Ace Ecco 220 - billigt mATX chassi

Permalänk

Ace Ecco 220 - billigt mATX chassi

Genomgående fästen för 120 mm fläktar, verkar vettigt.

Någon som har köpt lådan? Vore kul med lite user input.

http://www.inet.se/artikel/6900308/ace-ecco-220

Permalänk

Jag är faktiskt också lite nyfiken på mATX/mini-ITX-lådorna från ACE, så länge som man slipper deras usla nätaggregat bara.

Misstänker dock att plåten är tunn och byggkvaliteten dålig, men jag har ingen egen erfarenhet ännu, så man kan ju hoppas att de är hyfsade i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ser nice ut:D dock ganska udda hdd-rack:S men det ser ut att va en bra lösning för luftflödet.

Permalänk
Inaktiv

Har precis beställt ett sådant chassi. Tror inte jag hinner få det innan helgen. Men återkommer med lite omdömen om det nästa vecka om jag kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

Ser i princip ut som Cooler Masters motsvarighet men Ace lådan verkar ha en bättre hdd lösning med gummiringar dock säger det inget om plåten är så tunn att det börjar vibrera i skiten.

Den som köpt ett lägg upp lite bilder och ge input på skrammel

Permalänk
Medlem

Det är i princip ett Cooler master Centurion 590 i matx-utförande.

Plåtarna är väl normaltjocka och chassit är stabilt. Lätt värt priset.

Se bara till att ta bort de fläktgaller man vill använda och täcka för dem man inte vill använda

Gummifötter har det också!

Visa signatur
Permalänk

Byggde en dator med detta chassi till min flickväns lillebror, och för det priset går det inte att få tag på ett bättre chassi kan jag lova. Helt suveränt!

Skitbra hårddiskupphängning som minimerar vibrationer och väldigt god luftgenomströmning för ett så pass litet chassi!

Jag skulle ge det 5/5 direkt!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Trevligt!

http://www.inet.se/artikel/6901285/cooler-master-elite-341-sv...
här är Varianten från CM, Ace lådan ser bättre ut när det är en 3.5" extern mindre + invändigt mycket bättre till ett lägre pris!

Permalänk

Tror ni jag får in min Orochi in den där?

Edit: tveksamt. Beställde ett Antec P180 Mini (vit) för 630kr (Misco) istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Tror ni jag får in min Orochi in den där?

Edit: tveksamt. Beställde ett Antec P180 Mini (vit) för 630kr (Misco) istället.

Tur att du beställde ett P180, för om du hade beställt ett ecco 220 hade det inte fått plats!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Ser bra ut inne i lådan.

Typ som min Cooler Master efter mina moddningar, får plats med en 240 radiator i fronten och en 120 där back.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Tur att du beställde ett P180, för om du hade beställt ett ecco 220 hade det inte fått plats!

Jepp, fast jag hade gärna testat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Jepp, fast jag hade gärna testat...

Du hade definitivt inte fått igen sidoplåten!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Kanonprisvärt!

Jag köpte ett sånt här till min Phenom II 965BE. Moderkortet är Asus MA785G-HTPC och processorn kyls med en Corsair H50.

I övrigt 8 GB Corsair XMS2, en Samsung DVD-brännare, Toshiba HD-DVD (IDE) samt en 150GB Velociraptor och en gammal Maxtor 320GB.

Jag monterade kylaren enligt Corsairs instruktioner med fläkten till radiatorn som insug och flyttade den medföljande 120mm chassifläkten till en av fläktplatserna i fronten och kör den som utblås.

Fungerar perfekt, låga temperaturer överlag och luftflödet är bra eftersom insug och utblås sitter mitt emot varandra på bak- resp framsidan utan någonting som blockerar.

Har svårt att tänka mig en mer prisvärd låda för den som vill ha något kompakt utan bling, den ser i alla fall roligare ut än en standard OEM och byggkvaliteten tycker jag är otroligt hög givet priset.

Permalänk
Medlem

Ni som har detta chassi får gärna bjuda på lite bilder på installationen/systemet! Jag vore iaf tacksam.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk
Ni som har detta chassi får gärna bjuda på lite bilder på installationen/systemet! Jag vore iaf tacksam.

Sågen på det oxå, ska ev. bygga en burk med detta chassi och är ruggigt sugen på att se hur det ser ut med lite trevlig hårdvara i:D

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en Sweclocker recension av detta chassi, eftersom det verkar vara ett väldigt prisvärt, väl ventilerat samt smart HDD upphängning...

Lite synd att de har perforerat sidan dock, men man kan ju inte få allt

Permalänk
Medlem

Här är några snabbtagna bilder, helt oredigerade (Canon EOS 20D):

Ingen extrem hårdvara, det här är ingen spelmaskin utan en jobb- och videoredigeringsburk.

Radeon HD 4650-grafik - därav det lilla grafikkortet.

Permalänk
Medlem

^ Riktigt najs!!

Ser ut som om det borde gå att få i en Orochi i den (beroende på vilken HDD man har)...

Permalänk
Medlem

Tusen tack, politby!

Hur skulle det funka om grafikkortet var längre? Skulle den ta i den nedre hårddisken, eller skulle den smita förbi?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

^ Om du tittar på FAQ'n om chassit på aces hemsida så står alla mått angående grafikkort och HDD där. Man kan ju även sätta dit en 2.5" disk på den nedersta platsen (typ SSD) om man nu ändå vill ha en disk till...

http://www.aceofsweden.com/ace/case/microtower/ecco220.html

Har också en liten fin video om hur HDD hållaren fungerar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk
Tusen tack, politby!

