KKL hjälp begagnat bilköp ifrån bilhandlare

Permalänk
Medlem

KKL hjälp begagnat bilköp ifrån bilhandlare

Tjena på er sweclockers! Skulle behöva ha lite input/bollplank för följande scenario jag just nu har med bilhandlaren jag köpte våran bil ifrån.

Kort backstory:
2024/05: Köper en begagnad Skoda Octavia (2021) med cirka 3300 mil på mätaren, Ifrån en större bilhandlare.
Medföljer gör en 1 årig "das weit auto" garanti som "nybilsgaranti" som nu är utgången.

 Hade lite batteristrul under vinterhalvåret som bilhandlaren senare swappade batteriet till slut efter 2 inlämningar på denna så kallade garantin.

 Nu under sommar perioden fick vi extrema problem med bilens infotainment system att skärmen (där du styr precis allt så som AC osv) började bootloopa något extremt, samt att volymen automatiskt ökade successivt eller helt direkt vilket var ganska så irriterande milt sagt.

Fabriksåterställer bilen helt i ett försök att få iordning på det, infotainmenten/skärmen fungerar nu igen precis som det är tänkt strålande! Eller så trodde jag.. Allt fungerade fint i 2 veckor sen började problemet igen att volymen ökar direkt eller successivt ( Körde med grabben i bilen och volymen gick upp till max direkt, inte direkt snällt mot hans örontrummor)..

 Får tid hos bilhandlaren/verkstaden idag 27/8 och jag var tydlig vid inlämnandet att jag ansåg att detta rör sig om ett ursprungligt fel och jag lämnar in den på reklamation.

Får nu ett meddelande om att bilen är klar och finns att hämta upp mot en kostnad på 2500;-

Ringer då upp verkstaden och ifrågasätter vad som har gjorts och får till svar att den har blivit uppdaterad i systemen som åtgärdade problemet, verkstadschefen förklarar då att våran "garanti" har gått ut och att om jag inte ansåg att detta var rätt så fick jag prata med försäljaren som sålde bilen till oss ifrån början? Ifrågasätter också dessa uppdateringar kan inte jag som konsument inte göra då det rörde sig inte om OTA uppdateringar utan fabriksuppdateringar som fabrikerna släpper för att motverka problem som dessa istället för att byta ut hårdvaran i bilarna (what?).

Då är min tankeställning, kan inte detta tolkas som ett ursprungligt fel enligt KKL? Felet är ju inte direkt omfattande av något "slitage" eller dylikt trots begagnad bil och bara dök upp ifrån ingenstans för oss, vilket jag misstänker hände vid någon OTA uppdatering eller servicen som gjordes på den i början av året, om dem uppdaterade bilen vid det tillfället?

Behöver som sagt bara lite input/bollplank innan jag skickar ett skriftlig mail till försäljaren om jag nu ska vara påstridig om jag har rätten på min sida.

 

Permalänk
Medlem

Du har tre års reklamationsrätt från köp och de första två åren så är det upp till försäljaren/tillverkaren att bevisa att det inte var ett ursprungsfel. Är det fel i mjukvaran skulle jag nog våga påstå att det eventuellt kan täckas av en reklamation men svårt att veta på rak arm.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk

Tror reklamationsrätten är 3 år även på bilar. Så den var typ ett år utanför reklamation.

Men ja håller med om att 2500:- ä fan saftigt för att göra en mjukvaruuppdatering som borde kunna gjorts automagiskt utan att behöva passera verkstad om det är ett känt fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror reklamationsrätten är 3 år även på bilar. Så den var typ ett år utanför reklamation.

Men ja håller med om att 2500:- ä fan saftigt för att göra en mjukvaruuppdatering som borde kunna gjorts automagiskt utan att behöva passera verkstad om det är ett känt fel.

Även begagnade bilar täcks av reklamationsrätten från dagen de säljs.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Även begagnade bilar täcks av reklamationsrätten från dagen de säljs.

Möjligt. Men är inte den betydligt kortare?

Vill minnas typ 3 månader eller nå sånt.

Kan visserligen ändrats har inte besökt en märkesverkstad på 10 år föredrar att inte blir rånad...

Men vet att ja fått en ny koppling och växellåda till nån gammal bil på d n för sådär 20 år sedan på reklamationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du har tre års reklamationsrätt från köp och de första två åren så är det upp till försäljaren/tillverkaren att bevisa att det inte var ett ursprungsfel. Är det fel i mjukvaran skulle jag nog våga påstå att det eventuellt kan täckas av en reklamation men svårt att veta på rak arm.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror reklamationsrätten är 3 år även på bilar. Så den var typ ett år utanför reklamation.

Men ja håller med om att 2500:- ä fan saftigt för att göra en mjukvaruuppdatering som borde kunna gjorts automagiskt utan att behöva passera verkstad om det är ett känt fel.

Skrivet av Sarato:

Även begagnade bilar täcks av reklamationsrätten från dagen de säljs.

