Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk
Medlem

Borde man skicka tillbaka denna och köpa HP LP2475W istället eller någon annan tro?

GameMode som har en grön dimma över hela skärmen förstör något otroligt mycket mitt intryck av denna skärm, det läget går inte att använda och det läget vill ja ju använda i spel.

Era åsikter?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Borde man skicka tillbaka denna och köpa HP LP2475W istället eller någon annan tro?

GameMode som har en grön dimma över hela skärmen förstör något otroligt mycket mitt intryck av denna skärm, det läget går inte att använda och det läget vill ja ju använda i spel.

Era åsikter?

Kolla recensioner.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Kolla recensioner.

Jag har kollat en del men de varierar... jag kunde inte hitta något om GameMode, men jag är mer intresserad av vad använder här har kommit fram till om det och om mörker på höger kant etc och inställningar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har kollat en del men de varierar... jag kunde inte hitta något om GameMode, men jag är mer intresserad av vad använder här har kommit fram till om det och om mörker på höger kant etc och inställningar.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2410.htm

Citat:

you can show that the LCD lags behind somewhat, which can affect users in some situations where they rely on the screen image being as fast as their inputs (e.g. fast FPS shooting games). Often, input lag is very low and probably wouldn't represent too much of a problem in real terms.

The delay from the U2410 was mediocre really using the standard preset mode. At an average of 33.8ms, it was very comparable to the 2407WFP-HC which came before it, but certainly a big improvement compared with the 2408WFP which clocked in at a massive 64.1ms average. The U2410 wasn't as fast as some rival screens such as the HP LP2475W (25ms) and Samsung 245B (7.5ms), but was still better than its predecessor and models such as the Samsung 245T (52.5ms).

However, Dell have included a 'through mode' type feature for the U2410 when using the 'game' preset mode. This bypasses certain internal electronics and is designed to help reduce input lag. We tested the input lag using this feature as well, and the results are included in the above comparison graph. Input lag was significantly reduced to 14.4ms average, with a maximum of 20ms. This feature worked well, and should ensure the screen is suitable for fast gaming and those sensitive to lag.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, och jag beskrev ett problem med att hela skärmen blir grönaktig vilket förstör upplevelsen en hel del när jag kör GameMode och hade hoppats på att det fanns någon lösning på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu hunnit testa skärmen lite mer.

Jag får några, 8-12+ st eller något, horisontella linjer, svarta eller mörka, över hela skärmen i bad company 2 efter en stund och de dyker upp ibland och håller sig där i någon sekund och sen kommer de tillbaka en stund senare.

Någon annan som har de problemen med u2410? Riktigt irriterande.

Jag har ca 100-120 fps, inga sådana problem med min gamla 226bw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag får några, 8-12+ st eller något, horisontella linjer, svarta eller mörka, över hela skärmen i bad company 2 efter en stund och de dyker upp ibland och håller sig där i någon sekund och sen kommer de tillbaka en stund senare.

Sätt på vertikal syncen?

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Sätt på vertikal syncen?

Nej, det önskar jag undvika. Det förstör spelupplevelsen, i vart fall för snabbare spel tycker jag. Jag testade dock med vsync och det tog inte bort problemet. Linjerna kan vara genomskinliga märkte jag nu också och med en ljusare eller mörkare bild där linjerna var för vissa var rätt tjocka.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nej, det önskar jag undvika. Det förstör spelupplevelsen, i vart fall för snabbare spel tycker jag. Jag testade dock med vsync och det tog inte bort problemet. Linjerna kan vara genomskinliga märkte jag nu också och med en ljusare eller mörkare bild där linjerna var för vissa var rätt tjocka.

Kolla i HD5800-tråden om du är en av de som råkat ut för problem med ditt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Kolla i HD5800-tråden om du är en av de som råkat ut för problem med ditt kort.

Den tråden är riktigt lång, inte råkar du ha en länk till vilken sida eller så?
Nu vet jag inte vad det är för problem du tänker på men jag har inte haft några sådana här problem med min samsung 226bw.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Den tråden är riktigt lång, inte råkar du ha en länk till vilken sida eller så?
Nu vet jag inte vad det är för problem du tänker på men jag har inte haft några sådana här problem med min samsung 226bw.

Mest HD5800-korten som diskuteras. Tråden är så odrägligt stor så har inget direkt att länka. Då jag själv har ett problemfritt HD5850 så vet jag inte hur felen visar sig men det du beskriver har ju några drabbats av. Om det är exakt samma vet jag dock inte. Att problemet inte uppstod med din gamla skärm är dock rätt konstigt, men å andra sidan körde du aldrig det spelet med den skärmen heller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Mest HD5800-korten som diskuteras. Tråden är så odrägligt stor så har inget direkt att länka. Då jag själv har ett problemfritt HD5850 så vet jag inte hur felen visar sig men det du beskriver har ju några drabbats av. Om det är exakt samma vet jag dock inte. Att problemet inte uppstod med din gamla skärm är dock rätt konstigt, men å andra sidan körde du aldrig det spelet med den skärmen heller?

