Permalänk
Permalänk
Medlem

En till poäng för Noctua:)

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=173803
Färskt H50 VS NH-D14 test.

Jag säger det igen:
Någon som vet om en Noctua NH-D14 får plats i ett Antec Sonata II chassi?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Igen aning. beror väl på var socklen sitter på moderkortet och om dom som designat chassit fått för sig att sätta fläktar som gå innanför moderkortets ramar.

För mig stannar kylaren inom moderkortets yta och mitt chassi har inga fläktar som sitter in över moderkortet så då är det inget problem.

Men med tanke på alla usla antusiastchassin som säljs med 500 fläktar så vem vet. Kanske sitter en fet fläkt ivägen. Igen aning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag säger det igen:
Någon som vet om en Noctua NH-D14 får plats i ett Antec Sonata II chassi?

Kolla hur lång den är och mäta i ditt chassi?

http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14-140mm-flakt

Där har du alla mått.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,

Permalänk
Medlem

jag kör H50 push pull och ligger med min OC i5 på ca 30 grader.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
jag kör H50 push pull och ligger med min OC i5 på ca 30 grader.

30 grader i Idle ja, och alla borde veta vid det här laget att man endast bryr sig om load.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Avstängd

Min E8200@3,8ghz+D-14 loadar med PASSIV kylning 50c! dvs utan fläkt på D-14! (Med intel Burntest)

D-14 är sjukt bra och har en härlig kvalité samt tyngd :D- Tunga chassi ger status-

I idle så är den på 30c

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
30 grader i Idle ja, och alla borde veta vid det här laget att man endast bryr sig om load.

ursäkta mig då mr. bitter. load 45-50.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Med risk för att ni skrattar, allt detta snack om push, pull... Vad menar ni? Antar att det är något med fläktarna, hur dom är vända o.s.v.? Kan någon förklara lite mer? Sökte men utan resultat.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re_ras
Lånar tråden.
Med risk för att ni skrattar, allt detta snack om push, pull... Vad menar ni? Antar att det är något med fläktarna, hur dom är vända o.s.v.? Kan någon förklara lite mer? Sökte men utan resultat.

Det är när man använder sig av 2 fläkter på radiatorn, man sätter ena bakom för att blåsa igenom "push" och den andra framför för att dra "pull" igenom luften.

Förresten ni andra kan det här vara sant? HW monitor visar det samma.

http://img188.imageshack.us/i/coretempscri.png/

26 grader vid prime95 i en timme.... Använde mig av maximum heat testet.

Edit: Köpt Noctua D-14, har normal rums temp det måste vara nå knas med värme sensorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack rob

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robhead
Det är när man använder sig av 2 fläkter på radiatorn, man sätter ena bakom för att blåsa igenom "push" och den andra framför för att dra "pull" igenom luften.

Förresten ni andra kan det här vara sant? HW monitor visar det samma.

http://img188.imageshack.us/i/coretempscri.png/

26 grader vid prime95 i en timme.... Använde mig av maximum heat testet.

Edit: Köpt Noctua D-14, har normal rums temp det måste vara nå knas med värme sensorn?

Främst idle-tempen som är något suspekt, då du inte kan kyla något med hjälp av luft till en lägre temperatur än vad luften har själv. Så sensorn kan ha fått fnatt, det händer ju av och till. Kolla med något annat program om det visar annorlunda.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vet inte hur nogran Sensorn i Phenom är. Fans ju mycket strul med athlon64 x2 och liknande sensorer genom åren där olika revs hade sensorer som var stuck mer eller mindre inom väldigt snävt spectrum. Visade totalt fel.

Min erfarenhet med är att BIOS har stor betydelse för hur tempen redovisas. Min opteron rigg hade ett par bios med fina bios buggar. Hade man haft en CPU kanske man inte tänkt på det män när man har 2 identiska med identisk kylning så diffar tempen 2-3C mellan dom. När man bios uppgraderar och ena ligger på 35C och andra på 75C efteråt så mja börjar man undra lite. Flashar tillbaks och båda ligger på 45-50.

