Permalänk

SoftCop.

Tjenare alla trevliga människor !
Jag har ett mindre trevligt problem (närmare bestämt flickvännen min), jag ska försöka att förklara det så gott det går.

Jag tror det började med ett mail typ "viktigt" eller något. Ett sådant man INTE ska öppna, men min flickvän gjorde givetvis det.
Då fick hon någon form utav malware, förmodligen från SoftCop som bara helt magiskt kom in i datorn. Efter timtals av googlande hittade jag lite lösningar.
Det finns bara ett litet problem. Allting som har med internet att göra är helt oanvändbart. (förutom msn)
Detta gör att jag inte kan komma åt programmen som rekommenderas för att ta bort skiten. Jag har tyvärr inte datorn HÄR fysiskt idag, så jag har inte själv kolat på den, men av det hon förklarade så startar den om och har sig. Hennes Ad-Aware har även raderat allt säger den.
Jag får hit datorn imorgon, och kommer då ta en närmare titt, vore sjukt snällt om någon har några tips
Jag har för övrigt kommit på att jag kan bränna en CD med Spybot och de program som rekommenderades för att radera SoftCop...

MYCKET tacksam för svar !
HA DET BÄST !

-KroonBerg-

Edit; glömde säga att det är en bärbar Asus, vet inte specsen totalt, men ungefär;
4 GB RAM
ca 300 GB HDD
2 kärnig AMD processor om jag inte minns fel, jag kollar imorgon

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Vila i frid

Standardsvaret är:

1) Starta upp datorn i felsäkert läge med nätverk mha F8, tanka hem och kör Antimalware.
2) Start upp datorn normalt, tanka hem och kör SuperAntiSpyware.
3) Tanka hem och kör en Avast boot-scanning. Avinstallera det gamla antiviruset och låt Avast vara kvar.

Absolut snabbaste sättet är att montera ur SATA-disken från laptopen och montera den som datadisk i en virusfri dator och köra en fullständig scanning. Är det en IDE-disk lär man fixa fram en en 2.5" till 3.5" adapter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Standardsvaret är:

1) Starta upp datorn i felsäkert läge med nätverk mha F8, tanka hem och kör Antimalware.
2) Start upp datorn normalt, tanka hem och kör SuperAntiSpyware.
3) Tanka hem och kör en Avast boot-scanning. Avinstallera det gamla antiviruset och låt Avast vara kvar.

Absolut snabbaste sättet är att montera ur SATA-disken från laptopen och montera den som datadisk i en virusfri dator och köra en fullständig scanning. Är det en IDE-disk lär man fixa fram en en 2.5" till 3.5" adapter.

Tack för svaret !

Dock måste jag känna mig lite dum, och nybörjaraktig, men när jag har använt felsäkert läge har jag aldrig riktigt förstått hur jag kommer in i internet explorer och kan tanka hem program och så vidare. Allt är liksom bara svart och det finns ingen explorer.exe typ. Med andra ord ingen "taskbar" (glömde det svenska namnet )

Hjälp ?

(ursäkta att ja inte kan det, men jag är inte så mycket för sådant. Har kört linux nu ett tag, bytte precis till Windows 7... )

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem

Felsäkert läge ska se ut som "vanligt läge" i stort sett. Bara färre saker som laddas.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Felsäkert läge ska se ut som "vanligt läge" i stort sett. Bara färre saker som laddas.

Skumt, när jag har använt det har det typ varit helt skumt.. Jag har inte haft någon taskbar eller start meny eller ikoner eller något :S

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
Tack för svaret !

Dock måste jag känna mig lite dum, och nybörjaraktig, men när jag har använt felsäkert läge har jag aldrig riktigt förstått hur jag kommer in i internet explorer och kan tanka hem program och så vidare. Allt är liksom bara svart och det finns ingen explorer.exe typ. Med andra ord ingen "taskbar" (glömde det svenska namnet )

Hjälp ?

(ursäkta att ja inte kan det, men jag är inte så mycket för sådant. Har kört linux nu ett tag, bytte precis till Windows 7... )

Låter som om datorn blivit rejält angripen, om du inte lyckas installera något så får du ta och montera ur disken och scanna den från en annan dator.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Låter som om datorn blivit rejält angripen, om du inte lyckas installera något så får du ta och montera ur disken och scanna den från en annan dator.

Nu snackade jag dock om min mammas dator (men jag kallade den min) som har Vista.
Jag menar intemin flickväns defekta dator... utan jag menar att när jag har kört felsäkert läge på mammas dator var det så. jag har somsagt inte flickvänens dator här, så jag kan inte testa förens imorgon..

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
Nu snackade jag dock om min mammas dator (men jag kallade den min) som har Vista.
Jag menar intemin flickväns defekta dator... utan jag menar att när jag har kört felsäkert läge på mammas dator var det så. jag har somsagt inte flickvänens dator här, så jag kan inte testa förens imorgon..

jaså på så vis, men felsäkert läge ska iaf, om det fungerar korrekt, se precis ut som windows vanligtvis ser ut fast med de klassiska temat i windows och med en svart bakgrund. Man brukar kunna välja alternativet felsäkert läge med nätverk innan man startar windows och då ska det bara vara att köra IE eller annan webbläsare som vanligt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
jaså på så vis, men felsäkert läge ska iaf, om det fungerar korrekt, se precis ut som windows vanligtvis ser ut fast med de klassiska temat i windows och med en svart bakgrund. Man brukar kunna välja alternativet felsäkert läge med nätverk innan man startar windows och då ska det bara vara att köra IE eller annan webbläsare som vanligt.

Tackar så mycket !
Jag ska testa så fort jag får datorn i eftermiddag

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk

Hmm har datorn här nu. Kört i felsäkert läge, allt ser ut som det ska och så.
MEN datorn vill stänga av sig efter ungefär 5 minuters använding. Detta innebär att jag inte kan installera något program eftersom jag inte hinner det..

Idéer ?
Mer än att montera ut HDD'n ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk

Det löste sig, monterade ur HDD'n pch monterade den i mitt chassi och hämtade alla intressanta filer.
Tack så mycket för svar !

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz