Djupdykning i Geforce GF100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Anställd av nVidia? Varför skulle du annars skapa ett inlägg med enbart en länk till PR från desamma? Bara rubriken är ju en floskel av monumentala mått.

Så man ska få en fråga (beskyllning) om man är anställd av företaget för att man för in relevant information från företaget i tråden som inte fanns där förut? Skulle du kunna utveckla tankegången bakom det? Orici's inlägg innehöll inte ens en kommentar eller ens ett spår av subjektivt inslag, bara en länk. Alla som postar i nden här tråden har inte en ideologisk agenda (även om många uppenbarligen har det).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jämför

Filnamn - NVIDIA_GF100_Whitepaper_012010.pdf

Länktext - GF100 Graphics Architecture White Paper - Dedicated to the World's PC Gamers

Förmodligen andra halvan av länktexten, som förstärktes med fetstil, som fick Multiman att reagera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Jämför

Filnamn - NVIDIA_GF100_Whitepaper_012010.pdf

Länktext - GF100 Graphics Architecture White Paper - Dedicated to the World's PC Gamers

Förmodligen andra halvan av länktexten, som förstärktes med fetstil, som fick Multiman att reagera.

Om du läser pdf:en så står "Dedicated to the World's PC Gamers" på andra sidan

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Om du läser pdf:en så står "Dedicated to the World's PC Gamers" på andra sidan

Varför skrev du det i länken med fetstil?

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha sagt med det?

På sida 3 står det Table of Contents, men det la du inte med i länktexten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var relevant.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Förmodligen andra halvan av länktexten, som förstärktes med fetstil, som fick Multiman att reagera.

Så tycker du att Multimans inlägg var vettigt? Orici är väl känd NVidia-fan, men man behöver ju inte hugga på allt han skriver. Speciellt inte som PDF:en hörde till ämnet (och dessutom står floskeln på sidan 2 i PDF:en).

Permalänk
Medlem

Misstänker att Multiman irriterade sig på Oricis ensidighet överlag.

Whitepaperet (vad heter det på svenska? Detaljerat reklamblad?) hör självklart hemma i tråden. Men ta det för vad det är.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Whitepaperet (vad heter det på svenska? Detaljerat reklamblad?) hör självklart hemma i tråden. Men ta det för vad det är.

Vitboksbegreppet används inom såväl politiken som inom företagsledning. Motsvarande engelska begrepp, "white paper", ibland "white book", används även om tekniska rapporter av liknande karaktär som en översiktsartikel (survey paper), som sammanfattar de viktigaste principerna i exempelvis en teknisk standard eller en specifik teknologi.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag vet vad white paper är. Visste inte att vi använde samma uttryck i sverige dock.

Min tolkning detaljerat reklamblad var lite raljerande. Eftersom det ofta används för sälja in en teknologi etc. Vilket är ganska uppenbart i reklambladet du länkade till.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det viktigaste och stora problemet för NVidia är nog hur mycket den drar och hur varm den blir, vilket inverkar negativt på klockfrekvenser, elförbrukning och kylning. Om siffrorna Charlie sagt på 280W stämmer blir det svårt för NVidia att ha höga klockfrekvenser på produktionsexemplaren. Vi får väl se om någon månad eller två. Om NVidia däremot ligger "lågt" på kanske 225W och kan leverera den prestanda som de skyltat med i förhandsvisningen blir det nog riktigt intressant. Allting där emellan blir en avvägning annars.

Finns en bild i förhandstitten, så går väl att uppskatta. Ungefär som en 5870 skulle jag tro? Edit: Länk
http://www.sweclockers.com/imagebank/201001/Fermi_stor002.jpg
Det ser ut som den slutar exakt där moderkortet slutar. Så lika långt som det.

enligt den bilden så ser det ut att bli runt 28cm stort

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
enligt den bilden så ser det ut att bli runt 28cm stort

Det är väl nästan exakt lika långt som 5870 då (11" = 27,94cm).

Permalänk
Medlem

*lolz* Charlie Demerijan han är den trovärdigaste skribenten på nätet NOT !
varför envisas människor med att citera honom ? Det finns så många trovärdiga källor !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
*lolz* Charlie Demerijan han är den trovärdigaste skribenten på nätet NOT !
varför envisas människor med att citera honom ? Det finns så många trovärdiga källor !

