Återupplivning: Trött på att spela ensam på Multiplayerspel? JAG MED!

Permalänk
Medlem

Återupplivning: Trött på att spela ensam på Multiplayerspel? JAG MED!

Några av er gamla rävar kanske minns spelaihop.geeken.nu som jag startade för drygt två år sedan men som bara var uppe en kort tid pga. div. strul.

Det var alltså (tänkt att bli) en knytpunkt för att hitta spelkamrater i de flesta populära spel. Dvs. ett smidigt sätt att hitta spelkamrater att prata med i skype och spela med en utvald tidpunkt.

Nu efter ett antal år när jag är mer programmeringskunnig har jag bestämt mig för att bygga upp sajten från scratch, mer lättanvänd och fler smarta funktioner. Webhotell och ett mycket bra domännamn är införskaffat och utvecklingen börjar strax efter nyår. Värt att nämnas är att sidan ska drivas helt reklamfritt och utan vinstintresse.

Finns intresset kvar?
Idéer och förslag mottages varmt, är du sugen på att hjälpa till med förslag på design så säg till

Citat:

Alltså för att sammanfatta: Man registrerar sig på sidan, skriver i sina steam/xbox live/skype id:n
- Sedan lägger man till skypebottens konto.
- Fyller i lite info om vilka spel man äger samt vilka som är ens favoriter. Ålder, stad etc.
- Sedan kan man lägga upp ett speltillfälle för en viss tid, hur många som söks, ålder etc.
- Efter det så blir alla som matchar kriterierna kontaktade via skypebotten som matchar ihop folk.

På sikt kommer även cup/matchsystem att läggas till.

Quote från den gamla tråden från början av 2007 : http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=649597

Citat:

Tjenixen och trevlig tisdagsmorgon (natt)

Minns ni för några år sedan när man spelade CS/Quake/Whatever med massa vänner hela tiden.. då var det superkul att spela spel och man kunde sitta uppe hela nätterna och tycka att det är superkul... men inte idag?

Jag tycker att det vore kul om vi drar ihop ett litet gäng som spelar olika spel tillsammans och PRATAR (ett sällsynt fenomen på servrarna idag), alltså som kompisgängen som alltid spelade ihop förut, fast över internet..

Alltså, vi skapar ett kompisnätverk på internet

Nu lät det här JÄVLIGT LUDDIGT, har inte sovit på två dygn nästan så hjärnan är inte på topp, anyhow, det jag menar är att vi skrapar ihop lite folk, typ som en community, med en egen ventrilo/teamspeak server osv, och säg att man är sugen på att spela UT 2004 men man tycker att det suger att köra "ensam" på public, så är det bara att dra ihop lite folk och gå in och lira ihop, alltså man har som ett litet nätverk av spelintresserade folk, och när man känner sig spelsugen på något spel (vilket som helst), så frågar man helt enkelt om någon är sugen på att lira helt enkelt.

Jag vet personligen att jag brukar bli sugen på att lira natural selection ibland, men INGEN av mina IRL-kompisar spelar det så det suger att lalla runt bland alla tyskar själv och inte ha nån att prata med.

Eller helt enkelt om man exempelvis spelar WoW och vill ha nån/några att springa runt med och ändå ha bra kontakt i form av mikrofon om man nu vill, eller bara ha lite folk att jogga runt med.

Sammanfattning:
* Vi skaffar ett nätverk (msn, irc, konservburk med snöre, whatever) som man enkelt kan vråla "Någon som är sugen på lite BF2?" osv.
* Eventuellt en mötespunkt på webben utöver vent/TS server där man kan kolla om någon är sugen.

Varför spela ensam när vi kan spela ihop?

###OBS! DENNA SIDAN ÄR DÖD###

Uppdateringar:

2010-06-05

- Snickrat ihop login/registreringsklasser
- Filat på en simpel design

Permalänk
Medlem

Om det även satsas lite på äldre spel som bf1942(även vissa modar) company of heroes mm så kan det bli fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jodå, spelas det BF2 så är jag med

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Hur sidan kan se ut/sökfunktion:
*Enkel design, behövs inget krångligt om man inte ska vara där länge.
*Enkel profil, ha bara med sådan info som är nödvändig för ev. sortering när man söker gamingpolare tex ålder,spel man ska sorteras in i. Bör vara obligatoriskt att fylla i ålder.
*Man söker genom att bläddra i listor(sökfaktorer?), tex. åldersgruppen 14-16, spel BF2, program "skype/vent/mirc" osv
"Ålder:14-16,16-20, 20-30, 25-35" så kan man bläddra enkelt i en lista bestående av åldersgrupperna "Spel:"CS 1.6, Battlefield 2..." samma här. Det bör funka så att sökmotorn hittar alla som är _ONLINE_ med de kriterier man satt, tex. om man söker på Ålder:16-20, Spel:BF2, Program:Skype kommer alla som är online och har dessa kriterier satta i sin profil upp när man söker. Ingen aning hur svårt detta vore att programmera men om det är lätt tycker jag det är en hyfsad idé.
*Chatt-funktion samt PM-funktion, det första mycket viktigt!
*Sno gärna saker från välfungerade sidor, /care om det är copycat när man ändå är inne där för att söka mppolare ett kort tag för att sedan fortsätta konversationen i chattprogram/skype osv.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns något bra sätt att länka Google Wave till en hemsida. Finns ju färdiga anmälningslistor och en massa annat gött som skulle passa för en sådan här spelsammanslutningssida.
Hemsidan skulle ju kunna funka som en länk mellan IRC, Wave, Teamspeak osv.

Permalänk
Medlem

Jo bf2 och så vidare är klart det ska vara med, ska fixa lägga till så många spel som möjligt

fisk1lol: Skitbra tips, det där med ålderssök hade jag inte tänkt på.. tack så mycket.

Gällande skypebot så är det en utav huvudpelarna.. man addar botten på skype och sedan säger den till när någon skapar ett nytt event etc. Det är nog lite smidigare än att kolla mejlen två dagar försent

Ös på med fler tips bara, om det är så att någon utav er är en bra grafiker eller programmerare så får ni gärna vara med! Tänkte sätta igång framåt helgen och sedan får det ta den tid det tar. Kommer vänta med att släppa sajten tills dess att den är i stort sett färdig, så vi slipper en besvikelse. Kommer att dra upp en mailinglista som skickar ut lite uppdateringar över hur det går redan i helgen.

Permalänk
Medlem

Om ni är intresserade utav serverutrymme så kan jag erbjuda en server med Apache PHP MySQL IPv6.

Jag har också tänkt att börja skriva på en klient där spelservrarna ska kunna skicka ett meddelande direkt till en server som sedan vidarebefodrar det till alla anslutna klienter, för adminkontakt. Om jag lyckas att få det att fungera skulle jag kunna kopiera en hel del kod därifrån och knåpa ihop något till det här projektet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Om ni är intresserade utav serverutrymme så kan jag erbjuda en server med Apache PHP MySQL IPv6.

Jag har också tänkt att börja skriva på en klient där spelservrarna ska kunna skicka ett meddelande direkt till en server som sedan vidarebefodrar det till alla anslutna klienter, för adminkontakt. Om jag lyckas att få det att fungera skulle jag kunna kopiera en hel del kod därifrån och knåpa ihop något till det här projektet.

Ev. Spelservrar alternativt ventrilo/ts och sådant vore riktigt sweet Jag skaffade webhotell på loopia igår, dom hade erbjudandet en krona för ett helt år...

Däremot om du kunde hosta den planerade skype-botten som ska skrivas vore underbart.. tänkte försöka skriva ihop en bot som kollar i mysql-databasen och sedan skickar pm via skype till rätt användare istället för mailnotifieringar. Det lär inte vara allt för svårt att få ihop.

Är du sugen på att hjälpa till så får du adda mig på skype, skicka pm så får du mitt namn så kan vi snacka mer framåt helgen Det gäller er andra också!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Mumble som voice chat!
I övrigt så lät en IRC kanal lysande för att efterlysa lite folk

Om hemsidan ska ha en sökfunktion så undrar jag om det är kategorier eller spel man ska söka på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Låter onekligen intressant! har varit många dagar mellan arbetspassen man skulle vilja lira något skoj spel ihop med någon...

Permalänk
Medlem

Alltså för att sammanfatta: Man registrerar sig på sidan, skriver i sina steam/xbox live/skype id:n
- Sedan lägger man till skypebottens konto.
- Fyller i lite info om vilka spel man äger samt vilka som är ens favoriter. Ålder, stad etc.
- Sedan kan man lägga upp ett speltillfälle för en viss tid, hur många som söks, ålder etc.
- Efter det så blir alla som matchar kriterierna kontaktade via skypebotten som matchar ihop folk.

På sikt kommer även cup/matchsystem att läggas till.

Just nu funderar jag på att utgå ifrån php-fusion och bygga om det efter mina önskemål, alternativt slänga ihop något helt från scratch, vilket säkert blir bättre.

Vad tycker ni, ska det bli en hel portal med forum och sånt eller blir det för plottrigt? Ska man hålla sig till enbart de där funktionerna och hålla det så simpelt som möjligt, skypebottens "matchmaking" ska bli huvudnavet hade jag tänkt..

Permalänk
Inaktiv

Jag har ingen aning om hur sånt fungerar, men en irc-chat hade varit perfekt om det nu kommer tillfällen man vill/kan spela utanför tidsramen som nämnd i ens "profil".

Jag har inga kunskaper hur allting ska gå till, men jag har 6tb hdd och en fiberlina som heter duga om så behövs.

Permalänk

Låter mycket trevligt, finns nog många på swec som skulle kunna bidra (inkl mig sj).

