Permalänk

Datorn bootar inte

Hejsan jag har precis inhandlat en i7 920, 4gb 1600 mhz corsair dominator och ett Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366, precis som vanligt kopplade jag in allting i datorn, dubbelcheckade så allt var på plats och startade upp. Inge problem alls.

Till problemet, efter ett par timmar tar jag ut cd/dvd läsarn för att stoppa i den i en annan dator. Går sedan tillbaks och ska starta datorn då bootar den inte får ingen skärm utan den startar i 3-5 sec sen dör den och startar om sig själv automatiskt.

Snälla hjälp mig med detta problem vill så gärna testa mina nya komponenter, jag uppskattar alla svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du dubbelkollat att alla kablar sitter som de skall efter urtagandet och isättandet av DVD:n?
Satte du DVD:n i samma Satakontakt som du hade tidigare? (Såvida du inte har en Patadito)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja har kollat så allting sitter, jag hade samma problem med mitt förra gigabyte då jag hade flashat fel version av bios. Men på denna har jag inte rört bios knappt kollat på inställningarna.

Patadio? jag har en gammal så det är inga Sata uttag på den bara en systemkabel och el-kabel.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med en bios/cmos reset/nollställning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej ska testa men har ju inte rört bios. tror du verkligen att det kan vara det endå?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte provat så vet du inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det var inte CMOS det var fel på, vet jag nu. Jag har knappt nuddat moderkortet tror nog inte att det kan bero på att statisk elektrisitet kan ha överförts och förstört någon krets. Använde mig av anti-stat armband när jag installerade moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, men detta har inte med statisk elektricitet att göra, utan att du kanske borde nollställa systemet ändå, för att få igång systemet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag tvivlar inte på det du säger. Ville bara klargöra att det inte beror på hårdvaru fel.

På vilket annat sätt kan jag återställa?

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du hur man resetar moderkortet? Ta ur batteriet en stund, med strömkabeln ur där bak då förstås.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag är inte ideala nörden men jag tror jag ska kunna fixa det

Permalänk

fungerar fort inte bootar i typ 1-2 sec sen startar den om och om.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att sätta om grafikkort och minne en gång.
Har du satt i extraström till moderkortet, du vet den där 8poliga saken?
Extraström till graffet?
Förresten vad har du för grafik, och vilket nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Corsair 620w
Gigabyte GTX 260 898 mb

Jo precis just detta moderkort krävde mer ström och samma sak med grafikkortet. gtx 260 kräver 2 st pci-e 6 pins kontakter. Allting sitter inkopplat som det ska just nu.

Men jag förstår ju inte varför ska den sluta fungerar för att jag drar ut cd läsarn? får oftast problem med datorn men det brukar lösa sig, hoppas det finns en lösning för detta också

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kopplar ur DVD:n funkar burken då?
När du installerade satte du i moderkortsdistanser och på rätt ställen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nej, den fortsätter att starta om. Ja på alla ställen.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förra veckan, plockade ut alla komponenter (inklusive CPU) satte tillbaka dem en efter en och lyssnade på vilka pip ljud mitt Gigabyte p35 DS3 gjorde. efter att ha satt i CPU och minne så ville den helt plötsligt boota BIOS vilket den totalvägrade innan. SEn var det bara i med graffikkort, hårddiskar och dvd och den funkar bra nu

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, då återstår det att ta ur hela mobot och lägga det på tex moderkortslådan, koppla in det med minimalt antal delar som CPU+kylare, ett eller två minnen och grafikkort med skärm. Startar gör du genom att sätta en skruvmejsel på de två pinnarna som startar datorn normalt (Power SW).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludenben
Hade samma problem förra veckan, plockade ut alla komponenter (inklusive CPU) satte tillbaka dem en efter en och lyssnade på vilka pip ljud mitt Gigabyte p35 DS3 gjorde. efter att ha satt i CPU och minne så ville den helt plötsligt boota BIOS vilket den totalvägrade innan. SEn var det bara i med graffikkort, hårddiskar och dvd och den funkar bra nu

Tack så mycket för detta svar Jag ska börja skruva omedelbart, återkommer med nyheterna vare sig de är bra eller dåliga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja, då återstår det att ta ur hela mobot och lägga det på tex moderkortslådan, koppla in det med minimalt antal delar som CPU+kylare, ett eller två minnen och grafikkort med skärm. Startar gör du genom att sätta en skruvmejsel på de två pinnarna som startar datorn normalt (Power SW).

Okej jag ska lätt göra på det om jag inte lyckas med att skruva nu.

:D:D

Permalänk

Det var samma sak med alla komponenter, datorn startade om innan den han ge ifrån sig ett pip.

Men jag lade märke till en sak på CPU'n, satt och stirra mig blind på en av de 1000 st små pinnarna som kommer från moderkortet, jag tror att en av de är lite böjd(skiljer sig från mängden). Om det vore så att en av pinnarna var lite böjd, skulle de då kunna vara orsaken?

obs. jag kan ha sett fel

Permalänk

Nyheter!! Datorn startar nu, dock får jag ingen skärm när den startar. Någon som vet varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med den andra DVI-kontakten på kortet.
Har du satt i extraströmmen på graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ja men det verkar inte som att fläkten snurrar, prövade med ett annat grafikkort men fick ingen skärm då heller, dock har en av strömkablarna en Pin som är trasig.