Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Fast dom där procenten kan du ju inte alls räkna eftersom delen som faktiskt fått brickade diskar som röstar är ju så sjukt mycket större än de som har fullt fungerade och skiter i att besöka forum osv.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Fast dom där procenten kan du ju inte alls räkna eftersom delen som faktiskt fått brickade diskar som röstar är ju så sjukt mycket större än de som har fullt fungerade och skiter i att besöka forum osv.

helt rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har helt rätt. Men det visar i alla fall på en ovanligt hög problemsiffra. Även om det skulle sluta på ca 10% är det ändå högt ur ett globalt perspektiv.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Varför stänger Win7 av ReadyBoost, men inte Superfetch och Defrag, om alla nu är överens om att ingen av dem ska gå för en SSD?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Så skönt att jag köpte en billigare Crucial 64GB !! nuförtiden kostar den lika mkt som en G2:a helt sjukt! Till er som vil köpa en snabb ssd, köp inte bara Intels ssd, det råkkar även med andra ssd`s typ Crusial som har fungerande TRIM

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Varför stänger Win7 av ReadyBoost, men inte Superfetch och Defrag, om alla nu är överens om att ingen av dem ska gå för en SSD?

Kolla att defragen har ett schema? men i schemat ligger inte din SSD disk, blir trött på folk som inte vet bättre. tycker denna tråd har spårat ur för länge sedan...

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Så skönt att jag köpte en billigare Crucial 64GB !! nuförtiden kostar den lika mkt som en G2:a helt sjukt! Till er som vil köpa en snabb ssd, köp inte bara Intels ssd, det råkkar även med andra ssd`s typ Crusial som har fungerande TRIM

Fast om den kostar lika mycket som intels 80gb är det väl ett ganska värdelöst köp? Hellre 16gb extra och ett par veckors försenat TRIMstöd

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast om den kostar lika mycket som intels 80gb är det väl ett ganska värdelöst köp? Hellre 16gb extra och ett par veckors försenat TRIMstöd

Jag är helnöjd med min crucial och hoppas fler ssd kommer snart, det är ju löjligt att alla endast talar om Intel, hoppas fler får upp ögonen på andra SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är helnöjd med min crucial och hoppas fler ssd kommer snart, det är ju löjligt att alla endast talar om Intel, hoppas fler får upp ögonen på andra SSD.

Om Cruicial vore billigare skulle nog fler välja den.
Men den motiverar inte ett högre pris och färre GB.

Permalänk
Medlem

Crucial finns i lager, samt att Intels nya firmware suger igen, dax att tänka om? skillnaden IRL mellan en Crucial och en Intel G2 är nada

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Crucial finns i lager, samt att Intels nya firmware suger igen, dax att tänka om? skillnaden IRL mellan en Crucial och en Intel G2 är nada

Men är du dum? Skillnaden är 16gb

Intel kommer ju förhoppningsvis fixa en fungerande firmware inom överskådlig framtid men Crucial lär ju inte bjuda på 16gb mer på redan köpta diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla att defragen har ett schema? men i schemat ligger inte din SSD disk, blir trött på folk som inte vet bättre. tycker denna tråd har spårat ur för länge sedan...

Okok, bra svar om defrag. Vad gäller för Superfetch?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

nME: Start --> Kör --> services.msc
Leta upp Superfetch och dubbelklicka på tjänsten ändra startmetod till inaktiverad och stoppa tjänsten.

TriNitro: Jo det fattas 16 GB men det kan man leva med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har själv både crucialdisken samt intels variant. Ingen praktisk prestandaskillnad, det är dock pris/gb som styr och crucial ligger inte lika bra till nu Köpte min 64gb:are för 1400kr.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag har själv både crucialdisken samt intels variant. Ingen praktisk prestandaskillnad, det är dock pris/gb som styr och crucial ligger inte lika bra till nu Köpte min 64gb:are för 1400kr. [/QUOTE
jag har en g1 i en och en g2 i en dator..g2 med sista firmware och fungerande trim...märker ingen som helst skillnad på dom 2..så föregående talare har nog rätt...g2 är inte guds gåva till datorer...irl är nog de flesta diskar ganska likvärdiga förutom dom första som kom ut på marknaden för ngr år sedan...sen alla dom här testerna med varierande resultat och oroliga folk som tror dom fått en kass disk för dom inte har samma värde som andra har ju helt spårat ut..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Ska plocka upp min bokade X25-G2 imorgon, men med allt drama kring 1.4 och TRIM gör mig lite osäker.

Kollade på Crucial disken, att den e 64gb rör mig inte i ryggen då jag ändå bara kommer att ha Windows 7 plus kanske D3/SC2 när de släpps.