Skulle säga att Charlie är ungefär lika trovärdig som Nvidias PR maskineri, bara med en fundamentalt annorlunda vinkling på skrivandet

Han har då som jag bedömer det bra koll på branschen, sen är han snabb att dra sina helt egna personliga slutsatser från den info han lyckas komma över och det ska man vara medveten om när man läser det han skriver.

Förstår att du som fanatisk Nvidia anhängare, vad du än påstår, inte tycker om Charlie men han har haft förvånansvärt rätt i sina spekulationer om hur dåligt det går för Fermi.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
...Det finns så många trovärdiga källor !

Vänligen räkna upp vilka. Kortet finns ännu inte testat och analyserat av oberoende utanför nVidia vad jag sett iaf. Endast lite diagram av okänt urpsrung (bortsett från nVidias reklambroschyrer och av dem kontrollerade tester). Alla diskussioner om GF100 (även på B3D) utgår från nVidias papper/påståenden/events blandat med skvaller.

Jag hoppas givetvis att du inte menar nVidia som trovärdig källa. I så fall är du helt historielös.

Jag är väldigt nyfiken på och ser fram emot GF100, så bra tester är välkommet. Tyvärr har jag missat de mängder med trovärdiga källor du talar om, därför gläds jag nu åt att få blir upplyst på riktigt.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Skulle säga att Charlie är ungefär lika trovärdig som Nvidias PR maskineri, bara med en fundamentalt annorlunda vinkling på skrivandet

Han har då som jag bedömer det bra koll på branschen, sen är han snabb att dra sina helt egna personliga slutsatser från den info han lyckas komma över och det ska man vara medveten om när man läser det han skriver.

Förstår att du som fanatisk Nvidia anhängare, vad du än påstår, inte tycker om Charlie men han har haft förvånansvärt rätt i sina spekulationer om hur dåligt det går för Fermi.

Undrar om om Shagy verkligen är en fanatisk Nvidia anhängare? Han sitter ju med en 5870CF uppsättning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Skulle säga att Charlie är ungefär lika trovärdig som Nvidias PR maskineri, bara med en fundamentalt annorlunda vinkling på skrivandet

Skillnaden är att nVIDIA ljuger inte ihop artiklar eller information, vilket Charlie gjorde med t ex "Oak Ridge cans Nvidia based Fermi supercomputer" inlägget. Givetviss utan någon som helst styrkning eller källa. Som alltid.
http://www.semiaccurate.com/2009/12/16/oak-ridge-cans-nvidia-...

Flera olika källor motsatte sig helt detta ogrundade påstående som falsk. Även själva Oak Ridge National Laboratorie sade att rykten att de inte valde Fermi GF100 för deras superdatorer var helt osanna.
http://www.brightsideofnews.com/news/2010/1/5/the-real-story-...
http://www.nvidia.com/object/pr_oakridge_093009.html
http://www.legitreviews.com/news/6999/

Charlie Demerjian skriver alltid sensations inlägg med stora ord om nVIDIA och hur illa det går för de. SemiAccurate faller in i samma kategori "nyhet"sidor med sensationsrubriker och med ett massiv uppmärksamhetsbehov som Aftonbladet och Blondinbella. Som givet så brukar även såna sidor får efterföljare eller ser de som en legetim källa för information.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Skillnaden är att nVIDIA ljuger inte ihop artiklar eller information, vilket Charlie gjorde med t ex "Oak Ridge cans Nvidia based Fermi supercomputer" inlägget. Givetviss utan någon som helst styrkning eller källa. Som alltid.
http://www.semiaccurate.com/2009/12/16/oak-ridge-cans-nvidia-...

Flera olika källor motsatte sig helt detta ogrundade påstående som falsk. Även själva Oak Ridge National Laboratorie sade att rykten att de inte valde Fermi GF100 för deras superdatorer var helt osanna.
http://www.brightsideofnews.com/news/2010/1/5/the-real-story-...
http://www.nvidia.com/object/pr_oakridge_093009.html
http://www.legitreviews.com/news/6999/

Charlie verkar skriva ihop artiklar på rykten och inside information. Det gör att att han kommer att ha hög felprocent. Kan inte ge källor och får ta att bli bränd på felaktiga rykten med jämna mellanrum.

Jag ser inga tecken på att han hittar på. Däremot verkar han koka soppa på en spik ibland. Och han gillar verkligen att hacka på Nvidia.

