Har läst och kollat runt, har då märkt att DIR-655 är väldigt populär och omtyckt, men så hittade jag också DIR-635 som verkar ha samma specs.
Jag är absolut inte kunnig i detta med nätverk och routrar, men eftersom 655:an var så populär så har jag den som utgångspunkt.
De enda frågorna jag kan komma på så här på rak arm är om någon av dessa kommer funka med alla våra prylar här hemma eller om det krävs 11n-kompatibla nätverkskort i varenda en?
Det står att routern är 11n-kompatibel, betyder det att den kan köra både 11g och 11n?
I mitt nätverk ingår två stationära datorer, två ibland tre bärbara och ett Xbox 360. Vill att vår kommande router ska klara av både sladd och trådlösa anslutningar samtidigt utan några störningar. Har torskat alldeles för mycket pengar då internet lagt ned mitt i flertalet pokerturneringar.
Ursprungligen inskrivet av Wowbagged Har läst och kollat runt, har då märkt att DIR-655 är väldigt populär och omtyckt, men så hittade jag också DIR-635 som verkar ha samma specs.
Samma spec har de inte. DIR-655 har inbyggd Gigabitswitch och även WAN porten är Gigabit. DIR-655 klarar av ca 260Mbit(~130Mbit in och ut samtidigt) mellan WAN och LAN, DIR-635(625) får endast 144Mbit(~72Mbit in och ut samtidigt). DIR-655 är alltså mycket kraftfullare och klarar mer belastning av de olika delarna samtidigt.
Ok, bra att veta. Är 655 värd de extra 200-300 kronorna eller kan man lika gärna köra 635? Har för tillfället en WRTG54S som minst sagt sviker, så att så länge den är bättre än den så är det tummen upp.
Mellan DIR-635 och DIR-655 är ju 655an helt klart att det bästa köpet.
Men det finns kanske andra routrar som fungerar bättre för dina ändamål.
T.ex Linksys WRT320N eller Netgear WNDR3700 som båda har två radiosändare och klarar 5GHz bandet. Alltså kan du köra både G och N mottagare samtidigt. Detta går inte på DIR-635/655, så du får istället välja mellan G eller N.
Skumt att D-link inte valt att man ska kunna köra både G och N samtidigt, eller det kanske inte är så enkelt?
Jag väljer att gå på Netgear WNDR3700, snyggast och möjligheten att köra båda band räcker för mig.
Det är väl helt enkelt så att 635/655 är gamla modeller som släpptes 2007. Nu 2009 har det börjat komma fler o fler routrar med 5GHz bandet och dubbla radiosändare som krävs för att sända både G och N.
D-link har två nyare routrar som har dubbla radiosändare: DIR-825 och DIR-855. Hur bra dessa är vet jag inte men jag antar att de inte är lika bra som WNDR3700 eller WRT320N vid trådlöst. WNDR3700 har i alla fall den snabbaste CPUn så du lär kunna belasta den mest av alla dessa routrar.
Men den lyxigaste och snabbaste hemmaroutern du kan köpa är DIR-685 tyvärr så saknar den dubbla radiosändare och kostar ca 2400 Kr.
Jag äger själv en WNDR3700 som fungerar bra för mig, men jag använder den inte speciellt mycket till trådlöst än.