Jo då så sent som för 3-4 dagar sedan. Skall testa köra på den igen i morgon och se om problemet nu finns där också men jag skulle inte tro att de gör det men jag återkommer om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag nedgraderade till 10.2 cataclyst och då fick jag inte dessa linjer under de 15 minuter som jag testade. Så felet med linjerna kanske ligger hos drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår verkligen inte detta, nu har jag förmodligen läst igenom hela internets recensioner och åsikter om U2410 och vissa verkar ha helt katastrofala problem. En grön tint över hela skärmen i game-mode? Horisontella linjer över skärmen? Alltså va! Jag skulle slänga in skärmen in i Dells headquarters om detta hände mig. Det låter ju helt oacceptabelt. Betalar man så mycket för en skärm så ska sådana extrema problem inte vara aktuella. Är det skärmen som är det sämsta som någonsin tillverkats eller är det folk som tror att det är skärmens fel när det i själva verket har med deras hårdvara/mjukvara att göra?

Permalänk
Medlem

Har annvänt mina skärmar i ett par veckor nu och har ingenting direkt att klaga på, snarare tvärt om.
Däremot så var min förra skärm en rätt risig TN-panel så har inte speciellt mycket att gemföra med.

Jag tycker det är rätt generöst byggda skärmar med många möjligheter (tänker på alla ingångar och SD-läsare osv), ordentligt robust fot.
Färgerna imponerar iaf på mig som föredetta TN-panel annvändare (förmodligen inte speciellt konstigt).

Game mode känns endast som en nödvändighet i FPS spel.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dnne
Har annvänt mina skärmar i ett par veckor nu och har ingenting direkt att klaga på, snarare tvärt om.
Däremot så var min förra skärm en rätt risig TN-panel så har inte speciellt mycket att gemföra med.

Jag tycker det är rätt generöst byggda skärmar med många möjligheter (tänker på alla ingångar och SD-läsare osv), ordentligt robust fot.
Färgerna imponerar iaf på mig som föredetta TN-panel annvändare (förmodligen inte speciellt konstigt).

Game mode känns endast som en nödvändighet i FPS spel.

Upplever du samma gröna tint i gamemode som IceDread gjorde?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aksell08
Upplever du samma gröna tint i gamemode som IceDread gjorde?

Ja, man lägger märke till det när man byter över till det, men jag tycker inte jag stör mig så mycket på det i de spel jag annvänder det till, t ex battlefield bad company 2.
Färgerna är fortfarande bra mycket bättre än en TN panel även i game mode.

Jag kan försöka ta mig tid att ta en bild på en skärm i standar utförande samt en i game mode brevid varandra och lägga upp.

*Edit*
Tog en snabb bild med digitalkameran på skrivbordet rakt av.
Försöka ordna en bättre bild senare, med någon bättre bild än skrivbordet samt med en bättre kamera.

Gaming mode till vänster och standar till höger.
http://dne.sneakattack.se/FTP/u2410-gaming-vs-standar.JPG

Inlägget redigerat av GAPa. Jag gjorde om bilden till en länk, eftersom den var så bred att den förstörde forumets utseende.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Avstängd

Det skulle hjälpa om vi såg samma bild på båda skärmarna. Så som det är nu på gaming mode kan man knappast säga att det finns några färger alls om man jämför med tex gröna gräset på högra sidan.
Kan inte du visa bilden i sin helhet på båda skärmar istället att dra ut den ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Kollar man på himlen så ser man en rejäl grön tint. Det där är nästan nog för mig att avstå köpet. Fan också. Skärmen verkar vara så oerhört bra på alla andra delar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det skulle hjälpa om vi såg samma bild på båda skärmarna. Så som det är nu på gaming mode kan man knappast säga att det finns några färger alls om man jämför med tex gröna gräset på högra sidan.
Kan inte du visa bilden i sin helhet på båda skärmar istället att dra ut den ?

Kan försöka fixa det senare idag, kan köra upp ett spel i 1920x1200 så det klonar sig på alla och ta en bättre bild.
Återkommer senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan försöka fixa det senare idag, kan köra upp ett spel i 1920x1200 så det klonar sig på alla och ta en bättre bild.
Återkommer senare.

Schysst. Hur jobbig är den gröna tinten när du spelar? Irriterar du dig på den mycket? Och är det krångligt att ställa in gaming mode varje gång man startar ett spel och sedan stänga av det när man slutat spela eller är det bara ett snabbt tryck på skärmen?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Schysst. Hur jobbig är den gröna tinten när du spelar? Irriterar du dig på den mycket? Och är det krångligt att ställa in gaming mode varje gång man startar ett spel och sedan stänga av det när man slutat spela eller är det bara ett snabbt tryck på skärmen?

Tack för hjälpen!

Jag annvänder endast game mode till battlefield bad company 2 och moder wafare 2, två rätt snabba spel och jag har själv rätt svårt att hinna tänka på det när det går undan i dessa spel.
Spel som Dirt 2 och World of Warcraft tycker jag lirar på bra i standar.

Game mode är en knapptryckning för att komma till snabb menyn -> en knapptryckning för att komma till presentmode -> trå knapptryckningar för att komma till ga memode, ytterligare en för att välja game mode samt en sista för att komma ur menyn.

Däremot ska det gå att ändra vad man ser i snabb menyn, skulle kunna kika efter om det rent av går att lägga in en snabb knapp för att ändra till game mode direkt och tillbaka.

Förövrigt för att kommentera lite på dess menysystem så är det touch knappar som lyser upp när du kommer nära med fingret så du hittar dem i mörkret, samt rätt lätt navigerade menyer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Återkommer senare.

Tackar o bockar.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Alltså jag förstår verkligen inte detta, nu har jag förmodligen läst igenom hela internets recensioner och åsikter om U2410 och vissa verkar ha helt katastrofala problem. En grön tint över hela skärmen i game-mode? Horisontella linjer över skärmen? Alltså va! Jag skulle slänga in skärmen in i Dells headquarters om detta hände mig. Det låter ju helt oacceptabelt. Betalar man så mycket för en skärm så ska sådana extrema problem inte vara aktuella. Är det skärmen som är det sämsta som någonsin tillverkats eller är det folk som tror att det är skärmens fel när det i själva verket har med deras hårdvara/mjukvara att göra?

Jag svarade nyligen på ett liknande inlägg från Blackbird om jag inte minns fel.
Du har dammsugit trådar om skärmen på jakt efter fel, det är klart att du hittar en hel del när skärmen är så populär som den är.
Dell säljer bra, riktigt bra. De är världens största datortillverkare, de håller schyssta priser och så har de tidigare tillverkat (eller låtit tillverka) många bra skärmar.
Det är klart att du kan hitta många med problem när en vara har sålt i så stora mängder. Även om 8/10 är nöjda så blir det en jäkla massa mer eller mindre missnöjda kunder på en vara som sålt i hundratusentals exemplar.

Sen är 4000 plus moms inte mycket för en 24-tummare med bra panel. Du jämför mot TN-skärmarna som blivit otroligt billiga de senaste åren och förväntar dig att du ska få nåt som är 2-2½ gånger så bra. Det är inte riktigt så. Varken med bildskärmar, bilar eller byxor. Dubbla prislappen ger inte något som är exakt dubbelt så bra. Du får inte en bil som accelererar dubbelt så snabbt eller har dubbla toppfarten bara för att du lägger 2x gånger pengarna. Jeansen på Carlings kommer inte vara 100% bekvämare än jeansen på Dressmann.
Däremot får man något som är betydligt bättre på många områden, och många värderar den förbättringen högt.

Om du varit med lite längre hade du tyckt att datorkomponenter var väldigt billiga idag. På 90-talet kunde man betala 30 - 40 000 för en prestandadator. 20 000 gav en en högst ordinär dator. Ingen total budget, men inte heller några mer påkostade komponenter. Skärmarna var på 15 eller 17 tum. Det värsta som fanns var 21-tummare men de köpte mest grafiker eller riktiga entusiaster, en sån gick på ~15k, motsvarar 20k i dagens läge.
Jag fick själv en 19-tummare i julklapp 2001, då hade det hänt otroligt mycket de två senaste åren på skärmmarknaden. För 5000 spänn (~6000 idag) fick man en riktig kvalitetsskärm med imponerande prestanda som man tdiigare varit tvungen att betala betydligt mer för. Gick igenom fyra exemplar innan jag äntligen fick en som fungerande tillfredställande. Det var ett jäkla bök att returnera 25kg skärm i en gigantisk kartong som knappt fick plats i bilen. Idag är det runt 10kg i en betydligt mer lätthanterlig storlek, Dell har väl dessutom avtal med någon fraktfirma som kommer och hämtar vid dörren!
Sluta klaga så förbannat på en skärm du inte ens testat ett enda exemplar av. Och gnäll inte över priset heller, när du blir lite äldre och skaffar bil kommer du inse hur lite 4-5000 är. Den summan kan lätt brännas på bensin på bara en månad.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

dnne: Om du vill åskådligöra det bättre genom att bara fota skarvområdet mellan skärmarna (som du gjorde på din bild) så ta och öppna en och samma bild med två gånger med samma webbläsare. Sen drar du runt lite så samma område visas på båda.

