Permalänk

Fläktkontroll

Hej alla sweclockers medlemmar!

Har börjat gå i tankarna om att testa på å skapa/löda kretskort men eftersom jag inte är så bra på dethär med ström och sånt så undrar jag om det är möjligt att göra en fläktkontroller för 1 fläkt med ett rullhjul som fläktkontroll och 4 dioder som markerar ungefärligt varvtal (låg, medel, hög, av)? Hur ska kretskortet se ut isf?

Vet hur man gör ett kretskort ungefär så det är inga problem. Men skulle gärna vilja veta hur man ska göra för att få det att fungera och hur det ska se ut:)

tack på förhand!

Permalänk
Vive la liberté!

Den enklaste varianten skulle väl vara att köra en potentiometer som styr fläkten och fulkoppla ett metallbleck som är i kontakt med kretskortet. Så blecket är i kontakt med olika exponerade metallområden på kortet och varje område är kopplat till varsin diod. När man vrider så ändras resistansen till fläkten av potentiometern och vilken lysdiod som är på av metallbleckets position. Går ju även att koppla flera lysdioder till samma område om man vill ha någon form av "volymmätar"-utseende.

Permalänk

OKej tack

Permalänk

Re: Fläktkontroll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBengtsson
Hej alla sweclockers medlemmar!

Har börjat gå i tankarna om att testa på å skapa/löda kretskort men eftersom jag inte är så bra på dethär med ström och sånt så undrar jag om det är möjligt att göra en fläktkontroller för 1 fläkt med ett rullhjul som fläktkontroll och 4 dioder som markerar ungefärligt varvtal (låg, medel, hög, av)? Hur ska kretskortet se ut isf?

Vet hur man gör ett kretskort ungefär så det är inga problem. Men skulle gärna vilja veta hur man ska göra för att få det att fungera och hur det ska se ut:)

tack på förhand!

Använd zenerdioder istället, de leder bara ström om spänningen överstiger ett visst värde. Mekaniska lösningar blir bara krångligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode
Köp här

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2