID-inställningarna betyder inte nödvändigtvis att Macar är fastlåsta på IDE-läget.

Mac OS X själv har stöd för NCQ, men jag kan inte uttala mig något om vad som händer om du bootcampar Windows.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Aktivera AHCI innan du installerar Windows7.

Det är naturligtvis att rekommendera, men om man kör Windows Vista eller 7 så går det enkelt att ändra från IDE till AHCI i efterskott.

Läs här hur det går till: http://support.microsoft.com/kb/922976

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollerBoySE
Det är naturligtvis att rekommendera, men om man kör Windows Vista eller 7 så går det enkelt att ändra från IDE till AHCI i efterskott.

Läs här hur det går till: http://support.microsoft.com/kb/922976

Inget nytt för min del, värdet som behöver ändras i registret enligt MS behöver inte ändras i min Win7 iallafall. Jag behövde bara ändra från IDE till AHCI i BIOS, starta om och vänta på att windows installerade AHCI-drivarna.

Permalänk

Ingen som kan förklara hur AHCI skulle kunna vara bättre eller sämre för en SSD, det ni har rabblat upp är bara fakta hur AHCI fungerar.
Men det vet jag redan

Varför skulle AHCI vara bättre på en nyare SSD
och
Varför skulle det vara dåligt med AHCI på tex en äldre?

I min värld kommer det inte göra någon skillnad vilket man har, för IDE controllern går väl över S-ata och då snackar vi hastigheter som överstiger ändå. AHCI var ju gjord för mekaniska diskar för mer random rörelse av läsarmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrambler
Problemet är ju att jag sen slutet på juli haft ordrar hos Komplett, hos Webhallen och hos Inet på trådens Intel-SSD G2, men inget kunnat få. Alla andra delar är på plats och redo för överklockning och rajtan-tajtan, men jag kan ju inte leverera utan SSD.

Vad tycker ni man ska göra?

* Byta till annan SSD disk?
* Beställa disk från USA (har en bekant som kan handla och skicka)?
* Installera på mekanisk disk, och sen ta tillbaks och göra om (urrk - orka)?
* Låta datorn stå och rosta tills just Intels X-25 G2 80 GB eller 160 GB finns att köpa?

Tar mig friheten att citera mig själv.
Jag ringde runt på fredagen, och faktiskt så hade EIS i Uppsala X25-M G2 i lager, så jag skickade min kompis som jag bygger datorn till att hämta den.

Nu är jag mitt uppe i överklockningen, men jag måste säga att det har varit värt väntan. Det som imponerar mest av allt i Win7 64-bit är tiden det tar från att man skrivit in sitt lösenord tills datorn är redo att jobba med. Det är så gott som omedelbart, och då har jag ändå lagt in Nod-32, Office, Skype, MSN och annat skit som ska gå igång.

Nu får vi se om jag kan få kompisen att ha disciplinen att lägga allt på 1.5 TB driven istället för system-partitionen. Jag har styrt om alla "My Documents" och liknande foldrar, men jag har ändå använt nästan 40 GB av SSD-disken. Kanske ska lägga om swap-filen och ta bort Hibernate-läget, så lossnar väl en uppåt 15 GB till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R0ll0k0la
Ingen som kan förklara hur AHCI skulle kunna vara bättre eller sämre för en SSD, det ni har rabblat upp är bara fakta hur AHCI fungerar.
Men det vet jag redan

Varför skulle AHCI vara bättre på en nyare SSD
och
Varför skulle det vara dåligt med AHCI på tex en äldre?

I min värld kommer det inte göra någon skillnad vilket man har, för IDE controllern går väl över S-ata och då snackar vi hastigheter som överstiger ändå. AHCI var ju gjord för mekaniska diskar för mer random rörelse av läsarmen.

AHCI var gjord för mer än bara NCQ även om det kanske är det mest intressanta för oss.

Men som jag skrev tidigare:

"Men på SSD-n fungerar det snarare tvärtom; det är implementerat på Intels diskar för att maskera latencyn hos operativsystemet (tiden mellan två kommandon).

