Djupdykning i Geforce GF100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Slå upp vad trångsynt är. För du verkar inte veta vad det betyder.

Det kan inte vara lätt att vara så bitter och trångsynt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det kan inte vara lätt att vara så bitter och trångsynt.

Jag antar att det inte är lätt, tycker lite synd om dig faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Har läst Charlies artikel och bortser man från att han kanske lite väl tydligt försöker pusha för ATI så ser det mesta som han skriver ut att stämma med det vi vet just nu.

Charlie skrev att GF100 drar 280W och är omöjlig att tillverka. Vi får väl se när NVidia släpper den om det är rätt eller inte. Han har skrivit mycket saker som inte är korrekt.

Här är ett par exempel;

Citat:

Contrast that with the GT300 approach. There is no dedicated tesselator, and if you use that DX11 feature, it will take large amounts of shader time, used inefficiently as is the case with general purpose hardware.

Som det ser ut i testerna verkar DX11 och tessellator fungera fint, eller är det bara NVidia som fejkar allt?

Citat:

GT300 is basically Larrabee done wrong for the wrong reasons. Amusingly though, it misses both of the attempted targets. R870 should pummel it in DX10/DX11 performance

Verkar som att det inte stämmer alls, i alla fall om NVidias siffror inte är lögn.

Med tanke på all den FUD han fyller sina artiklar med så tycker jag att han är en rejält dålig journalist, han är på ett korståg helt enkelt. Men han drar hits på det, så det kanske bara är krass girighet bakom det och inget annat. Måste vara tråkigt att skriva på SA för de andra som jobbar där, det är ju bara Charlies artiklar som får träffar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det kan inte vara lätt att vara så bitter och trångsynt.

För att jag vill upplysa dig att läsa vad trångsynthet betyder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag antar att det inte är lätt, tycker lite synd om dig faktiskt.

Jag är inte den som drar slutsatser på helt fakta obaserade grunder.

Edit

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Som det ser ut i testerna verkar DX11 och tessellator fungera fint, eller är det bara NVidia som fejkar allt?

Verkar som att det inte stämmer alls, i alla fall om NVidias siffror inte är lögn.

Läste nånstans att tesselation på GF100 fungerar inte, att Nvidia antingen ljuger eller så försöker de klyva hår..
Tror inte att det var Charlie som sa det, eller kanske var det d.. men tror inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Läste nånstans att tesselation på GF100 fungerar inte, att Nvidia antingen ljuger eller så försöker de klyva hår..

Tror inte att det var Charlie som sa det, eller kanske var det d.. men tror inte det.

Har du läst artikeln om GF100 och kollat på testerna? De slår ju 5870 i benchmarket som är gjort just med Tessellation.

Vad då tror inte det var Charlie som sa det, jag skrev ju precis i inlägget du quotade att det var han som påstod det i en av hans artiklar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Charlie skrev att GF100 drar 280W och är omöjlig att tillverka. Vi får väl se när NVidia släpper den om det är rätt eller inte. Han har skrivit mycket saker som inte är korrekt.

Här är ett par exempel;

Som det ser ut i testerna verkar DX11 och tessellator fungera fint, eller är det bara NVidia som fejkar allt?

Verkar som att det inte stämmer alls, i alla fall om NVidias siffror inte är lögn.

Med tanke på all den FUD han fyller sina artiklar med så tycker jag att han är en rejält dålig journalist, han är på ett korståg helt enkelt. Men han drar hits på det, så det kanske bara är krass girighet bakom det och inget annat. Måste vara tråkigt att skriva på SA för de andra som jobbar där, det är ju bara Charlies artiklar som får träffar.

På det första exemplet kan han faktiskt ha en poäng, MEN vi har ingen anning.
I Nvidias egna testprogram presterar GF100 riktigt bra i men frågan är om tessellatorn är lika effektiv i ett spel där shaderna ska användas till så mycket mer sammtidigt.

Andra exemplet så kan man väll säga att även jag tror att larrabee kommer vara ett bättre kort för TESLA delen dock till helt andra priser än nvidias arsenal på produkter.
Med Fermi kommer du även garanterat ha ett kort som duger(krossar?) till spel och i samma prisklass kommer intel inte kunna hävda sig (I just spel är jag tveksam att intel kommer kunna hävda sig överhuvudtaget)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
I Nvidias egna testprogram presterar GF100 riktigt bra i men frågan är om tessellatorn är lika effektiv i ett spel där shaderna ska användas till så mycket mer sammtidigt.