Tack för svar! Ja jag har ju personligen reklamationsrätt i 3 år ifrån mitt inköpsdatum och KKL tar ingen hänsyn om bilen är begagnad eller inte vad jag kan läsa mig till om det inte handlar om slitagedelar..
Min sammanfattning på det hela är princip: Min bil fungerar inte som den ska och jag har inte påverkat detta eller orsakat detta felet, ni löser det med en fabriksuppdatering som jag som konsument inte har tillgång till och ni vill att jag ska stå för kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Möjligt. Men är inte den betydligt kortare?

Vill minnas typ 3 månader eller nå sånt.

Kan visserligen ändrats har inte besökt en märkesverkstad på 10 år föredrar att inte blir rånad...

Känns ju lagom kul att det var min och sambons första bilköp och är helt okunniga så tänkte de skulle vara mer safe att spendera över 200k hos bilhandlare för att slippa problem eller dylikt men ändå har vi behövt lämna ifrån oss den totalt 4-5 gånger under 1.5 år..

Typo
Permalänk
Skrivet av oflytbara:

Tack för svar! Ja jag har ju personligen reklamationsrätt i 3 år ifrån mitt inköpsdatum och KKL tar ingen hänsyn om bilen är begagnad eller inte vad jag kan läsa mig till om det inte handlar om slitagedelar..
Min sammanfattning på det hela är princip: Min bil fungerar inte som den ska och jag har inte påverkat detta eller orsakat detta felet, ni löser det med en fabriksuppdatering som jag som konsument inte har tillgång till och ni vill att jag ska stå för kostnaden?

Om den säger så, så borde det defenetivt täckas.

De kan ju inte direkt påstå att mjukvara är en slitagedel....

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fortsätt att ös på är min mening!

Köpte själv en Mercedes med "nybilsgaranti" enligt "Mercedes Certified". Det visade sig dock att den inte alls täckte luftfjädringen som havererade cirka 8 månader efter köp. MEN!

Jag hävdade stenhårt på reklamation att detta var ett fel som fanns vid köp då bilen visat "störning" på fjädringen innan dess. Det tog ungefär en vecka och  massa mail/samtal om att det är konsumentköplag och reklamation. Vissa hot om ARN osv krävdes men jag fick rätt och reparationen för dryga 30000kr gick på reklamatation.

Jag är helt på din linje att detta är ett fel som är ursprunligt. Vägra betala och hänvisa till KKL och reklamation. I värsta fall betalar du och driver det via ARN. Ge dig inte då jag tycker du har rätt!

Permalänk
Medlem

Har skickat ett mail till säljaren nu så inväntar svar, mailet löd följande:
Vi lämnade in våran bil för problem som uppstått nu i Juli månad med infotainment systemet (sporadiska omstarter, igång trots bilen är avstängd och låst, spontana volymökningar under bilfärd). Värst är när den har gått ifrån normal volym upp till max direkt, detta är farligt dels för min sons öron trummor samt ett extremt stort distraktionsmoment som blir farligt när man är ute och kör och detta inträffar. Dessa problem har jag dokumenterat med videos och uppvisat inom skälig tid från att dessa uppkom dels för både Person1 samt Person2 som tog mot våran bil idag. Jag var noga att nämna för Person2 idag vid avlämnandet att jag anser att felet av dess karaktär är ursprungligt och bör hanteras och åtgärdas enligt KKL. Men ändå har vi fått en kostnad på runt 2500;-

Åtgärdandet för vårat fel som vi själva inte kan påverka eller orsaka och inte är slitageskador (räknas som ursprungligt fel under 2 år.) Var en system/program uppdatering av bilen, den här uppdateringen är tydligen inte tillgänglig för mig som konsument och släpps av fabrikerna för att åtgärda problem med mjukvara istället för hårdvara enligt uttalande ifrån Person1. 

Jag begär nu att kunna hämta upp min nu fungerande bil utan kostnad för mig som konsument då felet har uppstått under 24 månader och anses vara ursprungligt och bör således åtgärdas kostnadsfritt enligt KKL, uppfylls inte detta så anser jag att vi är i en tvist och kommer låta ARN avgöra ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Har skickat ett mail till säljaren nu så inväntar svar, mailet löd följande:
Vi lämnade in våran bil för problem som uppstått nu i Juli månad med infotainment systemet (sporadiska omstarter, igång trots bilen är avstängd och låst, spontana volymökningar under bilfärd). Värst är när den har gått ifrån normal volym upp till max direkt, detta är farligt dels för min sons öron trummor samt ett extremt stort distraktionsmoment som blir farligt när man är ute och kör och detta inträffar. Dessa problem har jag dokumenterat med videos och uppvisat inom skälig tid från att dessa uppkom dels för både Person1 samt Person2 som tog mot våran bil idag. Jag var noga att nämna för Person2 idag vid avlämnandet att jag anser att felet av dess karaktär är ursprungligt och bör hanteras och åtgärdas enligt KKL. Men ändå har vi fått en kostnad på runt 2500;-

Åtgärdandet för vårat fel som vi själva inte kan påverka eller orsaka och inte är slitageskador (räknas som ursprungligt fel under 2 år.) Var en system/program uppdatering av bilen, den här uppdateringen är tydligen inte tillgänglig för mig som konsument och släpps av fabrikerna för att åtgärda problem med mjukvara istället för hårdvara enligt uttalande ifrån Person1. 