Edit: Förtydligande

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag plåtat lite, blev inte super bra, hade inget stativ till hands.

I samtliga bilder är det den vänstra som har gaming mode och den högra som har standar mode.

Bild1 SweClockers hemsida.
http://dne.sneakattack.se/FTP/u2410/1.JPG

Bild2 Battlefield Bad Company 2 in game.
http://dne.sneakattack.se/FTP/u2410/2.JPG

Bild3 Battlefield Bad Company 2 in game.
http://dne.sneakattack.se/FTP/u2410/3.JPG

Bild4 Battlefield Bad Company 2 meny.
http://dne.sneakattack.se/FTP/u2410/4.JPG

Tips på bättre bilder / om det är något annat spel ni vill ha bilder från så ska det nog gå att ordna också

Hoppas det är till någon hjälp iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag svarade nyligen på ett liknande inlägg från Blackbird om jag inte minns fel.
Du har dammsugit trådar om skärmen på jakt efter fel, det är klart att du hittar en hel del när skärmen är så populär som den är.
Dell säljer bra, riktigt bra. De är världens största datortillverkare, de håller schyssta priser och så har de tidigare tillverkat (eller låtit tillverka) många bra skärmar.
Det är klart att du kan hitta många med problem när en vara har sålt i så stora mängder. Även om 8/10 är nöjda så blir det en jäkla massa mer eller mindre missnöjda kunder på en vara som sålt i hundratusentals exemplar.

Sen är 4000 plus moms inte mycket för en 24-tummare med bra panel. Du jämför mot TN-skärmarna som blivit otroligt billiga de senaste åren och förväntar dig att du ska få nåt som är 2-2½ gånger så bra. Det är inte riktigt så. Varken med bildskärmar, bilar eller byxor. Dubbla prislappen ger inte något som är exakt dubbelt så bra. Du får inte en bil som accelererar dubbelt så snabbt eller har dubbla toppfarten bara för att du lägger 2x gånger pengarna. Jeansen på Carlings kommer inte vara 100% bekvämare än jeansen på Dressmann.
Däremot får man något som är betydligt bättre på många områden, och många värderar den förbättringen högt.

Om du varit med lite längre hade du tyckt att datorkomponenter var väldigt billiga idag. På 90-talet kunde man betala 30 - 40 000 för en prestandadator. 20 000 gav en en högst ordinär dator. Ingen total budget, men inte heller några mer påkostade komponenter. Skärmarna var på 15 eller 17 tum. Det värsta som fanns var 21-tummare men de köpte mest grafiker eller riktiga entusiaster, en sån gick på ~15k, motsvarar 20k i dagens läge.
Jag fick själv en 19-tummare i julklapp 2001, då hade det hänt otroligt mycket de två senaste åren på skärmmarknaden. För 5000 spänn (~6000 idag) fick man en riktig kvalitetsskärm med imponerande prestanda som man tdiigare varit tvungen att betala betydligt mer för. Gick igenom fyra exemplar innan jag äntligen fick en som fungerande tillfredställande. Det var ett jäkla bök att returnera 25kg skärm i en gigantisk kartong som knappt fick plats i bilen. Idag är det runt 10kg i en betydligt mer lätthanterlig storlek, Dell har väl dessutom avtal med någon fraktfirma som kommer och hämtar vid dörren!
Sluta klaga så förbannat på en skärm du inte ens testat ett enda exemplar av. Och gnäll inte över priset heller, när du blir lite äldre och skaffar bil kommer du inse hur lite 4-5000 är. Den summan kan lätt brännas på bensin på bara en månad.

Skulle det kunna vara så att den gröna tinten är ett fel på skärmen och att inte alla skärmar är så? Dem nämner inte den gröna tinten på DigitalVersus.

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom föregående 13 sidor och läst om en hel del problem vilket gjort mig lite tveksam till ett köp ifall man inte får rev A01.

Är det någon som köpt skärmen nyligen från dustin som vet om de uppdaterat till A01 eller om det är ett lotteri om man får det eller inte? Skärmen verkar väldigt intressant och bra annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downtown
Jag har läst igenom föregående 13 sidor och läst om en hel del problem vilket gjort mig lite tveksam till ett köp ifall man inte får rev A01.

Är det någon som köpt skärmen nyligen från dustin som vet om de uppdaterat till A01 eller om det är ett lotteri om man får det eller inte? Skärmen verkar väldigt intressant och bra annars.

Köpte mina 3 u2410 2010-03-28 och alla är rev A01

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Köpte mina 3 u2410 2010-03-28 och alla är rev A01

Stör inte du dig på tinting i gamemode?

Visa signatur