Vad gäller Oak ridge får vi väl se. Dementier nu innebär inte att han kommer att ha fel i slutändan. Oak ridge blir kanske som bump-gate. I början används det som ett bevis på att Charlie hittar på. I slutändan visar det sig att han var något på spåret. Vare sig man gillar det eller inte.

Att Nvidia har ljugit om förseningen av Fermi är väl uppenbart. Jag förstår varför men Charlie har varit en säkrare källa än Nvidia gällande datum för fermi. Ända sedan försommaren 2009.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Charlie Demerjian skriver alltid sensations inlägg med stora ord om nVIDIA och hur illa det går för de. SemiAccurate faller in i samma kategori "nyhet"sidor med sensationsrubriker och med ett massiv uppmärksamhetsbehov som Aftonbladet och Blondinbella. Som givet så brukar även såna sidor får efterföljare eller ser de som en legetim källa för information.

Klart att han inte är en helt legitim källa för information. Det betyder inte att han är en illegitim källa för information. Nvidia är uppenbarligen inte heller alltid en helt legitim källa för information. Charlie är däremot en alternativ källa för information.

Att jämföra honom med aftonbladet rent funktionellt är väl fullständigt befängt. Aftonbladet har bättre skribenter men sysslar inte på något sätt med grävande. Charlie sysslar mer med grävande och är en urusel skribent.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Dessutom är han underhållande.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Charlie verkar skriva ihop artiklar på rykten och inside information. Det gör att att han kommer att ha hög felprocent. Kan inte ge källor och får ta att bli bränd på felaktiga rykten med jämna mellanrum.

Jag ser inga tecken på att han hittar på. Däremot verkar han koka soppa på en spik ibland. Och han gillar verkligen att hacka på Nvidia.

Vad gäller Oak ridge får vi väl se. Dementier nu innebär inte att han kommer att ha fel i slutändan. Oak ridge blir kanske som bump-gate. I början används det som ett bevis på att Charlie hittar på. I slutändan visar det sig att han var något på spåret. Vare sig man gillar det eller inte.

Att Nvidia har ljugit om förseningen av Fermi är väl uppenbart. Jag förstår varför men Charlie har varit en säkrare källa än Nvidia gällande datum för fermi. Ända sedan försommaren 2009.

Klart att han inte är en helt legitim källa för information. Det betyder inte att han är en illegitim källa för information. Nvidia är uppenbarligen inte heller alltid en helt legitim källa för information. Charlie är däremot en alternativ källa för information.

Att jämföra honom med aftonbladet rent funktionellt är väl fullständigt befängt. Aftonbladet har bättre skribenter men sysslar inte på något sätt med grävande. Charlie sysslar mer med grävande och är en urusel skribent.

Det är inget som tyder på att artikeln är skriven på rykten och på inside information. Han går från sitt EGET perspektiv att Oak Ridge tänker inte använda Fermi pågrund av värme. Och värme för GF100 (Fermi) är forfarande ett ryckte.

Han hackar på nVIDIA då; ett; det är hans leverbröd. Utan hans (o)legetima hackande på nVIDIA skulle SemmiAccurate inte vara något nämnvärd sida, inte han heller. Aldrig! Två; Han verkar vara helt besatt av att förvrida och hitta fel och tillfälla att misstolka allt nVIDIA gör eller säger, eller som detta fall, hitta på. Verkar som båda saker går hand i hand.

Charlie och Aftonblandet har en gemensam sak och det är att skriva sensationsrubriker.

Visst är han underhållande, som byns fåne. Fast denna fåne börjar bli ansedd som en trovärdig person i sina ord och börjar få efterföljare.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nu kör ju 95% av alla datorsiter med samma PR material. Det vore skillnad om 5% presenterade PR material och 95% resonerade om rykten och hade intressanta källor men det ser ju tyvärr inte ut på det sättet.

Det handlar om vad folk vill läsa och nvidia är kanske själva delvis orsaken när de går ut med halvsanningar eller felaktig information, skickar ut material eller hårdvara och givetvis något förenklat säger skriv om det här, testa de här spelen osv vilket leder till att en jäkla massa siter skriver ungefär samma saker. Då blir siter som semiaccurate väldigt intressanta och som sagt, vad är det vi vill läsa? Skulle vi tex som nyttiga idioter trott på att fermi skulle vara ute senast i början av december som så många "seriösa" siter påstod och planerat våra köp efter det?
Det skulle inte ta många minuter att gräva upp kommentarer från diverse siter när vissa tvivlade på att fermi var nära att släpppas i stil med "höhö, det där är bara skitsnack från charlie lolz" fast det var som det oftast är, inte bara charlie som skrev något annat.