NVidias egna testprogram? Har du ens läst artikeln om GF100? Kanske dags att göra det innan du skriver några till kommentarer.

Unigine Heaven Benchmark är inte ett NVidia program, utan ett benchmark för DX11 och tessellation. Den innehåller andra tunga shaders under testet också, så det är inte bara tessellation som pushas.

Unigine Benchmark:
http://unigine.com/download/

NVidias egna siffror från det;
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6224&page=8

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
För att jag vill upplysa dig att läsa vad trångsynthet betyder?

Jag är inte den som drar slutsatser på helt fakta obaserade grunder.

Edit

Fattar inte vad du snackar om, misstänker att du inte heller gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Fattar inte vad du snackar om, misstänker att du inte heller gör det.

Din övertygelse på att grafer är fejkade.

Inte att jag säger att de är riktiga eller falska. Men du verkar vara ensidigt övertygad att de är falska.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
För att jag vill upplysa dig att läsa vad trångsynthet betyder?

För att du tror att alla som inte håller med dig är trångsynta och bittra.

Det är rätt trångsynt och bittert.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
För att du tror att alla som inte håller med dig är trångsynta och bittra.

Det är rätt trångsynt och bittert.

Jag har inte tagit någon ståpunkt om legetimitet av grafer eller prestanda då jag har inga grunder för att göra det på. Vissa dock har tagit friheten att ta en ståpunkt och sida om legitimitet.

Min kritik har inget med bitterhet eller trångsynthet att göra.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
NVidias egna testprogram? Har du ens läst artikeln om GF100? Kanske dags att göra det innan du skriver några till kommentarer.

Unigine Heaven Benchmark är inte ett NVidia program, utan ett benchmark för DX11 och tessellation. Den innehåller andra tunga shaders under testet också, så det är inte bara tessellation som pushas.

Unigine Benchmark:
http://unigine.com/download/

NVidias egna siffror från det;
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6224&page=8

Uniengine vet jag mycket väl vad det är och självklart har jag läst artikeln.
Men det jag menade med mitt inlägg var INGEN vet vad fermi kan göra ?
Allt är spekulationer och mer spekulationer, enda vi igentligen vet är att GF100 kommer bli en best hur det kommer att prestera ? Ja det vet varken du eller jag.

Var detta jag tänkte på mer
http://www.sweclockers.com/imagebank/201001/15001.jpg

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd

.

dubbelpost med ie krash..

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Fattar du hur lång tid FEM ÅR är i denna branschen? För fem år sedan fanns knappt dubbelkärniga processorer för privatbruk och bredbildsskärmar var ju nästan bara rebelliskt.

Utifrån denna presentationen, som inte visar mer än teoretiska saker, så har Nvidia fått till något hälsosamt. Men det stora problemet nu är dels prisuppgifter och lanseringsdatum som inte är färdigställt. Desto längre tid de tar på sig desto närmare kommer vi trots allt AMDs nya produktserie - även om jag vet att HD5000-serien bara är några månader gammal men så är det trots allt en stund inom detta området.

Jag menar inte att korten som släpps i mars kommer hålla i 5 år.
Jag snackar om arkitekturen fermi som korten bygger på. Borde gå att utveckla ganska bra med tanke på specsen. Dessutom har den finesser som inte ens finns i spel idag så det borde väl rimligtvis att bygga ut denna serie ganska rejält? Detta steget dom tagit är ju ganska hightech i jämförelse med dom tidigare uppgraderingarna från 8000-9000-200 serien osv.
Men visst 5 år är lååång tid i datorbranschen. Vi får la se..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Det verkar vara inne att gnälla på Nvidia nuförtiden.
Var glada istället, det gynnar konkurrensen och därmed prissättningen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det verkar vara inne att gnälla på Nvidia nuförtiden.
Var glada istället, det gynnar konkurrensen och därmed prissättningen.

Lika populärt att gnälla på AMD/ATI med.
Om man som fanboy tycker det är jobbigt med minsta lilla kritik så har ju bägge dessa företag bättre lämpade forum.

Bra att korten är på väg iallafall, verkligen på tiden.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Din övertygelse på att grafer är fejkade.

Inte att jag säger att de är riktiga eller falska. Men du verkar vara ensidigt övertygad att de är falska.

