Mini displayport to dvi + dvi till vga adapter?

Permalänk
Medlem

Mini displayport to dvi + dvi till vga adapter?

Hej

jag införskaffade mig nyss en dvi adapter till min 13" mbp. När jag kopplar in den till min tv via dvi-hdmi så blir upplösningen "för stor" för skärmen så man kan inte se hela bilden. När jag installerade Win7 på datorn så fixade jag detta problem genom att helt enkelt gå in i Nvidia grafikkortskontrollern och skala bilden manuellt som man kan göra med vilket annat fönster man har uppe på datorn.

men i OSX så kan man inte ladda ner den kontrollern och jag har testat med switchresX och det hjälper mig inte heller.

Det jag nu tänkte kolla var om det är möjligt att koppla en adapter (dvi till vga) direkt på dvi-porten på den adaptern som jag har nu för att spara pengar istället för att köpa en helt ny minidisplayport till vga adapter?

Varför vill jag ha en vga port då? Jo för att min tv har en vga-port som pc ingång och nu när jag ger signalen via hdmi vet inte tvn att det är en dator, utan bara en bildsignal. Ifall jag då trycker i signalen i tvn via pc porten fattar den att det är en dator bild och skalar upp allting efter en datoruplösning istället för en tvupplösning som det är nu?

Ursäkar för mina sega formuleringar men om någonting är oklart så säg de :P'

Mvh Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Nej det går inte, DVI-signalen som Mini Displayport -> DVI ger är enbart digital. Du får köpa en Mini Displayport -> VGA-adapter om du vill koppla TV:n via VGA.

Angående att bilden blir "för stor", har du testat att stänga av overscan i TV:ns inställningar?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Jag har inte overscan på min skit tv Är student så har inte råd med mer än sibas limited label 32 tummare, hehe. blir till att hosta upp för en vga koppling också då -.-

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Har du ställt in rätt upplösning i OS X? Har du provat den andra HDMI-porten? Brukar vara så att teven har en HDMI-port som är avsedd att ansluta en dator i.

Permalänk
Avstängd

Intel har väl overscan correction i drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Kan det fungera i Win så fungerar det i Os X du måste bara få till det. Du ska inte behöva skaffa någon annan adapter bara för att du inte får till det med inställningarna.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

jag har hållit på och försökt fibbla pretty much hela sommarlovet men jag har inte lyckats med switchresX eller nå annat Det här måste vara den enda grejen som jag är lite besviken på osx att det ska vara så krångligt att fixa till får testa med den andra hdmi ingången (hdmi-2)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nope, det funkade inte att byta hdmi port vad kan vara felet? känns som jaghar testat allting

Visa signatur