1080 och hela skrivbrodet syns inte

Permalänk
Medlem

1080 och hela skrivbrodet syns inte

Ursäkta, kanske en lite dum fråga, men är i stort behov utav hjälp.

Har ett problem. Jag har en liten HTPC (asrock med ION grafik) och en LGLF75 som klarar 1080P utan problem.

Hursomhelt, när jag sätter 1920¤1080P i Windows ser jag inte hela skärmen, typ bara halva startmenyn etc.
Vill ju köra 1920¤1080 i upplösning, TVn klarar ju det. Fast får inte med hela bilden, varför!?
Som mediaprogram använder jag XBMC.

Kan jag ha ex 1080P i XBMC sen en mindre upplösning i Windows så jag ser hela skärmen? Eller det måste hela tiden vara 1080P som upplösning?

För när jag testade sätta 1920¤1080P i XBMC, sen gick ut i Windows så hade jag den upplösningen där också, och då ser jag ju som sagt inte hela skrivbordet etc

Eller finns det något sätt som jag kan göra så jag kan ha 1080P i windows men ändå se hela skärmen. Fattar inte varför detta problemet uppstår.
Är inte speciellt duktig på detta området, så ALL hjälp uppskattas!

Permalänk
Inaktiv

Vad kör du för kabel mellan tv och HTPC?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att graffet och skärmen skalar lite olika.. Vet inte om du använder nvidia eller ATI men går du in i deras kontrollpanel ska du nog hitta inställningar som får 1080 att passa perfekt på tv:n din!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

skärm inställningarna? där kan du "trycka ihop" bilden!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hej

I grafikkorts menyn alltså i Nvidia kontrollpanel finns det en meny för att justera
bilden kommer inte ihåg vad den heter exakt på Nvidia kort men typ nått i still med HD image adjust eller nått sånt .

Du får leta lite i menyerna så hittar du nog det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jo i Nvidias kontrollpanel finns det något som heter "resize" något.

Har ändrat där, och kalibrerat skärmen,fast det ända man gör är att man sänker upplösningen, och vill ju ha 1080 annars blir det väl inte det om jag kollar på film?
För sänker jag upplösningen i Windows, så sänks den i XBMC (Min mediaspelare) också, och vill ju kolla på film i 1080P

Permalänk
Medlem

I min tv, en Samsung 37" full HD, så får jag gå in i TVn och i någon meny där välja "skanna", tror det ligger under bildformat, annars så blir bilden "för stor". Efter detta så funkar det, ingen skalning görs, knivskarp bild.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har samma problem, skitdrygt när man tar resize i nvidia-panelen, för det blir ju inte nativa upplösningen så det blir lite halvgrötigt.

Permalänk
Medlem

I min tv finns det något som heter Native On/Off. Ändrar jag denna blir det bättre, men det finns bara när jag kör 30Hz~. Kör ajg TVn i 60Hz finns inte denna möjligheten och jag måste resizea

Permalänk
Medlem

Vad för Kabel emellan TV och dator?

Problemet är vanligast om man kör DVI-D/I kabel men kan förekomma med HDMI också, beror på vilken TV man har.
Många TV stödjer bara pixelmappning via HDMI vissa inte alls och man får trassla med skalning i TV eller grafikort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Borde finnas en inställning på TVn där du ska kunna byta aspect/förhållanden som tex 4:3, 16:9, 16:10. Där ska du kunna välja en inställning som heter 1:1 Pixel, då borde du få rätt upplösning på TVn.

Permalänk
Medlem

jag kör dvi -> hdmi, kan bara ha 60hz också =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mollusk
Borde finnas en inställning på TVn där du ska kunna byta aspect/förhållanden som tex 4:3, 16:9, 16:10. Där ska du kunna välja en inställning som heter 1:1 Pixel, då borde du få rätt upplösning på TVn.

Hmm... det var där jag hittade "skanna"...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Hmm... det var där jag hittade "skanna"...

'

Mjoo fast du har en Samsung, han har en LG TV. Tror inte scanning/skanna finns på LG, iaf inte på den jag har. =/

Permalänk

Jag får också sämre bild med 720p allt ryms på skärmen men texten blir suddig kör på en 42 tums LG

Mollusk jag har 16:9 , hel bild , orginal , full bredd , 4:3 , 14:9 , zoom , zoom film 1

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Kör du med Clone eller Dual-View?

Själv kör jag clone och upplösningen 1680x1050 på både TVn och skärmen, då blir bilden på TVn lite suddig. Fast kör jag dual-view med native res. på TVn 1080 så är bilden knivskarp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Jag får också sämre bild med 720p allt ryms på skärmen men texten blir suddig kör på en 42 tums LG

Mollusk jag har 16:9 , hel bild , orginal , full bredd , 4:3 , 14:9 , zoom , zoom film 1

Kan bero på att du bara har en HD TV (720) och inte full HD (1080).

