Permalänk
Medlem

Fråga om Delphi och Sockets

Hejsan, sitter nu och lär mig om Sockets i Delphi.. ClientSocket samt ServerSocket
Då jag connectar till "server'n" jag gjort med klienten jag också gjort så funkar allt bra.
Men vi säger att jag skriver IPt fel, eller att Server maskinen är nere..
Då jag försöker connecta så kommer "Asynchrous Socket Error" upp, vilket antagligen betyder att den inte fick kontakt med Server socketen.
Men jag vill att jag istället får meddelandet "Server is not online" eller liknande..
Har pillat med "if Error then Messagebox" etc... Men inte lyckats få till nå vettigt som funkar, så lite hjälp uppskattas!
Hoppas ni fattar
Tack på förhand

EDIT: Ville bara säga att jag kör med Delphi 6 och dess inbyggda sockets och inge addon socket (som dem i ICS)

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Hej!
Kollade på ClientSocket:ens events där borde du hitta ngt som det står "OnError..." nått sånt...
Där lägger du in tex: Showmessage("Server is not online / Wrong IP");
Har för mig att det är så.
Är inte 100 dock.

// Phase

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phase
Hej!
Kollade på ClientSocket:ens events där borde du hitta ngt som det står "OnError..." nått sånt...
Där lägger du in tex: Showmessage("Server is not online / Wrong IP");
Har för mig att det är så.
Är inte 100 dock.

// Phase

Funkade inte Men fick fortfarande upp Socket Error meddelandet men det fixades med:
ErrorCode := 0;
Tack iaf

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!