Snabbaste Hårrdiskarna i Sverige!

Permalänk
Medlem

Snabbaste Hårrdiskarna i Sverige!

Hahahaha >> Någon som diggar min speed på hårrdiskarna ^^

http://img180.imageshack.us/img180/6292/hdtestsamsunghd501lj....

http://img41.imageshack.us/img41/3378/hdtestwesterndigital100...

Nej men seriöst.... Vad kan det vara för fel som skapar denna totala prestanda förlust ><?

Ja jag kan använda dem, ja jag kan läsa från alla filer som ligger på dem...

"Enda" problemet är att de inte riktigt går lika fort som förut. Allt kom efter jag bytt från windows 7 tillbaka till XP Pro.

Moderkort är ett gigabyte ma790xUD4, som även håller i SATA kontrollern. Alla hårrdiskarna är SATA.

///Hoodad

EDIT: Glömde nämna att CPU tycks belastats ovanligt hårt, vilket är en phenom II 720 BE

Permalänk

1. Kan inte se nått på dina bilder, är för nedskalade.
2. Har du testat defragmentera? Jämförde idag skilnaden mellan 94% och 0% fragmenterad disk, 5MB/s mot 50MB/s och nästan bottnad CPU mot nästan obefintlig belastninga av CPU.
3. Kolla dina drivrutiner för mobot, är det de senaste?

Permalänk
Medlem

1. Har fixat direkt länk till dem nu, (jag kan se dem på min dator så jag trodde det var ok ><)

2. Nej jag har inte gjort det, men testar det nu.

3. Jag har de senaste drivrutinerna från mitt moderkort samt senaste BIOS... Dock vet jag inte om man behöver ngn speciell till ATI SB750...

Permalänk
Medlem

Diskarna ligger nog i PIO-läge, kolla FAQ.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Diskarna ligger nog i PIO-läge, kolla FAQ.

Om det är vad du menar, så tror jag inte de ligger i PIO-läge

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoodad
http://img6.imageshack.us/img6/8982/dmaifavailable.jpg

Om det är vad du menar, så tror jag inte de ligger i PIO-läge

Du tittar på egenskaper för Secondary Controller, kika på egenskaperna för Primary Controller. Kika även på diskens SMART-parametrar för UDMA under fliken Health.

Permalänk
Medlem

tror jag har ett liknande problem som uppstod när jag bytt från ide hdd till sata.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du tittar på egenskaper för Secondary Controller, kika på egenskaperna för Primary Controller. Kika även på diskens SMART-parametrar för UDMA under fliken Health.

Vart hittar jag det?

Nu försökte jag köra checkdisk på alla diskarna.

På min 500Gib hdd där 98% av den är freespace tog det ca 18 timmar
På min 1,0Terabyte hdd där 41% är freespace avbröt jag när den stått på hela kvällen och gått enbart 5%... Den gick fort fram till face 4 sen tog den sådan lång tid på sig så det var inte värt att låta den gå igenom. Då det inte är ngt fel på diskarna.

Så vad kan man testa hastigheten på diskarna förutom i windows?

Finns det ngt Linux program som man kör via skiva eller liknande som kan testa hastigheten på hårddiskarna , så man kan säkerhet ställa att felet ligger på SATA kontroller...