Ibland undrar man varför vissa ens läser om nvidia på andra siter äm nvidias egna. Kan inte sätta fingret på exakt varför men nästan ingen verkar fungera på det sättet när det gäller AMD, Intel, "ATI" osv.

Jag tror att de flesta hårdvaruentusiaster faktiskt är hårdvaruentusiaster innerst inne och inte sitter och hoppas på att någon ska "vinna" på något odefinierat sätt. Som prestandakort blir antagligen Fermi bra, om det inte blir det är även de mest inbitna ATI-fansen förlorare rent ekonomiskt.
Det jag egentligen är mest nyfiken på personligen är hur det kommer och gå för nvidia under toppsegmentet. Jag tror inte det är speciellt lönsamt att sälja gammla prestandakort som mellan och lågbudgetkort och det är gissningsvis mer eller mindre omöjligt med g200 i vilket fall.
Jag vet att det tydligen ska byggas billiga fermivarianter men om det är lika integrerat i designen som ATIs eller bättre tycker jag nästan är intressantare än toppmodellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är inget som tyder på att artikeln är skriven på rykten och på inside information. Han går från sitt EGET perspektiv att Oak Ridge tänker inte använda Fermi pågrund av värme. Och värme för GF100 (Fermi) är forfarande ett ryckte.

Gällande den här artikeln har vi ingen aning vad han vet som inte vet. Det får tiden utvisa som sagt. Han får hel klart för ofta rätt för att man skall kunna anta att hans artiklar är tagna rent ur luften.

Citat:

Han hackar på nVIDIA då; ett; det är hans leverbröd. Utan hans (o)legetima hackande på nVIDIA skulle SemmiAccurate inte vara något nämnvärd sida, inte han heller. Aldrig! Två; Han verkar vara helt besatt av att förvrida och hitta fel och tillfälla att misstolka allt nVIDIA gör eller säger, eller som detta fall, hitta på. Verkar som båda saker går hand i hand.

So sagt så vet varken du eller jag om han hittar på. Han tycker uppenbarligen att nVIDIA är ett tacksamt ämne, han gillar dem inte, och lever på att skriva om dem. Han verkar ha ett bra kontaktnät och är insatt i branchen . Man kan inte ha så mycket rätt om man hittar på.

Citat:

Charlie och Aftonblandet har en gemensam sak och det är att skriva sensationsrubriker.

Som resten av Internet. I övrigt är de en dålig jämförelse.

Citat:

Visst är han underhållande, som byns fåne. Fast denna fåne börjar bli ansedd som en trovärdig person i sina ord och börjar få efterföljare.

När jag säger att Charlie har haft högre trovärdighet än nVidia när det gäller Fermifakta så betyder det inte att Charlie har så värst hög trovärdighet. Bara att han har haft högre trovärdighet än nVidia

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv

Charlie har förmodligen större koll än de flesta utanför Nvidia om vad som händer, sen hur han väljer att förmedla detta är ju en annan sak. =/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Skillnaden är att nVIDIA ljuger inte ihop artiklar eller information, vilket Charlie gjorde med t ex "Oak Ridge cans Nvidia based Fermi supercomputer" inlägget. Givetviss utan någon som helst styrkning eller källa. Som alltid.
http://www.semiaccurate.com/2009/12/16/oak-ridge-cans-nvidia-...

Flera olika källor motsatte sig helt detta ogrundade påstående som falsk. Även själva Oak Ridge National Laboratorie sade att rykten att de inte valde Fermi GF100 för deras superdatorer var helt osanna.

http://www.brightsideofnews.com/news/2010/1/5/the-real-story-...
http://www.nvidia.com/object/pr_oakridge_093009.html
http://www.legitreviews.com/news/6999/...

Jag har ingen aning om dina kunskaper i engelska, men låt oss analysera de sk. källor du själv länkar till för att motbevisa Charlie Demerjian:

Källa 1: Brightsideofnews. Den består av två delar.