NCQ's påverkan på random read/write-prestandan på Intels X25-M diskar är mycket signifkant. Vi talar om en faktor 2+."

Så... för att svara dig direkt:

"Varför skulle AHCI vara bättre på en nyare SSD."

Beroende på om disken har NCQ eller inte så är det inte nödvändigt automatiskt bättre. På diskar som faktiskt har ett sådant stöd (Intel X25-M) så tillåter det en mycket större ommöblering av speciellt random-write. Att rensa + skriva en flash-cell är som bekant mycket tidskrävande; något som direkt märktes på äldre JMicron diskar i form av "stuttering".

Varför random-read går snabbare är lite av ett mysterium; kanske är kommando-latencyn från OS-et bra mycket större än vad man normalt sett tror?

"Varför skulle det vara dåligt med AHCI på tex en äldre?"

Teoretiskt sett ska det aldrig vara långsammare. Praktiskt kan det vara så att AHCI-drivrutinerna själva har aningen högre latencies på sina operationer (spekulationer från min sida), alternativt att firmwaren på diskarna med usel AHCI-prestanda är dåligt skrivna.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrambler
Kanske ska lägga om swap-filen och ta bort Hibernate-läget, så lossnar väl en uppåt 15 GB till.

Swap är väl sådant man absolut vill ha på en SSD disk i det fall den faktiskt behövs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Swap är väl sådant man absolut vill ha på en SSD disk i det fall den faktiskt behövs.

Det kan du ha en poäng i. Hur är det, på en Win7 x64 med 6 GB RAM, vad är det optimala, att ha en swap, eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrambler
Det kan du ha en poäng i. Hur är det, på en Win7 x64 med 6 GB RAM, vad är det optimala, att ha en swap, eller inte?

Mycket omdiskuterat ämne det här. Vad jag läst är det helt ok att inaktivera swap:en när man har så mycket internminne. Tyvärr är en del program beroende av swap-filen så om man kör sådana program har man inte mycket val. Jag har inte stött på något program som kräver swap men tydligen ska det finnas en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrambler
Det kan du ha en poäng i. Hur är det, på en Win7 x64 med 6 GB RAM, vad är det optimala, att ha en swap, eller inte?

rek. från MS brukar vara att man har 1.5x ram upp till 8gb då behöver man bara ha en swap på ram + 600mb

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
AHCI var gjord för mer än bara NCQ även om det kanske är det mest intressanta för oss.

Men som jag skrev tidigare:

"Men på SSD-n fungerar det snarare tvärtom; det är implementerat på Intels diskar för att maskera latencyn hos operativsystemet (tiden mellan två kommandon).

NCQ's påverkan på random read/write-prestandan på Intels X25-M diskar är mycket signifkant. Vi talar om en faktor 2+."

Så... för att svara dig direkt:

"Varför skulle AHCI vara bättre på en nyare SSD."

Beroende på om disken har NCQ eller inte så är det inte nödvändigt automatiskt bättre. På diskar som faktiskt har ett sådant stöd (Intel X25-M) så tillåter det en mycket större ommöblering av speciellt random-write. Att rensa + skriva en flash-cell är som bekant mycket tidskrävande; något som direkt märktes på äldre JMicron diskar i form av "stuttering".

Varför random-read går snabbare är lite av ett mysterium; kanske är kommando-latencyn från OS-et bra mycket större än vad man normalt sett tror?

"Varför skulle det vara dåligt med AHCI på tex en äldre?"

Teoretiskt sett ska det aldrig vara långsammare. Praktiskt kan det vara så att AHCI-drivrutinerna själva har aningen högre latencies på sina operationer (spekulationer från min sida), alternativt att firmwaren på diskarna med usel AHCI-prestanda är dåligt skrivna.

Tack för ett utförligt svar!

