Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig pga grafikkortet

Köpte nya datordelar till en uppgradering

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
OCZ HPC Reaper 10666 1333MHz 2x2GB DDR3
AMD Phenom II X3 720 BE

Använde mitt gamla grafikkort: Nvidia 9600GT
och mitt gamla chassi: Antec Sonata III med Earthwatts 500 W 80 plus

Problemet jag har är att så fort Windows försöker installera grafikkortet så hänger sig datorn, skärmen blir svart med en vit blinkande markör uppe i vänstra hörnet.

Sätter jag i ett lite äldre grafikkort Radeon X600 så funkar allt klockrent. Detta kort behöver jag dock inte mata med en 6polig kontakt från nätagget så frågan är om mitt system blev för krävande efter uppgraderingen, grafikkortet gick sönder vid flytten eller om det handlar om inställningar på det nya moderkortet.

Nån som har nån idé? Sett liknande uppsättningar diskuteras runt om på forumet med likvärdiga eller mindre kraftiga nätagg så det känns inte som om det vore problemet men jag vet inte.

Permalänk

1. Nätaggregatet räcker lugnt men pröva byta 6-pins kablen då det finns två från nätaggregatet.

2. Menar du att du inte kan installera drivrutinerna till grafikkortet eller kan du inte installera Windows?

3. Har du formaterat om hårddisken ordentligt innan du installerade om Windows?

4. Har du prövat reseta Bios, "clear cmos" i manualen?

5. Har du ett annat nätaggregat som du kan pröva med? Eller låna någon annans?

Permalänk

Så kan det bli om man installerar nya drivare till grafikkortet om man har flera skärmar kopplade till kortet, alltså om du har fler än en skärm så prova med endast en, då någon annan skärm kan bli satt som default.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

1. Ska testa detta

2. I windows xp hänger den sig vid installation av drivarna. I Windows 7 hänger den sig vid installationen. Lyckades komma förbi det genom att stänga av grafikkortet i felsäkertläge under installationen men sedan hänger sig Windows 7 vid uppstart om grafikkortet är påslaget i enhetshanteraren. Är det avslaget funkar windows som vanligt.

3. Windows 7 installationen gör en snabbformatering bara. Går inte att komma runt det har inte testat en fullformatering i Xp dock

4. nej får testa det med om ovanstående inte hjälper

5. Ett likadant i ett annat chassi är det enda men kanske värt ett försök

Tack för tipsen, återkommer i ärendet.

Permalänk
Medlem

1. Testat att byta, ingen förbättring

4. Testat att resetta, ingen förbättring

Testar att byta nätagg imorgon. Trött på det här nu. Även testat att ställa in minnesvolt och timings enligt specifikationerna på minnena i hopp om att det kanske kunde gjort nåt skillnad men icke.

AntiSmidig: Tack för tipset, har dock bara en skärm och har provat båda DVI-kontakterna med samma resultat

Permalänk

Grafikkortet är väl inte speciellt nytt så troligtvis är det paj...

Permalänk
Medlem

Nu kommer det skumma som får mig att bli aningen konspiratorisk. Just nu skriver jag detta meddelandet på den gamla konfigurationen med grafikkoret i och fullt fungerande i Windows 7.

Den första tanken som då slår en är att det är fel på moderkortet i det nya systemet men jag har haft det systemet igång och fullt fungerande med ett Radeon X600 i.

Min konspirationsteori är att det nya moderkortet bara tar Radeonkort då dessa är från AMD/ATI. Jag är säkert helt ute och cylkar men vad ska man tro när det inte verkar vara nåt fel på nånting egentligen.

Vad tror ni om detta? Alla galna idéer är välkomna

Permalänk

Moderkortet har ju stöd för Cross-Fire så hade du haft två Nvidia grafikkort hade det ju självklart inte fungerat. Men nu har du ju ett och då ska det fungera...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag hänger med men hade du testat att ta bort drivrutinerna till grafikkorten i enhetshanteraren eller i lägg till ta bort program i kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt allt utan att lösa problemet. Flyttade nätaggen mellan lådorna. Flashade bios till senaste versionen men inget hjälper. Kör just nu det nya systemet men med Radeon X600 och allt funkar som det ska, även det gamla systemet med 9600-kortet fungerar fint.

En grej som bara slog mig som lite udda när jag höll på var att precis efter jag flashat bios så såg texten efter post-skärmen lite annorlunda ut. Där brukar det stå nånting om Update DMI blabla. Nu stod det samma text men med Update Successful efter.

