Permalänk

Trasigt grafikkort?

Hej!

Visste inte var jag skulle posta min fråga, men jag gissar att mitt problem har med mitt grafikkort att göra.

Mitt problem är att jag kan inte spela vissa spel utan att det blir ett disco av färger. Bild som visar : ( Hoppas jag inte gjorde bilden för stor )

Fast tänk er att färgerna som syns hoppar runt, som ett jävla disco.

Det konstiga är att detta händer inte på alla spel, och det spelar ingen roll om det är ett prestanda krävande spel eller inte. Men Need for speed, Empire total war, worms osv fungerade tidigare för mig, men mitt i allt vill dom inte fungera längre. Medans GTA 4 mfl flyter lika bra som tidigare.

Kör windows vista 64-bit.
Amd phenom II X3 720
4 GB ram
Radeon HD4890 1GB.

Inget i datorn är klockat eller liknande.

Åtgärder som inte fungerat:

Ominstallera direct X
Ominstallera grafikkorts drivrutiner
Kollat om det är nånting som glappar

Snälla är det någon som har nån aning?

Permalänk
Medlem

Hej!

Satte ihop ett nybygge för ett tag sedan med Vista-64bit. Jag hade samma probs som dig! Det var inte många spel som funkade som dom skulle. Grafik störningar, frysningar och div andra problem.

Efter många om och men, så slutade det med att jag bytte till XP-32bit igen. Nu lirar datorn som den skall! Så om du orkar och har XP liggande, pröva för att utesluta OS:et. Vissa av oss har massiva problem med 64-bit och andra inga alls.

Edit: Glömde! Du kan även pröva andra, äldre drivrutiner till GPU:n innan du går bakåt i tiden när det gäller OS:et.

MVH//J

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk

Alright, tack för svar! Någon aning om var man kan hitta äldre drivisar då?

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag lirade Empire: Total War på Vista 64bit utan några som helst problem. Skulle inte rekommendera att nedgradera till XP.

Provat att installera patcherna som släppts till spelet? Kan hjälpa

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Det konstiga är att ALLA spel fungerade tidigare, sen mitt i allt så slutar hälften att fungera och börjar leka disco istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackeeeee
Alright, tack för svar! Någon aning om var man kan hitta äldre drivisar då?

ATI:s hemsida eller tillverkarens. Oftast så ligger det en länk till dom gammla under dom nya drivisarna.

Och precis som Knuckles säger så funkar 64bit för en del, och andra (som mig) så är det timmar av frustration och många fula ord tills man ger upp.

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag hade liknande problem, då var det mina minnen som strulade.
De vanliga minnena, inte de som sitter på GFX kortet.

Tanka hem memtest och testa dina minnen!