Hjälp att köpa snabb dator för anv. till skolarbete! (5-6000 kr)

Permalänk

Hjälp att köpa snabb dator för anv. till skolarbete! (5-6000 kr)

Tjenare!
Jag letar efter en dator som jag kan använda till skolarbete mm, alltså ha med till skolan och skriva på. Jag har funderat på hur stor datorn ska vara, men tror att jag har fastnat vid ca. 13" eftersom att 10-11" kan bli lite jobbiga att titta på en längre tid, det är vad jag tror efter att ha snackat med några 40+ i släkten. (själv är jag 18) Tror ni att det stämmer eller skulle jag kunna klara mig på en mindre? Jag vill inte att den ska kännas seg efter en tids användning, så mycket ram och en bra processor är väll viktigt då?

Sen nästa faktor att ta med i bilden är att vad jag har sett så är 13" datorer ganska nya på marknaden. Alltså datorerna med bra prestanda blir ganska dyra och då är en 15" i samma prisklass bättre.

Priset då? Jag vill inte att den ska kosta allt för mycket. Den ska vara prisvärd och så Gärna i samma prisklass eller lägre!

Att hitta en dator känns ganska hårt Men här har jag iaf tre förslag på 13"
DELL VOSTRO 1014
LENOVO IDEAPAD S12 Vit
LENOVO IDEAPAD S12 Svart
Ser nu att de två sista är samma dator i olika färger..

Har tänkt att köpa en extern hårdisk till, så om det är någon som har/vet en bra prisvärd så nämn gärna den i förbifarten!

Edit: Hittade den här på startsidan: Lenovo IdeaPad U350

Mvh!

Permalänk

Är denna för klumpig? Windows 7 ingår!
http://www.phonehouse.se/Laptops/Standard/Compaq-615

HP Compaq Mini 311c-1000so
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502070

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Är denna för klumpig? Windows 7 ingår!
http://www.phonehouse.se/Laptops/Standard/Compaq-615

HP Compaq Mini 311c-1000so
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502070

Har du någon erfarenhet av någon av dessa datorer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inget-namn-funka
Har du någon erfarenhet av någon av dessa datorer?

Nej men läser man på olika forum och kommentarer om dem så är dessa väldigt omtyckta.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Okej!

Några fler förslag?

Vad tyckte du om de jag la upp?

Permalänk

Det är svårt att hitta information om vad användare tycker om t ex Lenovos billigare datorer.
Av dina förslag skulle jag valt Dell.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är svårt att hitta information om vad användare tycker om t ex Lenovos billigare datorer.
Av dina förslag skulle jag valt Dell.

Okej Hoppas några fler styrker dina åsikter.

Btw, en av de jag snackade med har en 13" och är jätte nöjd.. Han jobbade på IBM men de blev ju uppköpta, det är därför han har Lenovo

Permalänk

Du kanske kan låna hem en sådan och känna efter om den känns bra.

Visa signatur

Permalänk

Inte en asus ul30 då?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Inte en asus ul30 då?

Hittade den här: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=8CwAK6XZ0pekc7aI

Men på prisjakt finns det inga uppgifter om priset. Återförsäljare någon?

Permalänk

Denna, kanske lite klen men bra storlek. Extern DVD ingår.
HP DV2-1090 - AMD Neo 1.6GHz / 4GB / 500GB / 12.1"

http://www.webhallen.com/prod.php?id=96393&view=2

Visa signatur

Permalänk

Det står att den inte har 3G, innebär det att man inte kan använda ett mobilt modem till 3G nätverket, eller att det inte finns ett inbyggt modem?

Permalänk

Den har INTE inbyggt 3G modem men du kan koppla till en vanlig 3G tillsats, en sk dongle.
Några av Samsungs minidatorer har inbyggt 3G modem t ex Samsung N120-HAZ1/HAZ2.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=457087
------------------------------------------
Denna Lenovon hittade jag nu.
Lenovo ThinkPad SL300 2738-L3G - 2,1GHz DC 2GB 250GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=444731

Detta var den enda dator som uppfyllde dina krav till din budget av 242 datorer MED inbyggt 3G modem. Denna har inte HSUPA HSDPA, vet inte heller om det är nödvändigt.

HP Pavilion DV2-1030eo finns också med inbyggt 3G modem men har läst att kvaliten på dessa DV2 är varierande så jag vet inte om man vågar chansa.
Bra pris på dem är det iallafall. 4.850 kr.

Visa signatur

Permalänk

Men om den inte har inbyggt 3G så går det att ansluta en sån som man får med sitt mobila bredband och sen surfa på 3G-nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om den inte har inbyggt 3G så går det att ansluta en sån som man får med sitt mobila bredband och sen surfa på 3G-nätet?

a.k.a dongle, japp

Visa signatur

Jag gillar Sweclockers! :E

Permalänk

Sedan i vår? så kommer Asus N Series som hör till de bärbara datorer som kommer med Intels nya Core i3- och i5-processorer men kostar desto mer.

http://www.idg.se/2.1085/1.283245/darfor-ska-din-barbara-ha-i...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Sedan i vår? så kommer Asus N Series som hör till de bärbara datorer som kommer med Intels nya Core i3- och i5-processorer men kostar desto mer.

http://www.idg.se/2.1085/1.283245/darfor-ska-din-barbara-ha-i...