Håll tråden vid liv och skriv vad ni behöver

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är gärna med på detta. Själv är jag med i en "public klan" som heter =SofS= Squad of Sweden. Vi kör mest publik för att det är kul, och jag tror att flera där är med på detta.

En fråga har jag dock angående ålderssökningen. En del personer som är 16 år kan vara extremt mycket mer mogna än andra. Skall dessa ha möjlighet att spela med de äldre? Eller kommer man vara helt låst om man skall söka i dessa grejer?

För övrigt kanske liknande communitys som våran kan bidra med servers för olika spel? Vi har just nu en som vi hostas av INX-gaming. Den ligger i London och vi har en hel del spel att välja mellan.

Dessutom har vi en publik TS2 som även skall uppgraderas till TS3. Vi har säkert en 100 slots på den då den hostas av en medlems företag.

Permalänk
Inaktiv

Kommer detta förresten att resultera i casual gameplay eller är det hardcore rakt igenom? Jag är nämligen inte speciellt grym på något spel, bara hyffsad i dom flesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Kommer detta förresten att resultera i casual gameplay eller är det hardcore rakt igenom? Jag är nämligen inte speciellt grym på något spel, bara hyffsad i dom flesta.

Det kommer nog inte bli hardcore med tanke på att, om jag förstått Geekens inlägg, man kommer att leta upp ett gäng personer att prata med inför lite multiplayer. Helt casual för oss som inte orkar eller har tid med att spela mer kompetativt.

Sålänge man är en trevlig person som vill ha en trevlig stund passar man nog in

Permalänk
Medlem

Det stämmer, främst casualspelande är målet.. efter en tid så ska jag även bygga in cupper/gatherfunktioner och så vidare, vi får helt enkelt se hur populärt det blir

Har börjat kika lite lätt på skype4py tror jag det heter, ett smidigt bibliotek för att kontrollera skype via python (nähä?)

Sedan har jag även kikat lite på om man ska använda php-fusion för användar/registreringsfunktion och forum. Men jag är lite tveksam, det är alltid skönare att ha full kontroll över koden än att gå runt och rota i någon annans röriga kod.. right?

Vad tycker ni? Gott nytt år förresten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Det stämmer, främst casualspelande är målet.. efter en tid så ska jag även bygga in cupper/gatherfunktioner och så vidare, vi får helt enkelt se hur populärt det blir

Har börjat kika lite lätt på skype4py tror jag det heter, ett smidigt bibliotek för att kontrollera skype via python (nähä?)

Sedan har jag även kikat lite på om man ska använda php-fusion för användar/registreringsfunktion och forum. Men jag är lite tveksam, det är alltid skönare att ha full kontroll över koden än att gå runt och rota i någon annans röriga kod.. right?

Vad tycker ni? Gott nytt år förresten!

Jo jag tror nog att det blir bättre med din egen kod

Hur går det för dig?

Gott nytt år på dig med!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt initiativ!!!

Något sånt skulle verkligen bli bra tror jag, många gamla gamers som bränt ut sig på wow och tappat gamla lan-polare som vill ha folk att spela med skulle jag tro!

Permalänk
Medlem

Har inte kommit någon jättebit ännu, kom hem från fjällen igårkväll.. domännamn och webhotell är fixat och så, släpper adressen så snart som jag satt igång med programmerandet och fått upp en skypebot..

Det blir helt egen kod tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Har inte kommit någon jättebit ännu, kom hem från fjällen igårkväll.. domännamn och webhotell är fixat och så, släpper adressen så snart som jag satt igång med programmerandet och fått upp en skypebot..

Det blir helt egen kod tror jag

Det har ju varit Jul och Nyår, jag tror inte många förväntat sig att du skall ha jobbat en massa då

Permalänk

Låter lovande! Keep up the good work!

Permalänk

Helvetet så roligt med sånt här initiativ!

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Xfire är ju oxå att rekommendera då man lätt kan joina folks servrar att ni sätter upp en grupp som folk kan joina.

Låter annars som en bra ide :;D

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Xfire är ju oxå att rekommendera då man lätt kan joina folks servrar att ni sätter upp en grupp som folk kan joina.

Låter annars som en bra ide :;D

Går Xfire att sätta upp på en hemsida? Eller hur menade du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Går Xfire att sätta upp på en hemsida? Eller hur menade du?

har aldrig fattat Xfire.. men denna tanken på att fixa ihopa en sida där man reggar sig och sen frågar runder osv låter som en bra idée.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

På X-Fire kan man ju alltid skapa en grupp. Den kan sedan alla som vill joina. Då får man en rad med vänner på sin lista som förmodligen spelar då och då, bara att joina!

Man kan se exakt vilken server någon är inne på och även om de är inne på Teamspeak eller något. Vilket är rätt smart.

Detta kan dock snarare ses som något extra inte något att bygga detta kring.

Permalänk
Medlem

låter som en go ide:P

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett måste! Fantastisk idé måste jag säga.

Känner mig hyfsat ensam i GTA IV & Company of Heroes.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]