Att jobba en säsong på en skidanläggning

Permalänk
Medlem

Att jobba en säsong på en skidanläggning

Hej

Jag tog studenten i våras och jobbar just nu här nere i Skåne där jag är bosatt. Jag har alltid sagt att jag ska uppåt i landet och jobba en säsong på en skidanläggning eftersom jag älskar att åka skidor. Nu är det ansökningstider för de flesta skidanläggningarna och jag har börjat förstå att det nog inte kommer bli som jag har tänkt mig.

Jag har alltid tänkt mig att jobba med att underhålla backarna nattetid, typ snöläggare. Jag älskar att jobba på nätterna och har ett enormt tekniskt intresse, därför hade den tjänsten passat mig perfekt. Det är dock ganska höga krav för de tjänsterna. I Åre måste man till exempel redan ha skoterlicens (eller vad det heter) eller ha ett körkort som är äldre än år 2000. Var du än söker krävs det skoterlicens eller bra skotervana. Jag som kommer från södra Sverige har nästan aldrig kört snöskoter.

Utan att låta övermodig så är jag helt övertygad om att jag hade klarat jobbet bra, jag är uthållig, mycket tekniskt intresserad och har lätt för att lära mig. Jag inser dock att dessa tjänsterna inte går till någon "vek" skåning utan till en riktig norrlänning som har kört skoter i hela sitt liv.

Det verkar som att de enda tjänsterna man kan få är olika service/butikstjänster (typ uthyrning, reception, stugstädning etc etc) eller att dra liftar om man tvunget vill vara i anläggningen och det lockar inte så mycket. Hela idén var att jag skulle komma ifrån Skåne och göra något helt nytt, i detta fallet jobba i själva anläggning. Jag är som sagt nästan löjligt tekniskt intresserad och hela tekniken i en skidanläggning gör mig nästan mållös när jag är där. Har alltid velat vara killen som fräser upp för en röd pist med sin skoter. Att jobba ensam mitt i natten är så jäkla härligt, framför allt i en skidanläggning.

Är det bara de "tråkiga" tjänsterna som en person i min situation har den minsta chansen att få? Jag tvekar inte det minsta på att jag skulle ha mycket roligt i skidbutiken med men det är nått att jobba i själva anläggningen.

Snälla ni som bor i den delen av Sverige, ni som har jobbat på olika skidanläggningar och alla andra som på något sätt kan tillföra något, berätta ALLT ni kan för mig. Har man någon som helst chans som "vek" skåning?

Tack på förhand

Med Vänlig Hälsning

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Kopiera denna texten och skicka till en personalansvarig istället
Många arbetsgivare uppskattar ett genuint intresse, vilket du verkar ha.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Bra idé, det ska jag faktiskt göra.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

"Det är dock ganska höga krav för de tjänsterna. I Åre måste man till exempel redan ha skoterlicens (eller vad det heter) eller ha ett körkort som är äldre än år 2000."

Alla 16-åringar här omkring har skoterkörkort. Kostar en 1000-lapp och tar en förmiddag en lördag. Är inte direkt rocketscience. Sen så är det säkert så att du kan lära dig att köra skoter ganska snabbt även utan licensen, men det är faktiskt olagligt att köra skoter utan den där licensen. Så jag kan tänka mig att det är därför de har det som krav :). Men som sagt, ligg på lite så ska det nog lösa sig :):

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Det kommer bli långa nätter om du ska sätta köra igång snökanoner.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Som sagt skoterlicensen är väldigt enkel att ta utan problemet för dig är ju möjligheten att ta det eftersom du bor så pass söderut...
Men det ska ju även sägas att för att kunna kära snöskoter "på riktigt", framförallt i branta backar (även de nu lär vara pistade), otillgänglig terräng osv krävs längre erfarenhet av körning då det tar ett tag att få tillräckligt flytande. Så rent praktiskt har egentligen skoterlicensen knappt nån relevans alls, jag tog mitt rätt ung och hade inte ens en egen skoter, hade kört en polares några gånger men var väldigt nybörjare. Teorin är barnsligt enkel, framförallt om man e lättlärd.

Så om det mest är körning på pistat och att du inte är helt körd på allmän "motorkörning" skulle du ju kunna ta licensen i november/december när snön kommit här, förutsatt att någon klubb kör utbildningen då. Du kan ju kanske även få en deal med skidanläggningen att du får tar licensen undertiden du jobbar där och så snabbt som möjligt... Men du är ju ändå utsatt eftersom det är enklare och stabilare att anställa nån som ändå har licensen direkt, men jag hade absolut kollat upp möjligheterna ändå

Permalänk
Medlem

Jag jobbade i Vemdalen/Björnrike som liftvärd under förra säsongen, och visserligen så hade ju jag redan skoterkort sedan innan, men det var faktiskt tre bland nykomlingarna för säsongen som inte hade det, varav två från skidskolan. Dom fick då ta det under säsongen, och blev placerade så att de inte behövde köra skoter. Skoterkortet bekostades då av Skistar, och de fick ledigt de dar som utbildningen pågick. (tror det var nåra timmars lektioner under två dar samt ett prov). Detta gäller då Liftvärdar, för snökanon måste du givetvis ha skoterkort, för att överhuvudtaget kunna ta dig till kanonerna i backen.

Att köra skoter i pisten är faktiskt riktigt lätt, och har du någinsin kört fyrhjuling eller bil så kan du helt klart klara av skotern. Hela utbildningen liknar den för EU-moped faktiskt, proven har en väldigt liknande svårighetsgrad.

Jag trodde som du att det skulle vara rätt så långtråkigt att dra liftbyglar hela dagen, men det var mycket bättre än jag trodde, främst på grund av alla härliga kollegor och den fantastiska naturen.

Ska du köra snökanon så är det dags att ansöka, säsongen för det ligger innan själva vintersäsongen, och så länge snötillgången och kylan är god under vintern så körs inga snökanoner efter mitten av december, iaf i Vemdalsfjällen.

Annars kan man söka till pistmaskin, då är det nattjobb under hela vintern som gäller, tror att man blir skickad till nån sorts utbildning då, inte säker, betydligt svårare än skoter iaf.

Hur som helst så bör du ansöka genast, gå in på Skistars sida och lägg in en ansökan till den anläggningen du vill komma till. (Skistar har Sälen, Vemdalen, Åre i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge) Där får man då ange att man inte har skoterkort, vilket inte är ett direkt krav, utan mer av ett stort plus vad jag fattat det som.

Själv så kommer att jobba nästkommande säsong också, förhoppningsvis även med Snökanon, för att förlänga tiden ytterligare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Som sagt, jag tror inte jag skulle ha några problem med själva jobbet, problemet är att jag antagligen inte kommer få det då det finns mer kvalificerade personer för dem att välja på. Jag ska givetvis söka tjänsterna dock.

Att köra pistmaskin hade ju varit drömmen för mig men eftersom jag bara ska jobba där en säsong är det otänkbart, jag kan aldrig tänka mig att jag skulle få chansen att gå den där utbildningen.

Ska söka alla jobb på alla anläggningar har jag tänkt. Så får vi se hur det går.

Visa signatur