Jag begär nu att kunna hämta upp min nu fungerande bil utan kostnad för mig som konsument då felet har uppstått under 24 månader och anses vara ursprungligt och bör således åtgärdas kostnadsfritt enligt KKL, uppfylls inte detta så anser jag att vi är i en tvist och kommer låta ARN avgöra ärendet.

Bra skrivet. Håller tummarna för att de godkänner reklamationen.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Konsumentverket är bättre på konsumenträtt än Sweclockers.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/rek...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Tjena på er sweclockers! Skulle behöva ha lite input/bollplank för följande scenario jag just nu har med bilhandlaren jag köpte våran bil ifrån.

Kort backstory:
2024/05: Köper en begagnad Skoda Octavia (2021) med cirka 3300 mil på mätaren, Ifrån en större bilhandlare.
Medföljer gör en 1 årig "das weit auto" garanti som "nybilsgaranti" som nu är utgången.

 Hade lite batteristrul under vinterhalvåret som bilhandlaren senare swappade batteriet till slut efter 2 inlämningar på denna så kallade garantin.

 Nu under sommar perioden fick vi extrema problem med bilens infotainment system att skärmen (där du styr precis allt så som AC osv) började bootloopa något extremt, samt att volymen automatiskt ökade successivt eller helt direkt vilket var ganska så irriterande milt sagt.

Fabriksåterställer bilen helt i ett försök att få iordning på det, infotainmenten/skärmen fungerar nu igen precis som det är tänkt strålande! Eller så trodde jag.. Allt fungerade fint i 2 veckor sen började problemet igen att volymen ökar direkt eller successivt ( Körde med grabben i bilen och volymen gick upp till max direkt, inte direkt snällt mot hans örontrummor)..

 Får tid hos bilhandlaren/verkstaden idag 27/8 och jag var tydlig vid inlämnandet att jag ansåg att detta rör sig om ett ursprungligt fel och jag lämnar in den på reklamation.

Får nu ett meddelande om att bilen är klar och finns att hämta upp mot en kostnad på 2500;-

Ringer då upp verkstaden och ifrågasätter vad som har gjorts och får till svar att den har blivit uppdaterad i systemen som åtgärdade problemet, verkstadschefen förklarar då att våran "garanti" har gått ut och att om jag inte ansåg att detta var rätt så fick jag prata med försäljaren som sålde bilen till oss ifrån början? Ifrågasätter också dessa uppdateringar kan inte jag som konsument inte göra då det rörde sig inte om OTA uppdateringar utan fabriksuppdateringar som fabrikerna släpper för att motverka problem som dessa istället för att byta ut hårdvaran i bilarna (what?).

Då är min tankeställning, kan inte detta tolkas som ett ursprungligt fel enligt KKL? Felet är ju inte direkt omfattande av något "slitage" eller dylikt trots begagnad bil och bara dök upp ifrån ingenstans för oss, vilket jag misstänker hände vid någon OTA uppdatering eller servicen som gjordes på den i början av året, om dem uppdaterade bilen vid det tillfället?

Behöver som sagt bara lite input/bollplank innan jag skickar ett skriftlig mail till försäljaren om jag nu ska vara påstridig om jag har rätten på min sida.

 

Vi har haft samma problem med vår Octavia som är en 2022:a, vi köpte den också begagnad. Företaget vi köpte av bytte skärmen/infotainmentsystemet direkt utan några frågor och på garanti så jag gissar att detta är ett vanligt fel.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bra skrivet. Håller tummarna för att de godkänner reklamationen.

Då är vi 2, hur eller hur så måste jag hämta ut den senare under dagen och antagligen betala om jag inte mottagit ett svar ännu så vi får se..

Skrivet av Patriksan:

Konsumentverket är bättre på konsumenträtt än Sweclockers.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/rek...

Tro mig, har suttit och skummat igenom en hel del där innan jag postade denna tråden samt 10 andra olika sidor med scenarion o diverse, ville bara som sagt ha lite bollplank..

Skrivet av lekman:

Vi har haft samma problem med vår Octavia som är en 2022:a, vi köpte den också begagnad. Företaget vi köpte av bytte skärmen/infotainmentsystemet direkt utan några frågor och på garanti så jag gissar att detta är ett vanligt fel.

Hoppas det löser sig!

När vi först fick det här felet så googlar man ju givetvis och stötte på en hel del liknande i diverse skoda forum samt reddit, jag misstänker helt ärligt att den här "uppdateringen" inte kommer lösa vårat problem men jag hoppas ju givetvis på det motsatta! Lär ju bli en rolig diskussion om allt det behöver bytas på min också som dem strängt hävdar att jag inte har någon "garanti" kvar.. 😅