Microsoft Security Essentials vs AVG

Permalänk
Entusiast

Microsoft Security Essentials vs AVG

Tjenare, undrar vilket virus skydd som är bäst? Avg free eller Microsoft Security Essentials?

MVH

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

MSE gillade jag i början, sen började det strula med ett av mina program så kan inte riktigt rekommendera det längre. Dock är det bara ett prog. det strulat med...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Entusiast

okej :/

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

Permalänk
Medlem

Använder MSE, har inte haft något problem än. Det har tagit en trojan från en websida, så gissar att det fungerar... verkar inte dra så mycket.... bättre än inget iaf.

Permalänk
Medlem

Kör på MSE nu, körde på Avast free förr.
Det som jag tycker är bra med MSE är att det inte tar så mycket kraft och det verkar effektivt

Permalänk
Entusiast

okej (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar MSE mycket bättre än AVG Free, MSE är enkelt och bra.

Permalänk
Medlem

Körde avast innan och provade sen MSE som jag kört sedan avast släppte version 5. Då gick jag tillbaka till avast och har ej ångrat

Problemet med MSE är att dom inte kan göra det enklare med uppdateringar, som det är nu så kollar den bara 1 gång i veckan efter uppdateringar medans avast mfl kollar flera ggr per dag. Annars så drar MSE knappt nån kraft från datorn vilket avast 4.x gjorde när den körde uppdateringar etc men version 5 har dom fixat det och den känns verkligen snabbare samt fräschare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Körde avast innan och provade sen MSE som jag kört sedan avast släppte version 5. Då gick jag tillbaka till avast och har ej ångrat

Problemet med MSE är att dom inte kan göra det enklare med uppdateringar, som det är nu så kollar den bara 1 gång i veckan efter uppdateringar medans avast mfl kollar flera ggr per dag. Annars så drar MSE knappt nån kraft från datorn vilket avast 4.x gjorde när den körde uppdateringar etc men version 5 har dom fixat det och den känns verkligen snabbare samt fräschare.

MSE uppdatera definitionsfilerna en gång om dagen på min dator.

Permalänk
Inaktiv

Kör MSE här med. Man märker den inte och det gillar jag. Sedan är det bara virusskydd och inte allt och lite till som de flesta andra "säkerhets" program.

Permalänk
Medlem

Ja nya Avast 5 var ett lyft med en del nya funktioner, gaming mode är trevligt när man spelar eller tittar på film.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag använder AVG just nu, men funderar på att byta. AVG tar massor med resurser då och då, man märker att datorn blir långsam då, ska jag byta till MSE? Kommer den skydda lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Jag använder AVG just nu, men funderar på att byta. AVG tar massor med resurser då och då, man märker att datorn blir långsam då, ska jag byta till MSE? Kommer den skydda lika bra?

MSE är det sämsta på marknaden, även om AVG inte är bra så skyddar det bättre än MSE.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

MSE är det sämsta på marknaden, även om AVG inte är bra så skyddar det bättre än MSE.

Okej, det är bra att veta, men vilken skulle du rekommendera?

Permalänk
Avstängd

Mse ingår ju redan i mitt win 8.1 och drar som sagt inga som helst resurser.Jag har testat både avg och avast förr men det är ju bara massa krångel med att man måste registrera sin mail och skit. Angående skydd så så räcker mse helt utmärkt, men så så surfar jag ju aldrig på vissa suspekta sidor eller använder piratcrack till spel heller utan köper alla spel jag gillar. Vilket många inte gör och då får man in massa skit i sitt windows:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Okej, det är bra att veta, men vilken skulle du rekommendera?

Kaspersky testar ofta bra.
Kolla t.ex här http://www.av-test.org/en/

Skrivet av jonas1972:

Mse ingår ju redan i mitt win 8.1 och drar som sagt inga som helst resurser.Jag har testat både avg och avast förr men det är ju bara massa krångel med att man måste registrera sin mail och skit. Angående skydd så så räcker mse helt utmärkt, men så så surfar jag ju aldrig på vissa suspekta sidor eller använder piratcrack till spel heller utan köper alla spel jag gillar. Vilket många inte gör och då får man in massa skit i sitt windows:-)

Klart MSE tar lite, det gör ju nästan ingenting

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har åkt på ett antal datorer med virus som just haft security essentials.Så jag brukar byta dem till avg

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte förstöra festen

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Rekordmedlem

Avassts gratisversion är rätt trevlig eftersom den även övervakar och påminner om att uppdatera vissa program som brukar innebära stora risker för angrepp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.