Permalänk
Avstängd

Ubuntu Ultimate

Hej!

Jo, det är så att jag har kört Windows Vista Enterprice nu ett tag,
men jag är riktigt trött på vista nu och tänkte prova "Ubuntu Ultimate".

( URL = http://ultimateedition.info/ )

Kan det vara något att ha?

Om det är någon som har testat och/eller kan något om det och kan berätta lite vore schysst.

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Varför vill du köra Ubuntu ultimate istället för vanliga Ubuntu?

Permalänk

Är väl bara att testa, verkar ju vara ubuntu med extra mycket lull-lull redan från början. Själv mår jag illa nog av att ubuntu kommer med så mycket man inte använder men smaken är väl som...

Kör hårt eller så gör du en vanlig ubuntu install och ladda ner compiz, ett gäng themes, lite startbilder osv och gör det precis som du vill ha det själv. Roligt att leka sig fram är det också.

Lycka till.

Permalänk
Entusiast

Normalt brukar en distributions paketeringssystem enbart uppdatera systemet "stabila" paket som är testade, patchade och åter testade.
Sedan kan man välja att hämta ner "unstable" (ostabila) som då inte är gediget testat och kan orsaka diverse småfel av inte alltför allvarlig natur.

Gissningsvis använder denna "Ultimate Edition" dem mer eller mindre ostabilare och otestade , men senare versioner av paket som då kanske har förbättrade eller nytillagda funktioner.

Oftast är dem "ostabila" senaste versionerna av paket relativt sett stabila nog för vardaglig användning, men risken för att man stöter på någon/några buggar är desto större

Ett paket kan vara ett program, en programsvit (bestående av flera program), en drivrutin, bibliotek eller annat innehåll.

Eftersom Ubuntu nu använder sig av förkompilerade paket, så lär kompilering inte vara något problem, då de flesta buggar uppstår i kompilerings-skede och på så sätt hindrar en komplett kompilering. Detta är oftast fallet med en källkods-distar såsom Gentoo då man använder ostabila paket.

Ultimate Ubuntu må använda ostabila paket, men dem få fel som kan uppstå, lär dem som sköter Ultimate-Ubuntu paketlagringen (repository) patcha bort och i slutändan får dem nog till en ganska bra och fungerande dist, men fel finns kanske kvar, dolt under ytan.

Mer finns att läsa om den här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_Edition_%28Ubuntu%29

Själv använder jag Gentoo med den så kallade "unstable" -flaggan: ~
I många fall går det bra att installera/kompilera program av denna typ och i många fall fungerar det stabilt, men jag har också stött på en hel del buggar som jag på ett eller annat sätt fått jobba mig förbi.

Distar som använder dem senaste, men ostabila/otestade bibilotek/program kan ha fel som döljer sig under ytan och ibland dröjer det innan någon upptäcker felet, men detta är inte alltid fallet.
Bli inte överraskad om oväntade fel uppstår, och om det mot förmodan gör det, brukar det finnas en patch/uppdatering som rättar till felet att ladda ner. För man är sällan ensam om ett fel.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Antagligen är det inte främst unstable paket som UU använder, utan att det finns många från "restricted" och dylika repos. T ex lär det säkert gå att spela alla format från början i UU, det går inte i orginal-Ubuntu.

Jag tror dock det kan vara lättare att hitta info om Ubuntu än UU, så jag skulle nog välja det. Att fixa det som saknas är ej svårt alls.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seth-Enslow

...Kör hårt eller så gör du en vanlig ubuntu install och ladda ner compiz.

Jag laddade ner Compiz, men det fungerade inte. Det stod något om att min hårdvara var för dålig eller något, MEN med AMD X2 @ 2.00 GHz, 2 GB ram , nvidia 7500 så borde väl det gå?
Det är lite därför jag ville testa om UU funkar...

Visa signatur
Permalänk

Om du inte redan gjort det, så behöver du lägga till drivrutinen för grafikkortet.
System > Administration > Hårdvarudrivrutiner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Om du inte redan gjort det, så behöver du lägga till drivrutinen för grafikkortet.
System > Administration > Hårdvarudrivrutiner

Hittade inga drivrutiner för <B>NVIDIA GeForce 7500 LE</B>

Visa signatur
Permalänk

Hm, du kan testa lägga till...envy...eller envyng...tror det heter så... och låta den lägga in drivrutinen till dig. Då får du nog senaste. Det får man inte med det vanliga Ubuntu-verktyget.

Annars ska man kunna lägga till drivrutinen direkt från nvidia.

Vet inte annars riktigt. Sitter själv på AMD.

Permalänk

Glöm inte att google är din bästa linux vän.

Från den första länken i den första sökningen hittade jag detta http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=99&t=22328&p=1680... Kan vara värt ett försök.

Frågan var ju om du skulle använda UE men är det bara för effekternas skull tycker jag verkligen du ska ge vanliga ubuntu en chans och lära dig lite på köpet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seth-Enslow
...Ge vanliga ubuntu en chans och lära dig lite på köpet.

Jag Hade ubuntu (9.04) installerat på min dator (Datorn krasha igår ),
MEN det blir hela tiden massa svarta "rutor" på skärmen, när som helst,
var som helst.
Någon som vet varför?

Visa signatur