1. Strömförbrukningen skulle vara för stor med nya Fermi-baserade produkter och att det därför inte är möjligt av den anledningen.
De konstaterar att förbrukningen väl inom gränserna som är satt av den tidigare generation, GT200B, och det därför bör gå lika bra med Fermi.
Jag vet inte om ORNL använder någon tidigare variant av nVidia-kluster vilket detta antyder, men låt oss säga att så är fallet och det är inga problem med strömförbrukningen. Gott så.

2. Nu börjar helt plötsligt artikeln slira betänkligt. De inleder en lång utläggning om att statliga laboratorier i USA måste ha minst 10% förnybar energi för drift av NY utrustning till statliga institutioner. Gäller tydligen mycket/all statlig utrustning, tex att polisbilar ska köra på etanol osv (dekret 13423, skrivet på under George W Bushs tid).

ORNL ligger illa tydligen illa till enligt artikeln eftersom de inte har tillräckligt med förnybar energi tillgängligt. 10% av det nya Tesla-klustret skulle vara 6000MWh, inget man snyter ur näsan direkt.
De berättar att ORNL skulle kunna köpa utsläppsrätter, men totalt skulle det nya klustret kosta $8-10 miljoner PLUS extra kostnader för de förnyelsebara 10%-en, varje år i endast energikostnader.

Ett alternativ hade varit att andra universitet/laboratorier går in och byter energirätter, men här går de in i långvariga utläggningar om inneboende rivalitet mellan olika universitet osv, som gör att det tydligen i dagsläget INTE är möjligt för ORNL att driva ett nytt TESLA-kluster pga att de inte klarar uppfylla miljökraven för statliga institutioner som George W. Bush instiftade.

Avslutningen är fin och består av fromma önskningar: "In conclusion of this story, we take that Oak Ridge will seal the deal with Lawrence"
Alltså: OM Lawrence Livermoore ställer upp på vissa saker, så TROR vi att ORNL kan köpa ett Teslakluster.

Din första länk skjuten i sank. (Har du en läst den själv, DataNusse)?

Källa 2: nVidias pressmeddelande. Är man hyfsat duktig på engelska ser man direkt att ordalydelsen gör den utan reellt värde, annat än i PR-syfte.

"SANTA CLARA, Calif. —Sep. 30, 2009—Oak Ridge National Laboratory (ORNL) announced plans today for a new supercomputer that will use NVIDIA®’s next generation CUDA™ GPU architecture, codenamed “Fermi”."

"Announced plans" innebär inget annat än att de ha tillkännagivit PLANER på att bygga ett Teslakluster.

“This would be the first co-processing architecture that Oak Ridge has deployed for open science, and we are extremely excited about the opportunities it creates to solve huge scientific challenges,” Nichols said. “With the help of NVIDIA technology, Oak Ridge proposes to create a computing platform that will deliver exascale computing within ten years.”

"Would" använt som här innebär inte att något faktiskt ska inträffa, utan endast att OM det inträffar, så skulle det...osv.
"Proposes" är precis samma sak, de FÖRESLÅR/VILL skapa ett kluster som blir fantastiskt. (Proposes: 1 : to form or put forward a plan or intention).
I övrigt är pressmeddelandet endast reklam för nVidias fantastiska produkter.

Deras "About NVIDIA: NVIDIA (Nasdaq: NVDA) awakened the world to the power of computer graphics when it invented the graphics processing unit (GPU) in 1999." längst ner på sidan värmer.:D Tänk att vi fortfarande hade sovit utan JHHs ledarskap i mer än 10 år.
3Dfx gjorde ju ingenting som förändrade 3D för alltid 1996, eller?

Källa 3: Väldigt lite av värde i den:

" A little later we got on the phone with someone in Computing and Computational Sciences at Oak Ridge National Laboratory and they stated that the SemiAccurate article was inaccurate and had no further comment. Legit Reviews also contacted Andrew Humber over at NVIDIA who informed us that the original press release that was issued in September is still valid and that nothing has changed."

Alltså: Den enda som uttalar sig från ORNL är "someone" (någon). Inga kommentarer mer än vad nVidias pressrelease säger (vilket inte är ett smack, se ovan).
Det andra källan i denna artikeln kommer från nVidia själva och saknar alltså värde i detta sammanhanget (som för övrigt också hänvisar till pressmeddelandet).