Om jag har förstått det rätt så har den också TRIM fast utan några firmware problem. Enda frågan är hur stor prestandaskillnaden är mellan den och G2'n, letar fortf efter benchmarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Ska plocka upp min bokade X25-G2 imorgon, men med allt drama kring 1.4 och TRIM gör mig lite osäker..

Dramat är ju enbart begränsat till folk som installerade 1.4an innan det blev kännt att den inte fungerade riktigt som den skulle. Om du nu inte letar reda på 1.4 firmwaren och kör in den så går du rätt säker...

Antar att du kommer från XP, ha i åtanke att W7 tar betydligt mycket mer plats.
Ser verkligen inte poängen med en Cruical när den t.o.m. är dyrare per GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Dramat är ju enbart begränsat till folk som installerade 1.4an innan det blev kännt att den inte fungerade riktigt som den skulle. Om du nu inte letar reda på 1.4 firmwaren och kör in den så går du rätt säker...

Jo men då har jag inte tillgång till TRIM. TRIM är mer prisvärt än de 16gb extra HD space som X25-M:an ger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Jo men då har jag inte tillgång till TRIM. TRIM är mer prisvärt än de 16gb extra HD space som X25-M:an ger.

Tror du överskattar TRIM å de grövsta. Och TRIM kommer ju, tvivlar på att du kommer märka någon skillnad i prestanda ö.h.t. även om TRIM-stödet för intel skulle dröjja så mycket som ett halvår (vilket jag starkt betvivlar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
stället för att köpa 160Gb köp 2 80Gb och kör raid 0?
blir nästan lika dyrt.

TRIM(när det kommer) är inte kompatibelt med raid

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

nME: Start --> Kör --> services.msc
Leta upp Superfetch och dubbelklicka på tjänsten ändra startmetod till inaktiverad och stoppa tjänsten.

Jag tror du missförstod frågan. Varför ska man stänga av Superfetch. Defrag och Readyboost är ju avstängt automatiskt i Windows för SSD:er. Om nu Superfetch är att stänga av, varför är det inte gjort från början?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag behöver lite hjälp. jag har win7 och datorn i sign. jag hittar ssdn i bios men inte i windows. hur ska jag göra för att hitta den?

edit: jag hitta den precis i device manager men kommer inte längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddigum
jag behöver lite hjälp. jag har win7 och datorn i sign. jag hittar ssdn i bios men inte i windows. hur ska jag göra för att hitta den?

edit: jag hitta den precis i device manager men kommer inte längre

Start->kör
diskmgmt.msc

Därifrån bör du kunna komma längre, men jag skulle rekommendera att du installerar windows på disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Start->kör
diskmgmt.msc

Därifrån bör du kunna komma längre, men jag skulle rekommendera att du installerar windows på disken.

tack så mycket nu hittar datorn disken.
klart att jag ska köra Opet på den men vågade inte riktigt innan jag visste att den gick att hitta.

dag för installation önska mig lycka till

Win 7 installerat. men vart hittar jag ACHI i bios?

känner absolut ingen skildnad i fart så nåt är inte som det ska :S

Permalänk
Medlem

Satte precis i disken men jag hittar den inte heller. Har testat olika sata portar. Hittar inte i bios och inte i windows, även testat diskmgmt.msc men hittar bara de andra diskarna där

EDIT
Hittade den i BIOS i nått som hette Drive Xpert.
Asus P55d Deluxe

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Om du hittar den med Drive Xpert men inte annars har du nog stoppat i den i fel uttag. Har för mig att Drive Xpert bara gäller på 2 SATA uttag som är annan färg än de andra.

Har ett P5Q själv och har för mig att Xpert uttagen är orange medan de vanliga är röda. Eller något sånt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har svart blått o vitt.
Testat i 1an och 2an

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

köpte min crucial 128gb för 2600, men nu har de faen flygit i höjden.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Jag har svart blått o vitt.
Testat i 1an och 2an

Kolla i instruktionsboken så att du inte har den i Drive Xpert uttagen utan de vanliga. Samt testa med IDE och AHCI, men det har du kanske redan gjort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du hittar den med Drive Xpert men inte annars har du nog stoppat i den i fel uttag. Har för mig att Drive Xpert bara gäller på 2 SATA uttag som är annan färg än de andra.

När jag drog ur min disk som jag har nu så hittade den SSD'n normalt i BIOS.
Så om jag rycker diskarna o installerar W7 från skivan kommer de gå? Kommer jag hitta de andra diskarna då?

Edit
kör SATA som IDE nu.

Visa signatur