Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag svarade nyligen på ett liknande inlägg från Blackbird om jag inte minns fel.
Du har dammsugit trådar om skärmen på jakt efter fel, det är klart att du hittar en hel del när skärmen är så populär som den är.
Dell säljer bra, riktigt bra. De är världens största datortillverkare, de håller schyssta priser och så har de tidigare tillverkat (eller låtit tillverka) många bra skärmar.
Det är klart att du kan hitta många med problem när en vara har sålt i så stora mängder. Även om 8/10 är nöjda så blir det en jäkla massa mer eller mindre missnöjda kunder på en vara som sålt i hundratusentals exemplar.
Sen är 4000 plus moms inte mycket för en 24-tummare med bra panel. Du jämför mot TN-skärmarna som blivit otroligt billiga de senaste åren och förväntar dig att du ska få nåt som är 2-2½ gånger så bra. Det är inte riktigt så. Varken med bildskärmar, bilar eller byxor. Dubbla prislappen ger inte något som är exakt dubbelt så bra. Du får inte en bil som accelererar dubbelt så snabbt eller har dubbla toppfarten bara för att du lägger 2x gånger pengarna. Jeansen på Carlings kommer inte vara 100% bekvämare än jeansen på Dressmann.
Däremot får man något som är betydligt bättre på många områden, och många värderar den förbättringen högt.
Om du varit med lite längre hade du tyckt att datorkomponenter var väldigt billiga idag. På 90-talet kunde man betala 30 - 40 000 för en prestandadator. 20 000 gav en en högst ordinär dator. Ingen total budget, men inte heller några mer påkostade komponenter. Skärmarna var på 15 eller 17 tum. Det värsta som fanns var 21-tummare men de köpte mest grafiker eller riktiga entusiaster, en sån gick på ~15k, motsvarar 20k i dagens läge.
Jag fick själv en 19-tummare i julklapp 2001, då hade det hänt otroligt mycket de två senaste åren på skärmmarknaden. För 5000 spänn (~6000 idag) fick man en riktig kvalitetsskärm med imponerande prestanda som man tdiigare varit tvungen att betala betydligt mer för. Gick igenom fyra exemplar innan jag äntligen fick en som fungerande tillfredställande. Det var ett jäkla bök att returnera 25kg skärm i en gigantisk kartong som knappt fick plats i bilen. Idag är det runt 10kg i en betydligt mer lätthanterlig storlek, Dell har väl dessutom avtal med någon fraktfirma som kommer och hämtar vid dörren!
Sluta klaga så förbannat på en skärm du inte ens testat ett enda exemplar av. Och gnäll inte över priset heller, när du blir lite äldre och skaffar bil kommer du inse hur lite 4-5000 är. Den summan kan lätt brännas på bensin på bara en månad.