Permalänk

Jakt

Imorgon börjar älgjakten, någon annan som kommer att jaga älg?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

<3

Jag jagar inte, men min far gör däremot. Lots and lots. Han blir nog underbart glad.

Permalänk
Medlem

Jag har varit ute med bilen precis och kollat in årets marker, det ser riktigt lovande ut. Dock jagar jag inte själv, hjälper bara en polare med röjning, tornbygge och slakten:D

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Jag blir pga jobbsituation tvungen att stå över i år, annars hade jag ju varit i säng redan, förberedd på en tidig morgon och en lång dag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Omedelbart når vi alltså fram till min åsikt att alla bör ta jägarexamen, inte minst för att få in i skallen vad jakt handlar om, nämligen viltvård. Det går tyvärr ganska dåligt att "lämna djuren ifred". Eller är ni veganer allihop eller? En älg som skjuts med ett klass 1-vapen dör näst intill omedelbart. En ko som slaktas på slakteriet har då redan lidit av några dygns transporter. Att köttet på tallriken kommer från ett djur som levt hela sitt liv i frihet är i min mening mycket bättre än att det kommer från ett djur som avlats och fötts upp att bli söndagsstek.

Att jakt är bland det roligaste man kan göra är inte heller någon direkt nackdel.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Nej: Jag har inte råd, varken med jaktplats eller älgstudsare. Jag tycker för övrigt inte så mycket om drevjakt, som många här håller på med i älgjakten.

Problemet med jakt på vilda djur är att man inte plågar djuren tillräckligt mycket innan man äter upp den, köper man däremot kött från djur i fångenskap, så kan man sova gott om natten och veta att vissa djur har fått haft det riktigt dåligt i fångenskap.
T.ex: Många grisar i danmark: http://www.youtube.com/watch?v=DoY4om5qnH0

*edit* Förtydligande, väldigt många klagade på jakt i tråden innan utan att förklara sig. Troligtvis äter en stor del av dessa dansk griskött, där några grisarna har blivit behandlade som i filmen ovanför.

Är man däremot inte vegan/vegetarian och inte heller tycker djurplågeri, så kan jag inte komma på någon vettig anledning till varför man skulle föredra djur i fångenskap framför djur som har fått levt ute i det vilda? Lägg även till viltvård, vi kan inte ha hur många älgar som helst, speciellt inte med dagens trafik på vägarna. Så djurstammar måste regleras och barbarer som vi köttätare är, så tar vi även tillvara på köttet istället för att använda kött från djur i fångenskap.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Sanazin, Gurkanfritzon & mattias: Att halva tråden består av citeringar med endast "word" som egen text gör inte diskussionen vidare givande.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Omedelbart når vi alltså fram till min åsikt att alla bör ta jägarexamen, inte minst för att få in i skallen vad jakt handlar om, nämligen viltvård. Det går tyvärr ganska dåligt att "lämna djuren ifred". Eller är ni veganer allihop eller? En älg som skjuts med ett klass 1-vapen dör näst intill omedelbart. En ko som slaktas på slakteriet har då redan lidit av några dygns transporter. Att köttet på tallriken kommer från ett djur som levt hela sitt liv i frihet är i min mening mycket bättre än att det kommer från ett djur som avlats och fötts upp att bli söndagsstek.

Att jakt är bland det roligaste man kan göra är inte heller någon direkt nackdel.

Det har du fullständigt rätt i. Såfort jag har tid så ska jag ta min examen. Farsan har jagat i alla tider så man har ju varit med en del.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
En ko som slaktas på slakteriet har då redan lidit av några dygns transporter.

Att du vill visa att ditt sätt att skaffa kött är humant ursäktar inte att du överdriver de negativa sidorna av andra sätt att skaffa kött.
Det du beskriver är fullständigt olagligt, och sker extremt sällan här och i grannländer. Förövrigt så kan man knappast äta ett djur som legat dött en längre tid med inälvorna intakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Att du vill visa att ditt sätt att skaffa kött är humant ursäktar inte att du överdriver de negativa sidorna av andra sätt att skaffa kött.
Det du beskriver är fullständigt olagligt, och sker extremt sällan här och i grannländer. Förövrigt så kan man knappast äta ett djur som legat dött en längre tid med inälvorna intakta.

Det stämmer förvisso att det finns en viss maxgräns per transport, men det ingår ett ganska stort antal tillåtna omlastningar (där man inte bara stressar upp djuren genom att skyffla runt dem även får använda elbatong för att mota runt dem, något som bonden inte får göra vid resans påbörjande). Jag har diskuterat sådana här saker med folk som har insyn i köttindustrin.

För övrigt kan man passa djuret på samma plats som det föll död. Mobila slakterier fungerar bra för samerna, jag tror inte att det skulle vara ett särskilt dåligt koncept att tillåta liknande lastbilar ambulera bondgårdarna heller.

Visa signatur