Permalänk
Medlem

Jaha eftersom min Corsair H50 knasar och jag vet inte om jag våga skaffa en till då de fel jag hade var tydligen inte så ovanligt.

Ligger då i tankar om att bytta in den mot en Noctua D14 istället

Så de är väll bara börja mäta då antar jag. =P

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en och två Noctua NF-P12 på min H50 var ca 5 grader vid last.
Ändå räcker den inte för att klocka processorn till max inom av Intel rekommenderad vcore spänning utan har fått stanna vid det som står i signaturen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Är verkligen inte H50n bättre om man har två fläktar på den?, istället för stockfläkten som kommer med.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Nh-D14 är en riktigt best. För min del så fungerar en Megahalems bättre i mitt chassi men om det inte vore för det så skulle Noctua varit mitt första val.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk

Jag tycker att en stor nackdel med H50 är att moderkortet får mindre kylning pga. avsaknaden av fläkt ovanför CPU:n, jag vet inte vad ni tycker men allafall jag gillar inte tanken att få moderkortet, RAM minnena etc stekta.

Permalänk

Hmm, antingen ska jag köpa nh d14 eller h50.

Köper jag h50 köper jag till 2st scythe fläktar...
Vilket kommer jag få bäst kylning på? (kommer kö överklockat,om det har nån betydelse)

EDIT: kollade lite på nh d14 videor på youtube, redan kollat h50 klipp. Där verkar det som om 120mm fläkten går över minnena...Jag har corsair dominator, de är ju rätt stora. Kommer det inte krocka? känns så...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Vilket kommer jag få bäst kylning på? (kommer kö överklockat,om det har nån betydelse)

EDIT: kollade lite på nh d14 videor på youtube, redan kollat h50 klipp. Där verkar det som om 120mm fläkten går över minnena...Jag har corsair dominator, de är ju rätt stora. Kommer det inte krocka? känns så...

Skit i 120mm fläkten. 1C gör de. Totalt onödig. I så fall hellre köpt till en extra 140mm och satt baktill på flänsen. Men som sagt totalt meningslöst. Kylaren är ju tänkt att vara tyst med.

Permalänk
Skrivet av Cropsgrinder:

Ja minnena kommer krocka med kylaren. Men man kan skruva loss den värdelösa kylflänsen på minnena så går det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Du kommer att få bäst kylning med NH-D14.
Desto mer du klockar och pressar systemet, desto större fördel för Noctua.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag sänkte min load temp med ca 8-9 grader när jag bytte från H50 till NH-D14. Körde 2 st GT push/pull på H50:n och kör orginalfläktarna till min D14. Fläktarna nerställda till behaglig ljudnivå i båda fallen vilket betyder ca 800-900 rpm. Med fläktarna på fullt var tempskillnaden ungefär lika med både H50 och D14.

Fördelen med H50 var ett tystare och mer behagligt ljud än vad Noctuafläktarna levererar. Fördelen med Noctuan är i mitt fall klart bättre kylning.

ljudnivång mellan gt och noctuas på samma rpm är inte i närheten av varandra? Tycker det inte var en bra jämförelse eftersom gt flyttar mycket mindre luft vid samma rpm. I vilket fall är nh-d14 segraren, trots denna jämförelse.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

altså jag är nöjd med min noctua. full load ca 50-55 C; när jag spelar så blir det kanske 45-50 (många spel utnjutar ju inte hela i7). kör bara en fläkt och hör den knappast - gfx-kortets fläkt hörs mera. om jag ska vattenkyla, då blir den grafik delen first.
det är bara pi * tumme dock.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

ljudnivång mellan gt och noctuas på samma rpm är inte i närheten av varandra? Tycker det inte var en bra jämförelse eftersom gt flyttar mycket mindre luft vid samma rpm. I vilket fall är nh-d14 segraren, trots denna jämförelse.

Var det inte precis det jag kom fram till? Att Noctuan var vinnaren?

