Oljeelement eller elelemet - vad är bäst?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fixxxarn:

skaffa bergvärme om man kan sparar otroligt mycket pengar på det men kostar mycket att bora och så men man tar igen det väldigt fort

Tar igen det väldigt fort? En bergvärmeinstallation kan lätt kosta 150kkr. Med en normal villa kan du sänka elförbrukningen 10000-15000kWh per år. Det tar alltså 10 år att räkna hem en bergvärmeinstallation.

Bor man lite längre söderut så finns det inget som slår en luftvärmepump i återbetalning. Jag installerade en luft-luft värmepump för ca 25kkr i min förra villa i Skåne och sänkte elförbrukningen med ca 12000kWh. Återbetalad och klar på ca 2,5 år. Sedan fortsatte den att tuffa på ytterligare 5 år innan jag sålde huset. Mycket längre höll den nog inte dock. Detta funkar så klart inte lite längre upp i Sverige, där är bergvärme ett mycket bättre alternativ, men är fortfarande betydligt längre återbetalningstid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

En vän till familjen borrade för 10 år sedan, nu börjar hållet bli kallare än vad det var när det borrades och med den här kylan så hade han inte mer än 15 grader inomhus, jojo så bra var bergvärme.

Har dom luftat systemet o fyllt på med vatten år så att det funkar som djärvärme med att elementen år ett eget system och en värmeväxlare överför värmen så det kan vara det dom tjurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tar igen det väldigt fort? En bergvärmeinstallation kan lätt kosta 150kkr. Med en normal villa kan du sänka elförbrukningen 10000-15000kWh per år. Det tar alltså 10 år att räkna hem en bergvärmeinstallation.

Bor man lite längre söderut så finns det inget som slår en luftvärmepump i återbetalning. Jag installerade en luft-luft värmepump för ca 25kkr i min förra villa i Skåne och sänkte elförbrukningen med ca 12000kWh. Återbetalad och klar på ca 2,5 år. Sedan fortsatte den att tuffa på ytterligare 5 år innan jag sålde huset. Mycket längre höll den nog inte dock. Detta funkar så klart inte lite längre upp i Sverige, där är bergvärme ett mycket bättre alternativ, men är fortfarande betydligt längre återbetalningstid.

Nog fungerar det i Norrland också, det krävs bara fler eller kraftigare grejer. Grannen kör med fem luftvärmepumpar placerade runt hela huset, ser rätt roligt ut

Finns ett annat alternativ som ingen nämnt än tror jag, infravärme. Och då menar jag inte sådana man brukar ha på inglasade balkonger som blir stekheta, utan slimmade paneler man hänger upp på väggar eller i tak.
Det är mest företag som använder dessa i dagsläget, hänga över kassan på Ica osv, men de är väldigt effektiva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden