Djupdykning i Geforce GF100

Permalänk
Melding Plague

Djupdykning i Geforce GF100

Introduktionen av nästa generation Geforce har kantats av förseningar och rykten om underpresterande kretsar. På MGM Grand i Las Vegas lyfter Nvidia på skynket och avslöjar nya Geforce GF100.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Ännu mer tomma ord, GF100 har inte visats upp än, bara rendrerad prestanda, "så här bra är den i teorin". Säger dem ju tillochmed. Är precis som vid första "inblicken" på GF100 förra året, dem har inte visat oss något annat än pappersrelease so far -.- .

Inte grafikkortet utan bara teorier om hur bra det kommer vara på allt..

*edit
Misströsta inte, jag hoppas verkligen på denna extrema AA prestanda etc Fermi sägs ha. i 2560*1600 krävs en hel del så. Mitt 4870X2 är skitdåligt på så sätt :P.

Permalänk
Medlem

Att tro på någonting från Nvidia är väldigt vanskligt, inget de har gjort i senare tid har varit ärligt.
Detta är troligtvis bara extremt handplockade tester, som visar bästa möjliga resultat för Fermi, som troligen inte är i närheten av verklig prestanda.
Intressant också att de jämför med 5870, inte 5970.

Permalänk
Medlem

Men hur stort blir kortet? Ni som sett det i verkligheten borde väl kunna uppskatta längden på det iaf eller är det sekretessbelagt?

Permalänk

Månader kvar till lansering?
Jag som var sugen på en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Mellan 32xCSAA och 8AA är skillnaden endast 10% performance hit. Såld
68%-100+% snabbare än GTX 285. Såld
Bättre än HD 5870. Såld
Sen allt annat som jag inte riktigt förstår mig på är ett plus i kanten som jag vet många andra som programmerar på hög nivå kommer uppskatta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Tyvärr inte särskilt givande. Det som blir intressant är när testkorten skickas ut. Lite tråkigt också att de inte nämnde folding@home vilket borde vara Nvidias stolthet.

Kan någon vara snäll och sammanfatta för mig vilka modeller som förmodligen kommer? Vilka modeller kommer först? Vilken av de är snabbast? Vad skulle ett hypotetiskt dubbel-gpu kort heta?

Permalänk
Medlem

Antagligen så är det faktiskt så att det är bättre än 5870.
Antagligen ganska mycket bättre också.
MEN enligt mina beräkningar på releaser innan så kommer ju kortet att kosta mellan 6-7 tusen!

Men visst! Då har man ju det "bästa kortet" just nu.

Allt handlar om hur mycket $ man har i plånkan.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

AMAGAD! Jag är helt såld också! Spola fram tiden! Ska bli skönt att byta ut mitt 9800gt

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Woohoo om detta blir så bra som det verkar så kommer mitt 5870 åka ner o kartongen igen

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Men hur stort blir kortet? Ni som sett det i verkligheten borde väl kunna uppskatta längden på det iaf eller är det sekretessbelagt?

http://www.sweclockers.com/imagebank/201001/Fermi_stor002.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka16605
Lite tråkigt också att de inte nämnde folding@home vilket borde vara Nvidias stolthet.

Detta borde väl vara ungefär vad man kan förvänta sig?
http://www.sweclockers.com/imagebank/201001/47001.jpg

Permalänk
Medlem

Gäsp...

Var väll som väntat, på sin höjd bekräftas lite sannolika spekulationer, och lite bästa falls siffror presenteras.

Ganska imponerande att inte säga någonting på 8 timmar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Inaktiv

ville ju ha pris och release...

EDIT
Jag dissekerade ju t.o.m. mitt 8800 gts för fermi http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8879...

Jag trodde att Fermi skulle släppas senast vid årsskiftet... Nej nu blir det GT240 tror jag, klarar inte av att sitta och utveckla spel med OpenGL med AMD:s så kallade drivrutin mer.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen lite mer kött på benen.

Men jag är extremt skeptisk till 32xCSAA, visst jättefint, men om man funderar lite på hur extremt inzoomad bilden är och att det är en stillbild så är det klart att man ser stora förbättringar.

Frågan är då hur stor skillnad man skulle se när man spelar ett FPS, förmodligen ingen alls, dock kommentaren om att det kan förhindra "flickering" på sina ställen är ju dock väldigt positivt, om nu det påståendet stämmer.

Raytracing är ju ett skämt, finns ingen PC som klarar av det i 30+ FPS, det tar ett par år gissar jag innan vi spelar spel med Raytracing i realtid.

Känns som att prestandan troligtvis kommer hamna någonstans runt HD5970 där GF100 kommer ha fördelen av att vara ett single-gpu-kort.

Som någon nämnde ovan så kommer väl prislappen att hamna runt 5500-6500:-.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Satsar som någon annan här... på 6-7 tusen. Största frågan är hur länge ett sådant kort kommer hålla. När 8800 GTX kom dominerade det i 2 år. Ångrar att jag inte köpte ett då det kom ut men det är lätt att säga med facit i hand. Fan vet om inte MAD spottar ut nåt nytt snart, dom sitter knappast o rullar tummarna sen releasen av 5870. Hade faktist hoppats på bättre prestanda av Fermi (även om vi inte vet så mkt om den än).

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Ser ju inte helt dumt ut...

Permalänk
Medlem

Om prislappen hamnar så himla högt så motiverar det ju inte direkt utbyte av mina två 5870's. Vilket jag förberedde mig på att eventuellt få göra.

7k för 5870CF liksom. Hamnar GF100 på minst 5500kr och har cirkus 35% mer prestanda i far cry 2 som har cry engine vilket är sämsta möjliga exempel mot ett ati kort så vitt jag vet. Så har jag fortfarande gjort en bra affär.

Bortsett från att jag har insett hur otroligt hårt ati's drivrutiner suger.

Edit: bästa möjliga exempel menar jag, aka ati presterar piss i cry engine, har jag läst på nåra ställen.

Edit2: Som nån skrev ovanför, troligtvis har dom också gjort allt dom kan för att kortet skall prestera så bra som möjligt i just detta testet. Det borde spela en enorm roll för nvidia efter allt fiasko på sistone. Jag skulle verkligen vilja veta vad de kommer kosta i en svensk butik och när det finns på hyllorna. Främst priset är en väldigt viktig fråga dock. Att det skulle prestera bättre än det vi såg i videon precis känns tämligen otroligt, nog måste dom som sagt ha gjort allt i sin makt för att kunna visa upp "teh shiet".

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

nice jag kommer lätt köpa! wieee lira AVP och BBC2 med DX11 niiiiiiiice.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Hamnar det i samma prestanda i spel som 5890 är det ju helt klart godkänt innebär ju att fermi med dual gpu kommer piska arslet av 5890.

Men det återstår att se..Och tillgång hoppas jag dom har fixat innan lansering..
Sänker ATi sitt pris på 5890 tillräkligt vette tusan om det inte blir ett sånt

Men om priset hamnar runt 5000 kommer jag slå till direkt annars väntar jag på en nerbantad version eller slår till med ett ATi.

Men intressant tid framför oss nu iallafall..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

Far Cry 2 använder väl inte någon Cry Engine? Det är väl Ubi Soft som själv skapat Far Cry 2's grafikmotor?

Permalänk
Medlem

Den bygger på delar av cryengine, kollade upp det ja skrev nyss och de stämmer ju.

Hur som helst så spelar det mindre roll, är det någon som har nån aning om när vi kommer få se några priser?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Den bygger på delar av cryengine, kollade upp det ja skrev nyss och de stämmer ju.

Hur som helst så spelar det mindre roll, är det någon som har nån aning om när vi kommer få se några priser?

Ännu väldigt oklart tyvärr. Som kanske det har märkts spekuleras det kring 6000 - 7000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hamnar det i samma prestanda i spel som 5890 är det ju helt klart godkänt innebär ju att fermi med dual gpu kommer piska arslet av 5890.

Men det återstår att se..Och tillgång hoppas jag dom har fixat innan lansering..
Sänker ATi sitt pris på 5890 tillräkligt vette tusan om det inte blir ett sånt

Men om priset hamnar runt 5000 kommer jag slå till direkt annars väntar jag på en nerbantad version eller slår till med ett ATi.

Men intressant tid framför oss nu iallafall..

5970 antar ja att du syftar på lr?..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Satsar som någon annan här... på 6-7 tusen. Största frågan är hur länge ett sådant kort kommer hålla. När 8800 GTX kom dominerade det i 2 år. Ångrar att jag inte köpte ett då det kom ut men det är lätt att säga med facit i hand. Fan vet om inte MAD spottar ut nåt nytt snart, dom sitter knappast o rullar tummarna sen releasen av 5870. Hade faktist hoppats på bättre prestanda av Fermi (även om vi inte vet så mkt om den än).

Jag sitter på ett 8800GTX jag köpte när det kom, betalade 5300kr vilket var saftigt men såhär i efterhand helt klart värt det, det spelar ju fortfarande dagens nya spel utan större problem. Egentligen känns det mer som att det är resten av datorn (köpt samtidigt) som sackar efter desto mer. Jag lyckades även pricka ett ATI 9800Pro för ~5000kr när det begav sig, vilket även det hängde med i många år.

Visst är det snordyrt och svider att köpa grafikkort för över 5000kr, men slår man ut det på antal år man har det är det nog värt det.

Såhär ser jag det:

Köper jag idag ett grafikkort för ~2500-3000kr (gissar på att det är där nånstans det är mest prestanda utan att bli fånigt dyrt) hur mycket av de pengarna går då inte åt bara för att komma upp i samma prestanda mitt 8800GTX redan har? Runt 1500kr? Alltså lägger jag bara 1000-1500kr på "mer prestanda" och 1500 är kastade i sjön.
Då spar jag pengarna och köper ett nytt grafikkort vart tredje år och få topprestanda ett tag istället för att köpa "ok" prestanda men behöva byta efter ett och ett halvt år och i slutändan göra av med samma pengar.

Ska bli riktigt intressant att se hur Fermi presterar på riktigt. Mitt 8800gtx är ju uppe i snart 3 år så börjar bli dags att byta.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Undain
Ännu väldigt oklart tyvärr. Som kanske det har märkts spekuleras det kring 6000 - 7000

Jo men vad får folk dessa priser ifrån? Rena gissningar?

Eller är det någon riktigt insatt nisse som har suttit och tagit fram någon hobby tabell över relativa tillverkningskostnader typ?

Edit: On topic så är jag ytterst velig personligen, jag kom över mina två 5870 till ett överkomligt pris och dom är bara någon vecka gamla. Jag har dock spenderat denna vecka i att leta fixes till diverse nyare spel jag vill lira utan massiva fps drops och liknande. 5000 serien har ju problem nog me drivrutiner och nya spel i single card. Gissa hur mycket problem jag har med crossfire då? Förbannat tröttsamt.

Presterar fermi ordentligt och har en vettig prislapp (vill ha råd med dubbla kort uppriktigt talat.) så kommer jag byta även om ja tappar nån hundring på att sälja mina ati kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fin med så pass låga FPS dropps när man höjer AA. Har seriösa problem med mitt 9800GX2 när jag brassar på med 4xAA

Riktigt häftigt om du kan snabbaktivera Raytracing för att ta snyggare screenshots.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
[...]Presterar fermi ordentligt och har en vettig prislapp (vill ha råd med dubbla kort uppriktigt talat.) så kommer jag byta även om ja tappar nån hundring på att sälja mina ati kort.

"Nån hundring" - skämtar du? Innan du kan köpa GF100 kommer priset på 5870 att ha fallit mer än så. Varför?
1. Antagligen kommer AMD att ha en ny toppmodell ute.
2. Yield kommer att ha gått upp och 5870 kommer inte att vara sådan bristvara längre, samtidigt som tillverkningskostnaden blir lägre.
3. Dollarkursen lär falla tills dess också.

Om du vill få tillbaks mer än 50% av vad du gav för dem skulle jag säga att du bör sälja ganska snart...

Permalänk

Undrar om det blir en likadan papperslansering som med HD5xx korten, alltså att det inte kommer finnas några kort ute på markanden på ett halvår eller så, har väntat på mina HD5870 kort i 2 månader nu.

Jäklar.. det är inte så länge kvar tills Fermi lanseringen egentligen, i slutet av mars..
Det ger mig ett dilemma.. borde jag avbeställa mina HD5870 kort, och beställa datorn ändå, och köra den nya datorn med mitt gamla GTX260 kort i väntan på Fermi? Hmmmmm..... kanske borde skapa en egen tråd om detta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag sitter på ett 8800GTX jag köpte när det kom, betalade 5300kr vilket var saftigt men såhär i efterhand helt klart värt det, det spelar ju fortfarande dagens nya spel utan större problem. Egentligen känns det mer som att det är resten av datorn (köpt samtidigt) som sackar efter desto mer. Jag lyckades även pricka ett ATI 9800Pro för ~5000kr när det begav sig, vilket även det hängde med i många år.

Visst är det snordyrt och svider att köpa grafikkort för över 5000kr, men slår man ut det på antal år man har det är det nog värt det.

Såhär ser jag det:

Köper jag idag ett grafikkort för ~2500-3000kr (gissar på att det är där nånstans det är mest prestanda utan att bli fånigt dyrt) hur mycket av de pengarna går då inte åt bara för att komma upp i samma prestanda mitt 8800GTX redan har? Runt 1500kr? Alltså lägger jag bara 1000-1500kr på "mer prestanda" och 1500 är kastade i sjön.
Då spar jag pengarna och köper ett nytt grafikkort vart tredje år och få topprestanda ett tag istället för att köpa "ok" prestanda men behöva byta efter ett och ett halvt år och i slutändan göra av med samma pengar.

Ska bli riktigt intressant att se hur Fermi presterar på riktigt. Mitt 8800gtx är ju uppe i snart 3 år så börjar bli dags att byta.

Glöm inte andrahandsvärdet bara. Vem vill köpa ett beggad 8800GTX i dagsläget när det slukar så oerhört mycket ström och inte presterar märkvärdigt jämfört med de senare midrange-korten? Efter 3 år får man väl kanske en tusing för det kortet, 1500 med lite tur och då har man tappat 12-1500 ungefär per år. Köper man då istället ett kort för 2500 (som man får riktigt mycket prestanda för i det röda laget) och säljer det för hälften efter ett år så har man ungefär samma förlust fast har alltid något modernt då ett sånt kort troligen ändå räcker längre än ett år.

Men det beror ju på hur mycket man har att lägga på en gång och om man bryr sig om modern teknik och låg strömförbrukning eller att bara ha en burk som går och går och går