Så, DataNusse, hur var det nu med de övertygande bevisen om att Charlie endast är en tomte som skriver felaktigheter?
Tycker du verkligen att du lade fram trovärdiga bevis för motsatsen?

För övrigt har Charlie erbjudit samtliga på B3Ds forum att själva ringa och kontrollera med ORNL. INGEN har återkommit med någonting. Och de medlemmarna har bra kontakter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Gällande den här artikeln har vi ingen aning vad han vet som inte vet. Det får tiden utvisa som sagt. Han får hel klart för ofta rätt för att man skall kunna anta att hans artiklar är tagna rent ur luften.

So sagt så vet varken du eller jag om han hittar på. Han tycker uppenbarligen att nVIDIA är ett tacksamt ämne, han gillar dem inte, och lever på att skriva om dem. Han verkar ha ett bra kontaktnät och är insatt i branchen . Man kan inte ha så mycket rätt om man hittar på.

När vi säger att Charlie har högre trovärdighet än nVidia när det gäller Fermifakta så betyder det inte att Charlie har så värst hög trovärdighet. Bara att han har högre trovärdighet än nVidia

När nVIDIA och Oak Ridge, parter som är involverade i affären, själva går ut och dementerar rykten så har de ett mycket större trovärdighet än en bloggare som förr ett personligt vendetta mot nVIDIA och lever på det.

Vilket djärvt påstående att Charlie har högre torvärdighet än nVIDIA! Hur får du dig att komma till denna slutsatts?

Bara för att Charlie skriver om något som är på mångas läppar om fermi/GF100 ger honom inte trovärdighet för det. Specielt inte med tanke på att han har en personlig agenda och därmed avsaknad av objektivitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Din första länk skjuten i sank. (Har du en läst den själv, DataNusse)?

För övrigt har Charlie erbjudit samtliga på B3Ds forum att själva ringa och kontrollera med ORNL. INGEN har återkommit med någonting. Och de medlemmarna har bra kontakter.

Det är din högt personliga sluttsatts som har brister. Även om det finns hinder så finns det ingenstans som säger att projektet/affären är skrottat. För det vad Charlie påstår. Det är slutpoängen som vissar att Charlie var fel, eller ja, hoppat över tröskeln för snabbt med sin frenetisk subjektiva målsättning att tala illa om nVIDIA.

Bara för att ingen medlem har återkommit med nånting gör inte Charlie till en sanningstalare, eller änns indikerar detta. Med det kan tolkas hur man vill om man har en agenda.

Jag ser inget ont på Charlie då han kan skriva vad han vill. Men det som jag konfronterar är att han får sådant stort utrymme av så många som en oifrågasatt och trovärdig källa trotts att det är tydligt att han har en personlig agenda att tala illa om nVIDIA.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är din högt personliga sluttsatts som har brister. Även om det finns hinder så finns det ingenstans som säger att projektet/affären är skrottat. För det vad Charlie påstår. Det är slutpoängen som vissar att Charlie var fel, eller ja, hoppat över tröskeln för snabbt med sin frenetisk subjektiva målsättning att tala illa om nVIDIA.

Bara för att ingen medlem har återkommit med nånting gör inte Charlie till en sanningstalare, eller änns indikerar detta. Med det kan tolkas hur man vill om man har en agenda...

Vilka brister? Har du fortfarande inte orkat läsa och förstå dina egna källor?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vilka brister? Har du fortfarande inte orkat läsa och förstå dina egna källor?

Jag har läst artikeln flera gånger.

Jag upprepar mig igen.

Det finns hinder och lösningar men ingenstans säger man att projektet/affären är skrottad.
För det vad Charlie påstår.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Dett är väl som med hans Google/Valve affär. BS

Permalänk
Medlem
Citat:

If all goes well, the second generation Fermi architecture should be coming in late 2010. Since Fermi is Nvidia’s big transition that got delayed, it looks like Nvidia plans to have two new major generations in a single year. Traditionally the new chip comes in one year and roughly 12 months after the company is ready to launch faster version of the same chip, with more muscle.

http://www.fudzilla.com/content/view/17387/1/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

nVidia GF100 Fermi silicon cost analysis

http://www.brightsideofnews.com/news/2010/1/21/nvidia-gf100-f...

Övrigt: motsäger Charlie's tidigare påstående att första Fermi (A1) hade yield under 2%.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."