Permalänk

Inte fler som kör dom i raid?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malve
Mycket omdiskuterat ämne det här. Vad jag läst är det helt ok att inaktivera swap:en när man har så mycket internminne. Tyvärr är en del program beroende av swap-filen så om man kör sådana program har man inte mycket val. Jag har inte stött på något program som kräver swap men tydligen ska det finnas en del.

Har man outnyttjat minne så är det en stor fördel att ta bort växlingsfilen från disken.
Windows sätter automatiskt in växlingsfilen i minnet och justerar storleken om något program kräver
denna funktion. Jag har stängt av växlingsfil på disk och har fortfarande 66% oanvänt minne kvar (av 8GB).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Inte fler som kör dom i raid?

Jag är också nyfiken på hur RAID0 prestanda ökar men Intels SSD.
I en SSD-test nyligen så var ett RAID0 med och det dubblade prestandan i de flesta testerna.
Jag ligger ute med en beställning av två SSD för RAID0, ifrån Inet till slutet av månaden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag är också nyfiken på hur RAID0 prestanda ökar men Intels SSD.
I en SSD-test nyligen så var ett RAID0 med och det dubblade prestandan i de flesta testerna.

Var är detta test?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Jag kör mina i Raid-0 så är det någon som vill att jag ska köra något test så kan jag göra det.

Lite besviken på uppstartstiden är jag nog måste jag säga. Trodde den skulle bli snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Jag kör mina i Raid-0 så är det någon som vill att jag ska köra något test så kan jag göra det.

Lite besviken på uppstartstiden är jag nog måste jag säga. Trodde den skulle bli snabbare.

Vore faktist sjysst om du kunde köra Futuremark PCmark Vantage.
Som sweclockers gör. http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=13

Vore kul att jämföra, verkar som det testet visar den "rätta" prestandan som man är ute efter.

Känner att 80 gig är för lite så är sugen på o köpa en till :S

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Vore faktist sjysst om du kunde köra Futuremark PCmark Vantage.
Som sweclockers gör. http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=13

Vore kul att jämföra, verkar som det testet visar den "rätta" prestandan som man är ute efter.

Ett sådant test kommer väl iofs säga rätt lite om resten av konfigen är utbytt...?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Var är detta test?

Naturligtvis hittar jag inte artikeln nu... men en annan sida visar OCZ Vertex i RAID0 nära dubbling
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Citat:

ATTO Disk Benchmark tool reported an impressive 249 MBps maximum read bandwidth but only 138 MBps maximum write in our tests, while RAID-0 Vertex performance soared to 438/358 MBps. Lavalys EVEREST linear full-sector bandwidth performance was a steady 247.6 MBps read-from and impressive 225.2 MBps write-to speed, while RAID-0 Vertex SSDs raised the bandwidth to 504.9/437.2 MBps.

+ Impressive 505 MBps read and 437 write RAID-0 bandwidth with EVEREST

Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Lite besviken på uppstartstiden är jag nog måste jag säga. Trodde den skulle bli snabbare.

Uppstartstiden är inte helt beroende på diskaktiviteter...
Om man kollar disklampan så ser man ofta inaktivitet.

Vertex RAID-0 13 sek mot de andras 15 sek...
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Satan vad frustrerande det är när man vill köpa något och det inte finns att få tag på

Permalänk
Medlem

Någon som hört nått nytt från komplett angående deras leverans av diskar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Satan vad frustrerande det är när man vill köpa något och det inte finns att få tag på

TechData (en Sveriges större distributörer) hade 80GB inne på lagret och vände idag.

När jag kollade vid lunch så fanns det 130 st.

5 min senare när jag skulle beställa (telefonen ringde och avbröt mig först) så fanns det inga längre...

De tror att nästa leverans kommer om ungefär 10 dgr.

Permalänk
Medlem

Verkar som att nästa leverans är den 25, för alla butiker. De som listar annat har tydligen fel på uppdateringen när man ringer och kollar.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Verkar som att nästa leverans är den 25, för alla butiker. De som listar annat har tydligen fel på uppdateringen när man ringer och kollar.

Kommer det verkligen dröja så länge?
Hur länge sen var det dem började skeppa diskarna igen?