Permalänk
Citat:

Kör du med Clone eller Dual-View?

Själv kör jag clone och upplösningen 1680x1050 på både TVn och skärmen, då blir bilden på TVn lite suddig. Fast kör jag dual-view med native res. på TVn 1080 så är bilden knivskarp.

Jag kör inget av dom för jag kör bara på tvn typ single view, blir bilden mycket bättre om man kör en 1080p film på en 1080p upplösning ?

Citat:

Kan bero på att du bara har en HD TV (720) och inte full HD (1080).

Jo det kan ju hända är inte säker men då borda väl ändå upplösningen på 720p vara bra ? bästa bild får jag när jag kör upplösningen 1360 x 768 , är det bättre upplösning för uppspelning av 720p filmer ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör inget av dom för jag kör bara på tvn typ single view, blir bilden mycket bättre om man kör en 1080p film på en 1080p upplösning ?

Jo det kan ju hända är inte säker men då borda väl ändå upplösningen på 720p vara bra ? bästa bild får jag när jag kör upplösningen 1360 x 768 , är det bättre upplösning för uppspelning av 720p filmer ?

Kan du kolla vad din tv klarar av för upplösning i 60hz som max. Jag har en som klarar 720p och jag kör i 1280x720 som det ska vara. Sen korrigerar jag bilden under scaling options och drar i skalan overscan - underscan (kör ett ATI-kort).
jag kan även köra 1360x768 och 1920x1080 men det ser inte bra ut.

Vad händer med bilden om du ställer i 1280x720? Vad har du för tv? Modell alltså.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

LÄgger mig i diskussionen här då jag hade exakt detta på min TV (Panasonic TH 42 PZ800E, Full HD) när den skulle visa 1080p.

Trodde som en del här att det var upplösningar, pixelmappning, drivrutiner m.m m.m m.m. Satt hur mycket som helst och meckade....Trots "ihopskjutande" av bilden i driver fick jag inte ordning på det tills jag ramlade in på ett forum som detta där det stod (som foppson är inne och nuddar på) att man skulle stänga av "Overscan". Gjorde detta och VIPS så landade bilden perfekt kant i kant oavsett upplösningsval i OS.

Ska tillägga att Overscanvalet på min modell ENDAST syns i inställningsmenyn då källan och ingångsvalet är satt till HDMI-ingång och matas med upplösning som KAN "overscanas".

Hoppas du får ordning på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Är nog inte nån större skillnad faktiskt, mer detaljerat kanske.

imo är det inte någon stor skillnad med just bild kvalite på 1080p och 720p på filmer om man nu sitter lagom långt bort från TVn, tror man märker störst skillnaden när man tittar på blueray filmer.

Enligt http://www.everythinghdtv.com/hdtv-buyers-guide/resolution så är det den bästa upplösningen för 720p.

Permalänk
Medlem

I ett blindtest med flera proffs i en känd hemmabiotidning såg de ingen skillnad mellan 1080p och 720p när de satt i ett normalstort rum typ 4 meter från en 42" tv. Oftast såg de inte någon skillnad på 480p eller större heller bara vid några specifika tillfällen. Så summan av det hela blev: Så länge man inte sitter och letar skillnader så ser man dom inte, så 720p är absolut tillräckligt på en 52" och mindre. Har man däremot en projektor med 100"+ kan det vara värt med full HD. Vi får väl se vad folk säger när det kommer ännu högre standarder ut till vanligt folk.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
I ett blindtest med flera proffs i en känd hemmabiotidning såg de ingen skillnad mellan 1080p och 720p när de satt i ett normalstort rum typ 4 meter från en 42" tv. Oftast såg de inte någon skillnad på 480p eller större heller bara vid några specifika tillfällen. Så summan av det hela blev: Så länge man inte sitter och letar skillnader så ser man dom inte, så 720p är absolut tillräckligt på en 52" och mindre. Har man däremot en projektor med 100"+ kan det vara värt med full HD. Vi får väl se vad folk säger när det kommer ännu högre standarder ut till vanligt folk.

Har du läst det där "testet" själv, jag har och testet är allt annat än proffsigt, rena skämtet faktiskt, tex så fanns det inte en ända Full HD TV med i testet, utan man mata med 1080p omskalat till en 720p TV eller snarare flera, för övrigt var detta under 2007 och full HD TV var inte vanligt i lite mindre storlekar som 40-42"
För övrigt ser en 720P signal bäst ut på en 720P TV och 1080p signal bäst på en Full HD TV, dock skillnaden är betydligt mindre idag än för 2 år sen, men omskalning är oftast mer bildförstörande än skillnaden emellan 720p och 1080p

4 meter (som dom i testet gjorde när dom inte såg skillnader, och som sagt utan nån full HD TV) är på tok för långt avstånd när man sitter framför en 40" full HD TV och tittar på 1080p film, 2 meter som jag gör är mer lagom vid 1080p och bekvämast, och är inga svårigheter att se skillnad emellan 720p eller 1080p vid det avståndet utan att leta efter det.
Tittar man på vanliga 480p är det bekvämare att sitta lite längre ifrån, och har man 100"+ sitter man vanligen på 4 meters+ avstånd vid 1080p

Sedan börjar full HD bli så billigt att man inte grunnar på huruvida man ska ha det ena eller det andra när man är uppe runt 40" eller mer, och snart kommer man ju inte ens hitta nått annan än full HD i dom storlekarna.

Högre än 1080p känns inte egentligen som det behövs, men om några år kanske man vill ha TV som är 70"+ samt även titta på sina högupplösta digital foton, samt 3D film, spel kanske har ganska stort rum där en av väggarna är en enda bildskärm, då behövs mer än 1080p en hel del mer för att få det så realistiskt att man kan nästan "ta på det"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Kan du kolla vad din tv klarar av för upplösning i 60hz som max. Jag har en som klarar 720p och jag kör i 1280x720 som det ska vara. Sen korrigerar jag bilden under scaling options och drar i skalan overscan - underscan (kör ett ATI-kort).
jag kan även köra 1360x768 och 1920x1080 men det ser inte bra ut.

Vad händer med bilden om du ställer i 1280x720? Vad har du för tv? Modell alltså.

Vet inte hur man kollar det.Vart hittar jag scaling options ? i catalyst control center , ser inget där iaf

allt får plats men blir suddigt om jag väljer 720p , kolla sign för tv modell

kan ju också säga att jag kör win7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moje1977
LÄgger mig i diskussionen här då jag hade exakt detta på min TV (Panasonic TH 42 PZ800E, Full HD) när den skulle visa 1080p.

Trodde som en del här att det var upplösningar, pixelmappning, drivrutiner m.m m.m m.m. Satt hur mycket som helst och meckade....Trots "ihopskjutande" av bilden i driver fick jag inte ordning på det tills jag ramlade in på ett forum som detta där det stod (som foppson är inne och nuddar på) att man skulle stänga av "Overscan". Gjorde detta och VIPS så landade bilden perfekt kant i kant oavsett upplösningsval i OS.

Ska tillägga att Overscanvalet på min modell ENDAST syns i inställningsmenyn då källan och ingångsvalet är satt till HDMI-ingång och matas med upplösning som KAN "overscanas".

Hoppas du får ordning på det...

Hittar inte overscan

vilken inställningsmeny menar du ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hittar inte overscan

vilken inställningsmeny menar du ?

På Panasonic låg den direkt under Menu, Inställningar. Förutsatt då att ingången man har påslagen matas med HDMI och HD-källa. Gjorde man inte det så fanns alla andra inställningspunkter UTOM just Overscan. Men vet inte hur detta är på just din TV....

Permalänk
Medlem

Jag hittar scaling options under:

Uppe till vänster har du Desktops and Displays

Sen nere till vänster där hittar du dina utenheter, jag har en = min tv och där har man en liten pil med en dropdownmeny.

Där väljer jag Configure och där är du, där har du scaling options som ett alternativ.

Men i detta fallet verkar det inte som att det är det här som är problemet eftersom du får grumlig bild med 1280 x 720, då är det något annat tror jag.
Verkar som att pixlarna "klyvs" så bilden blir förvrängd. Du borde ju kunna köra 1:1 mot pixlarna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moje1977
På Panasonic låg den direkt under Menu, Inställningar. Förutsatt då att ingången man har påslagen matas med HDMI och HD-källa. Gjorde man inte det så fanns alla andra inställningspunkter UTOM just Overscan. Men vet inte hur detta är på just din TV....

Har kollat igenom alla menyer på min tv men hittar inget overscan

Citat:

Jag hittar scaling options under:

Uppe till vänster har du Desktops and Displays

Sen nere till vänster där hittar du dina utenheter, jag har en = min tv och där har man en liten pil med en dropdownmeny.

Där väljer jag Configure och där är du, där har du scaling options som ett alternativ.

Men i detta fallet verkar det inte som att det är det här som är problemet eftersom du får grumlig bild med 1280 x 720, då är det något annat tror jag.
Verkar som att pixlarna "klyvs" så bilden blir förvrängd. Du borde ju kunna köra 1:1 mot pixlarna.

Hittade inget där heller

Nej har inget 1:1 , skrev vad jag kunde välja lite högre upp i tråden

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers

Vilken typ av tv har du?
produktnamn tack.

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
SpelClockers

hmm har du testat med "Just scan" i aspect ratio?