Vilken CPU stöds av mitt gamla Fuj-Sie MB D1627 s478? Har idag intel P4 2,6 GHz

Permalänk
Medlem

Vilken CPU stöds av mitt gamla Fuj-Sie MB D1627 s478? Har idag intel P4 2,6 GHz

Tja!

Jag har en gammal Fujitsu-Siemens Scaleo dator med moderkort D1627. Vet ej exakt beteckning, ska kolla vad Everest säger så återkommer jag.
Jag har för mig att bios-versionen är 4.06 om jag minns rätt...
Jag tror att jag har en Prescott förresten men jag ska kolla närmare.

Min första fundering är varför inget program ger mig någon information om temperaturerna i datorn. Det står nånstans (på Fuj-Sie support-sida angående MB) att man ska ha "system monitor" eller liknande, borde man inte kunna läsa av CPU-tempen då? Den enda temp som dyker upp med Everest, HWmonitor (och något mer program) är hårddiskens temp...

Är det så att vissa CPU:er inte har någon sensor?

Till saken: Har ni någon aning om vilken CPU som D1627 max klarar? Är det 3 GHz eller 3,2 GHz?

Tack på förhand!

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Re: Vilken CPU stöds av mitt gamla Fuj-Sie MB D1627 s478? Har idag intel P4 2,6 GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Tja!

Jag har en gammal Fujitsu-Siemens Scaleo dator med moderkort D1627. Vet ej exakt beteckning, ska kolla vad Everest säger så återkommer jag.
Jag har för mig att bios-versionen är 4.06 om jag minns rätt...
Jag tror att jag har en Prescott förresten men jag ska kolla närmare.

Min första fundering är varför inget program ger mig någon information om temperaturerna i datorn. Det står nånstans (på Fuj-Sie support-sida angående MB) att man ska ha "system monitor" eller liknande, borde man inte kunna läsa av CPU-tempen då? Den enda temp som dyker upp med Everest, HWmonitor (och något mer program) är hårddiskens temp...

Är det så att vissa CPU:er inte har någon sensor?

Till saken: Har ni någon aning om vilken CPU som D1627 max klarar? Är det 3 GHz eller 3,2 GHz?

Tack på förhand!

Hade´

Har du provat Speedfan?
http://www.almico.com/speedfan.php

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

det kanske inte finns någon temp-sensor på moderkortet för din cpu..

står det ordagrant på forumet att du kan se temperaturer och på vad med system monitor?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Då verkar det alltså som att jag kan klämma i en 3,2:a som max. Men är det säkert att man kan hitta en fungerande bios som gör att den nya CPU:n funkar också, om man byter alltså?

Nej, jag har inte testat med speedfan, får göra det!

Nattmannen: Nej, jag börjar misstänka det... Att det inte finns någon sensor. Trist! Men man får väl peta in en billig termometer med sladd som finns att köpa på clas ohlson mm. Vore ju intressant att se vad den ligger på efter att jag bytt kylpastan till AS5 och sedan den stängde av sig spontant efter 10 min i drift!

Nej, det står inte ordagrant att jag ska kunna läsa ut tempen... Bara att man kan "övervaka systemet" eller nåt sånt (fast på engelska).

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

strunta i att köpa en termometer..

Sätt fingret på flänsen..

Bränner du dig så går processorn varm.. Är den inte ens ljummen så har du dålig kontakt..