Nvidias egna grafer stämmer säkert, även om vi inte vet riktigt hur testerna gått till och vad gäller Nvidias egna demon säger graferna inte heller mycket.
Dom som kommer från tredje part är säkerligen fejkade, hur skulle dom fått tillgång till ett kort att testa?
Det handlar inte om tryngsynthet, det handlar om att inte vara fullständigt godtrogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta kanske ändrar eran uppfattning om Charlie.

Citat:

Davidson, a convicted spammer who had escaped from prison on July 20, was found dead of an apparently self-inflicted gunshot wound last week, along with his wife and three-year-old daughter, who authorities believe Davidson shot and killed before turning the gun on himself

The couple’s seven-month-old infant was found in the couple’s Toyota SUV physically unhurt and a teenage girl who had been shot in the neck escaped by running away from the scene.

“Not all stories have a happy ending, but the tale of escaped spam king Edward ‘Eddie’ Davidson sure does,” wrote the ghoul in his post. “After walking away from prison, he got a gun, killed his family, then killed himself.”

But it gets better: Demerjian does a quick-and-utter-failure of an attempt to show he’s human, but then goes right on writing his incomprehensively inhuman take on Davidson’s murder/suicide—complete with “jokes” that wouldn’t even be funny if there were a funny angle to be found.

“While it is hard not to feel bad for his brutally murdered wife and child, not to mention his wounded daughter, Eddie's suicide itself is the stuff of happy thoughts,” Demerjian wrote. “Every deceased spammer is a million fewer in-box-clogging, malware-infested mails a day, so lets tip one back for liberal gun laws.

http://directmag.com/magill/0729-charlie-demerjian-response-s...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Detta kanske ändrar eran uppfattning om Charlie.

http://directmag.com/magill/0729-charlie-demerjian-response-s...

Då kan vi lägga till osmaklig till clown benämningen på Charlie, Jag finner han trots allt rätt så underhållande och har haft förhållandevis rätt angående Fermi, och med en hygglig kunskap om branchen kommer det nog ut en och annan sanning mellan sågningarna.
Sen ska man ju vara helt medveten om att han kommer att såga allt Nvidia gör och producerar med motorsåg oavsett om det är bra eller inte så man bör ta allt hans skriverier med en nypa salt och vetskapen att det är extremt vinklat till Nvidias nackdel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Detta kanske ändrar eran uppfattning om Charlie.

http://directmag.com/magill/0729-charlie-demerjian-response-s...

Verkar ju vara en riktigt frisk individ med en skön portion humor, fy fan sicket pack alltså!

Hur man än vänder och vrider på det så är det han sa oförsvarbart.

Men allt han skriver behöver ju inte vara lögner för det Iofs.

Permalänk
Medlem

Kyle på hardocp brukar ta en liknande ställning i förhållande till spammare, verkar som om dom helt enkelt har ett personligt korståg mot spam.
Hatar även jag spammare men kan nog inte säga att jag önskar livet ur dom, livstid i fängelse hade däremot varit en helt tillfredsställande kompromiss.

Ser dock inte hur detta på något sett skulle ha med de analyser eller rapporter de har gjort angående fermi att göra, som jag ser det kan de vara de mest osympatiska människor som finns men ändå ha rätt i sina analyser.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Detta kanske ändrar eran uppfattning om Charlie.

http://directmag.com/magill/0729-charlie-demerjian-response-s...

Med lite läsförståelse så syftar Charlie på att det var bra att han tog livet av sig för SPAM är informationsålderns värsta brott.

Ken Magill som citerade Charlie sensationsskriver och försöker få Charlie att verka som en labil idiot som tycker det är ok att döda spammarens fru och barn.

Personligen hatar jag spam och håller med Charlie att det var bra att vi slipper han i fortsättningen. Tycker också polisen borde satsa mer på stoppa spam än pirater i Sverige.

Det tråkiga är att pengar är det enda som styr allt. Ken Magills vinklade syn på Charlie är praktexempel på att man kan tjäna pengar på idioter som saknar läsförståelse.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Med lite läsförståelse så syftar Charlie på att det var bra att han tog livet av sig för SPAM är informationsålderns värsta brott.

Ken Magill som citerade Charlie sensationsskriver och försöker få Charlie att verka som en labil idiot som tycker det är ok att döda spammarens fru och barn.