Ljudnivån är vad som bestämmer hur snabbt jag kör mina fläktar, inte hur mycket luft de flyttar vid en viss rpm. Jag kunde ha ökat farten något på GT fläktarna och hållit samma ljudnivå som Noctuafläktarna (hurvida det beror på fläktarna i sig eller vad för sorts kylflänsar de trycker luft igeom är irrelevant i det här fallet då jag jämför de två kompletta kyllösningar jag har erfarenhet av) men då temperaturskillnaden mellan 800rpm och 1200 endast var 2-3 grader var det inte värt det extra ljudet. Samma sak gäller min nuvarande NH-D14. Jag kan sänka tempen ytterligare några få grader genom att köra fläktarna fullt men det är inte värt det ökade oljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Var det inte precis det jag kom fram till? Att Noctuan var vinnaren?

Ljudnivån är vad som bestämmer hur snabbt jag kör mina fläktar, inte hur mycket luft de flyttar vid en viss rpm. Jag kunde ha ökat farten något på GT fläktarna och hållit samma ljudnivå som Noctuafläktarna (hurvida det beror på fläktarna i sig eller vad för sorts kylflänsar de trycker luft igeom är irrelevant i det här fallet då jag jämför de två kompletta kyllösningar jag har erfarenhet av) men då temperaturskillnaden mellan 800rpm och 1200 endast var 2-3 grader var det inte värt det extra ljudet. Samma sak gäller min nuvarande NH-D14. Jag kan sänka tempen ytterligare några få grader genom att köra fläktarna fullt men det är inte värt det ökade oljudet.

Du har helt rätt att noctuan är vinnaren, men sättet du jämförde dem på är inte rättvis. Det är ofta anledningen till att många testcenter har samma kylpasta, samma fläktar osv. för att visa vad själva flänsen ger, vilket är väldigt passande för de flesta. För de som inte vill satsa på 4 parts fläktar så har de ofta en tabell med stock fan. Skönt att du trivs med din noctua, men du kan se ditt test som ett mattetal. Det finns ett rätt svar och ett par vägar dit. Uträkningen är det viktigaste och genom att lösa talet steg för steg kommer man fram till rätt svar. Det finns även människor som gissar rätt svar, men de får inte i närheten av full pott på frågan....

Tycker din jämförelse hamnar på gissningsspalten, men när du väl nu säger att det endast gjorde 2-3 grader skillnad när du drar på gt fläktarna ytterligare 400 rpm, så visar du tydligare att noctuan är segraren och det skulle hamna mellan gissning och uträkning, lite av varje.

Edit: för er som undrar hur sjutton jag vet att noctuan är bättre när jag inte äger någon av kylarna kan kolla här:
noctua nh-d14 review - Google-sökning

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Du har helt rätt att noctuan är vinnaren, men sättet du jämförde dem på är inte rättvis. Det är ofta anledningen till att många testcenter har samma kylpasta, samma fläktar osv. för att visa vad själva flänsen ger, vilket är väldigt passande för de flesta. För de som inte vill satsa på 4 parts fläktar så har de ofta en tabell med stock fan. Skönt att du trivs med din noctua, men du kan se ditt test som ett mattetal. Det finns ett rätt svar och ett par vägar dit. Uträkningen är det viktigaste och genom att lösa talet steg för steg kommer man fram till rätt svar. Det finns även människor som gissar rätt svar, men de får inte i närheten av full pott på frågan....

Tycker din jämförelse hamnar på gissningsspalten, men när du väl nu säger att det endast gjorde 2-3 grader skillnad när du drar på gt fläktarna ytterligare 400 rpm, så visar du tydligare att noctuan är segraren och det skulle hamna mellan gissning och uträkning, lite av varje.

Du har hakat upp dig på att jag skulle ha gjort något sorts objektivt test av de två. Jag har ägt båda och rapporterade helt enkelt vad jag fick för resultat vid en acceptabel ljudnivå med två olika kompletta kyllösningar, inget annat.