Vet någon prisklassen då?

Permalänk
Citat:

Hittade den här: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=8CwAK6XZ0pekc7aI

Men på prisjakt finns det inga uppgifter om priset. Återförsäljare någon?

Både dustin och komplett har asus ul30 serien

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Både dustin och komplett har asus ul30 serien

Den ligger ju 1.000 - 2.000 kronor över budgeten.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Den ligger ju 1.000 - 2.000 kronor över budgeten.

Men lätt värt de extra stålarna. Bra kvalle rätt igenom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Men lätt värt de extra stålarna. Bra kvalle rätt igenom!

Det tror jag säkert, men eftersom den inte ska användas till att spela på så känns det ganska mycket att lägga 7 tusen på en dator, då jag redan har en stationär i det syftet.

Permalänk
Medlem

Själv har man ju lirat med 7" i snart ett helt år i skolan Har fungerat mycket bra. Att skriva kräver inte lika stor skärm som att surfa. Dock lär det bli en uppgradering så fort som möjligt (behöver mer batteritid).

Jag har tidigare kört med en stor dator (2.5 kg, 14"). Det är hemskt. Visst 2.5 kg känns kanske spontant som en lätt dator, men tänk att man då ska ha till nätadapter (300 gram) som dessutom är väldigt skrymmande. I väskan har man dessutom med sig böcker. Mja, 2.5 kg blir plötsligt inte så smidigt längre. Dessa större datorer med bättre grafikkort och cpus drar mer ström. Därför orkar de inte med en hel skoldag utan nätadapter. Att sitta i ett klassrum och dra en sladd över halva känns inte smidigt.
Köp en netbook, är du rädd för skärmytan så finns det 12"are med högupplösning. Dessa har svaga cpus och orkar därför uppåt 10 timmar på en laddning.
Tänk också att batterier är en förbrukningsvara och slits. Om du nu hittar en normalstor laptop med 5 timmars batteritid (och där med klarar en skoldag) kan du räkna med att batteriet har gått ner till 3-4 timmar (och därmed inte klarar en skoldag) inom ett år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Själv har man ju lirat med 7" i snart ett helt år i skolan Har fungerat mycket bra. Att skriva kräver inte lika stor skärm som att surfa. Dock lär det bli en uppgradering så fort som möjligt (behöver mer batteritid).

Jag har tidigare kört med en stor dator (2.5 kg, 14"). Det är hemskt. Visst 2.5 kg känns kanske spontant som en lätt dator, men tänk att man då ska ha till nätadapter (300 gram) som dessutom är väldigt skrymmande. I väskan har man dessutom med sig böcker. Mja, 2.5 kg blir plötsligt inte så smidigt längre. Dessa större datorer med bättre grafikkort och cpus drar mer ström. Därför orkar de inte med en hel skoldag utan nätadapter. Att sitta i ett klassrum och dra en sladd över halva känns inte smidigt.
Köp en netbook, är du rädd för skärmytan så finns det 12"are med högupplösning. Dessa har svaga cpus och orkar därför uppåt 10 timmar på en laddning.
Tänk också att batterier är en förbrukningsvara och slits. Om du nu hittar en normalstor laptop med 5 timmars batteritid (och där med klarar en skoldag) kan du räkna med att batteriet har gått ner till 3-4 timmar (och därmed inte klarar en skoldag) inom ett år.

Det med bateriet är ju samma som med telefoner
Vilken dator har du nu, och vilken tänker du byta till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det med bateriet är ju samma som med telefoner
Vilken dator har du nu, och vilken tänker du byta till?

Förutom att en mobil orkar default mer än 1-2 timmar som vissa 17" gör.

Jag har en asus eee pc 701 och funderar just nu på en 1005

Permalänk
Citat:

Förutom att en mobil orkar default mer än 1-2 timmar som vissa 17" gör.

Jag har en asus eee pc 701 och funderar just nu på en 1005

Okej, och du är nöjd?

Jag menar att batteriet blir sämre med tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, och du är nöjd?

Jag menar att batteriet blir sämre med tiden

Batteriet börjar bli riktigt uselt då det från början var på 3 timmar. Nu är det typ 2 timmar. Skärmupplösningen är lite för låg och skärmstorlken kanske lite för liten. Men inget jag reflekterar speciellt mycket över.. Så jao, jag är väl nöjd bortsett från batteritiden

Permalänk

Samsung n510 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Samsung n510 då?

Jao om du vill spela spel (lättare spel) och titta på 720p

Permalänk
Citat:

Jao om du vill spela spel (lättare spel) och titta på 720p

Men om vi bara ska hålla oss till tråkiga saker, då rekommenderar du mest..?

Permalänk
Medlem

Jag ska ha min till tråkiga saker och jag är väldigt sugen på 1005 P eller PE. Varför? Ny processor som gör att en redan bra netbook får ännu bättre batteritid!