Personligen hatar jag spam och håller med Charlie att det var bra att vi slipper han i fortsättningen. Tycker också polisen borde satsa mer på stoppa spam än pirater i Sverige.

Det tråkiga är att pengar är det enda som styr allt. Ken Magills vinklade syn på Charlie är praktexempel på att man kan tjäna pengar på idioter som saknar läsförståelse.

Man skulle kunna säja exact samma sak om Charilies site. (Även om jag inte är så säker som du på att Ken Magill sensationskriver)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det tråkiga är att pengar är det enda som styr allt. Ken Magills vinklade syn på Charlie är praktexempel på att man kan tjäna pengar på idioter som saknar läsförståelse.

Det är just det som Charlie också gör. Så han är bara en annan sida av precis samma mynt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Han har skrivit mycket saker som inte är korrekt.

Contrast that with the GT300 approach. There is no dedicated tesselator, and if you use that DX11 feature, it will take large amounts of shader time, used inefficiently as is the case with general purpose hardware.

Du vet alltså att ovanstående inte är korrekt? Var är dina bevis? Dina bevis är siffror från Unigine som ingen annan än nVidia kan verifiera ännu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Du vet alltså att ovanstående inte är korrekt? Var är dina bevis? Dina bevis är siffror från Unigine som ingen annan än nVidia kan verifiera ännu?

Var är ditt bevis att det är korrekt?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Var är ditt bevis att det är korrekt?

Jag har inte sagt att det är korrekt, eller hur?
Jag undrade bara hur han kan veta.

Permalänk
Medlem

Detta är taget från artikeln på S|A, http://www.semiaccurate.com/2010/01/17/nvidia-gf100-takes-280...
Jag vet inte om det finns någon sanning i det han skriver men vem vet egentligen det just nu förutom Nvidia? Oavsett vilket så ser jag i alla fall fram emot att se riktiga tester, tillgänglighet samt prissättning av de kommande korten.

"Instead, the GF100 has what Nvidia calls a 'polymorph engine', and there is one per SM. Basically it added a few features to a subset of the shaders, and that is now what it is calling a tessellator, but it is not. ATI has a single fairly small dedicated tessellator that remains unchanged up and down the Evergreen HD5xxx stack. On ATI 5xxx cards, tessellation performance takes almost no shader time other than dealing with the output just like any other triangle. On GF100, there is no real dedicated hardware, so the more you crank up the tessellation, the more shaders you co-opt.

Nvidia is going to tout the 'scaling' of its tessellation capabilities, but since it is kicking off the GF100 line at the top, scaling is only going down from there. ATI's 5xxx parts don't lose anything when going down, nor do they lose die area when going up.

When showing off the tessellation capabilities last week, Nvidia was very careful to show the Unigine Heaven benchmark with the dragon statue, claiming it beat the ATI 5870 by 60 percent. While technically true, this number is purposely misleading on two accounts. First is that this is a best case for showing off tessellation and only tessellation. If it were to show any of the other Heaven tests, the margins would narrow significantly.

Secondly, the test is very light on other parts of the system, so any use of system resources for the tessellator would likely be masked. It is unlikely that this performance would carry over to a real world scenario, which is exactly why it was chosen. Synthetic benchmarks are usually used as a best case scenario, and in this instance, they are."

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

As for the theoreticals they present, its certainly possible if you read up on how Nvidia implemented Tesselation on GF100. The main takeaway here is that Nvidia didn't set aside fixed-function hardware that can only handle tesselation like AMD did, they completely redesigned their geometry pipeline and raster engine to handle Tesselation along with all other previous duties. And on top of that, they increased geometry capabilities 8-fold compared to GT200, whereas there was only a 3x increase from all the GPUs between NV30 and GT200.

Obviously, fixed-function hardware that can only perform Tesselation is less desirable than programmable hardware that can handle multiple functions, as those transistors used for Tesselation are going to be wasted unless utilized. Similarly, dedicated Tesselator hardware would have less priority in a transistor budget until that feature became more important. Nvidia doesn't have to worry about this in their design. They're just using fully programmable geometry hardware that can handle traditional geometry OR Tesselation, so they can allocate more transistors to those functional units without any concern of waste or low utilization. So what they've done is essentially killed 2 birds with 1 stone and addressed historical render bottlenecks AND Tesselation simultaneously. And that's not even covering how they managed to make their rendering pipeline out-of-order and parallel!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"