Hur skulle det funka om grafikkortet var längre? Skulle den ta i den nedre hårddisken, eller skulle den smita förbi?

Det skulle smita förbi, om det inte är högre än ett fullhöjds PCI-e. Kort med kylrör och annat på kanten kommer att ge problem.

Det finns gott om plats under hårddiskarna för längre kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
^ Om du tittar på FAQ'n om chassit på aces hemsida så står alla mått angående grafikkort och HDD där. Man kan ju även sätta dit en 2.5" disk på den nedersta platsen (typ SSD) om man nu ändå vill ha en disk till...

http://www.aceofsweden.com/ace/case/microtower/ecco220.html

Har också en liten fin video om hur HDD hållaren fungerar...

Jag satte mina diskar på den nedre platsen för att ge bättre luftflöde framför den främre fläkten.

Det som syns på bilden är en Maxtor 3,5", en WD Raptot sitter fast med dubbelhäftande tape på baksidan av Maxtor-disken.

Jag hade det så i mitt gamla chassi och lät bli att ta loss dem från varandra.

Permalänk
Medlem

Som ni ser på mina bilder är det extremt trångt överst mellan de optiska enheterna och nätaggregatet. Mitt nätagg (Cougar CM 650W) är ganska grunt, i alla fall inte djupare än standardstorlek, och som ni ser är det inte mycket plats mellan min Toshiba HD-DVD och nätagget.

Ovanför sitter en vanlig Samsung DVD-R och där är det bättre plats men se till att ni inte behöver mecka med kablarna till nätagg/ODD efter att de monterats. Jag var tvungen att plugga in en extra molexkabel till nätagget (som är modulärt) eftersom jag hade glömt ansluta den extra molex-strömkabeln till moderkortets ljudkretsar (udda, inte sant?). Den anslutningen syns längst ned på moderkortet intill audioanslutningen för frontpanelen.

Pillejobb kategori 1.

Annars var det lättmonterat. Bra med kabelklämmorna i framkanten (som dock kolliderad med den idiotiska vinklade IDE-kontakten på mitt moderkort).

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut som du har använt fel skruvar till HDDn dock. Det blir nog mindre vibrationer om du använder de som är avsedda för hårddisken, men du kanske ville ha den fast sådär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
^ Om du tittar på FAQ'n om chassit på aces hemsida så står alla mått angående grafikkort och HDD där. Man kan ju även sätta dit en 2.5" disk på den nedersta platsen (typ SSD) om man nu ändå vill ha en disk till...

http://www.aceofsweden.com/ace/case/microtower/ecco220.html

Har också en liten fin video om hur HDD hållaren fungerar...

Jo, jag har sett deras måttangivelser i FAQ:n, men på bilderna såg det möjligt ut att det hade funkat även om kortet var längre. Vilket nu "politby" kunde bekräfta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
Jag satte mina diskar på den nedre platsen för att ge bättre luftflöde framför den främre fläkten.

Det som syns på bilden är en Maxtor 3,5", en WD Raptot sitter fast med dubbelhäftande tape på baksidan av Maxtor-disken.

Jag hade det så i mitt gamla chassi och lät bli att ta loss dem från varandra.

Tack för informationen!

Detta kanske inte är den mest flexibla och därmed praktiska låda, i o m begränsningarna som storleken ger, men jag är svag för smidiga, lätta lådor som ändå kan husera en hel del prestanda. När de dessutom kostar lite fikapengar...

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Det ser ut som du har använt fel skruvar till HDDn dock. Det blir nog mindre vibrationer om du använder de som är avsedda för hårddisken, men du kanske ville ha den fast sådär?

Stämmer, fel skruvar på bilden. Har dock bytt dem nu efter det att diskarna plötsligt lossnade från plåten...

Permalänk
Inaktiv

Idag fick jag min nya dator, så här kommer lite bilder:

Använder bara originalkylaren till att testa upplåsning av CPU, klock m.m. Ska dit med min AC Freezer 64 såsmåningom.
Har heller inte monterat något grafikkort ännu men har mätt och kollat och det fungerar fint att ha HDDn på nedre slotten bara man inte har en kylare som sticker ut alltför långt från kortet.
Valde att sätta HDDn andra vägen bara för att kunna dra kablarna till den snyggare.

Jag hade gott om plats bakom DVD-brännaren och inte alls några problem att komma åt kablar. Använder FSP 400-60APN nätagg och en Optiarc AD-7240S DVD±RW.

Kabeldragning

Bytte ut originalbussningarna till ordentliga silikonbussningar från antec, HDDn är riktigt tyst.

Lite rester och krimskrams som jag rensade ur lådan för att minimera vibrationer

Jag är väldigt nöjd med chassit. Det är väl ventilerat och ser ut att ha ett simpelt filter i fronten. Det står på gummifötter som minimerar vibrationer.
De icke önskvärda hålen på ena sidoplåten åtgärdades enkelt genom att byta plats på sidoplåtarna. Plåten är inte den tjockaste men helt klart godkänd. Rekommenderar verkligen detta chassi till den som vill bygga med mATX

Permalänk
Medlem

Tack även till Kunzite för foton!

Håller man sig till en optisk enhet, en hårddisk och ett integrerat grafikkort blir det riktigt cleant kan jag konstatera.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Trevligt!

http://www.inet.se/artikel/6901285/cooler-master-elite-341-sv...
här är Varianten från CM, Ace lådan ser bättre ut när det är en 3.5" extern mindre + invändigt mycket bättre till ett lägre pris!

Här är ytterligare ett chassi som ser likadant ut, från Aerocool:

http://www.aerocool.com.tw/pgs/pgs-q/qs200.htm