Då hade jag X600-kortet i men när jag sedan satte i NVidiakortet så står det samma text fast utan Update Successful efter.

Borde det ske en update av DMI eller hur funkar det där egentlien och kan man på nåt sätt trigga en DMI update?

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.techsupportforum.com/microsoft-support/windows-xp-...

Läs de relevanta delarna, så kanske det löser sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Sitter kortet i rätt slot?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Multiman: Tack för tipset, hittade inget direkt jag kunde applicera dock. Kommer ju förbi DMI checken utan problem det jag undrar bara om ett grafikkortsbyte inte borde göra en uppdatering av DMI:n.

Texten som kommer upp efter POST är nåt åt det här hållet:
AMD Data Change......Update Data to DMI!

Efter jag hade gjort uppdateringen av BIOS så stod det:
AMD Data Change......Update data to DMI! Update successful.

RymdSegel: Kortet sitter i den översta PCI-E (x16-porten)

Har funderat på om man skulle kunna testa att sätta den i x8-platsen bara för att se vad som händer. Går det eller måste man ha det i den primära platsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hyzac
Multiman: Tack för tipset, hittade inget direkt jag kunde applicera dock. Kommer ju förbi DMI checken utan problem det jag undrar bara om ett grafikkortsbyte inte borde göra en uppdatering av DMI:n.

Texten som kommer upp efter POST är nåt åt det här hållet:
AMD Data Change......Update Data to DMI!

Efter jag hade gjort uppdateringen av BIOS så stod det:
AMD Data Change......Update data to DMI! Update successful.

RymdSegel: Kortet sitter i den översta PCI-E (x16-porten)

Har funderat på om man skulle kunna testa att sätta den i x8-platsen bara för att se vad som händer. Går det eller måste man ha det i den primära platsen?

Då måste du kanske aktivera den PCI platsen i BIOS, så är det på mitt mobo men jag har aldrig haft GB så jag kan ha helt fel.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Denna inställningen är den enda jag hittar som rör grafiken, så då sätter jag den till PEG1 om jag ska köra den på den andra porten antar jag.

Init Display First
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI graphics card or PCIExpress graphics card.
- PCI Slot Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)
- PEG Sets the PCI Express graphics card on the PCIEX16_1 slot as the first display.
- PEG1 Sets the PCI Express graphics card on the PCIEX8_1 slot as the first display.

Permalänk

har inte läst allt, men funkar det gamla grafikkortet och inte det andra, så tror jag det är sönder.. hade samma probelm själv för ett tag sen, fick nytt kort på garantin...

jag kör oxå med Antec 500 watt på mitt system och det orkar med utan probelm=)=) så där är det lugnt...

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

ja men det som inte funkar i detta sytemet funkar i ett annat det är det som är det mystiska.

Permalänk
Medlem

Fått svar från Gigabyte nu i ärendet och dem hade inte så mycket att säga annat än att det har varit problem ibland med just prcessorn AMD Phenom II X3 720. Ställde lite motfrågor om vad de rekommenderade: byte av prolle, moderkort eller grafikkort. Får se vad de svarar. Nån som har en åsikt på detta?

Under lunchen ska jag testa en polares Radeon 3850 och se vad det ger för resultat.

Uppdatering av lunchtestet: Allt fungerar! Dvs. Radeonkortet funkar. Så ett motsvarande Radeonkort funkar men inte ett Nvidia

Jag börjar klura ut lite vad felet är tror jag och jag har nämnt det tidigare. När vi nu satte in detta kortet så sker det en DMI uppdatering. Jag har inte bekräftat detta igen men när jag sätter i NVidiakortet så sker det ingen uppdatering av DMI och det skulle väl i så fall kunna vara orsaken till problemet.

Uppdatering 2: Har begärt återköp på moderkortet då Gigabyte bekräftat problem med liknande uppsättningar. Ska nog satsa på ett Asus M4A79XTD EVO DDR3 isället och hoppas på att det funkar bättre

Permalänk
Medlem

Borde ändra den här trådens namn till datorn hänger sig pga moderkortet. Fick idag mitt Asus M4A79XTD EVO och allt funkar klockrent. Samma grafikkort, prolle och minne. Vet inte varför jag skulle ge mig på ett Gigabyte, har alltid kört Asus och kommer efter detta fortsätta med det.

Så "word of advice" Gigabyte GA-MA790XT-UD4P har problem med Nvidia 9600 GT iallafall. Testade inga andra nvidiakort men men... radeonkorten funkade ju.