Permalänk
Medlem

Omstartningsproblem

Jag köpte en ny dator förra sommaren och har haft en del problem men mycket av problemen minskade när jag köpte ett nytt grafikkort(Radeon HD 5870) då det visade sig att mitt gamla Geforce 285 GTX kort krockade med moderkortet. Jag har dock inte listat ut vad som orsakar oväntade omstartningar när jag kör spel. Allt går fint i några minuter men sen så säger det klick och datorn startas om. Vid omstart så går allt mycket trögare och ibland så tappar tangentbordet och musen ström. Jag misstänker att det är moderkortet som har tagit stryk efter en misslyckad flashning då datorn var ny men jag är inte helt säker. Moderkortet har ju en resetknapp utifall att nåt skulle gå snett. Mitt moderkort är ett MSI Socket AM2+ AMD DKA790GX Platinum. Min power supply är en AXP 630 Watt och det står tom att den ska klara SLI så det vore konstigt om det var den som håller på att strula men jag har faktiskt ingen aning så det är därför jag nu frågar om hjälp här på SweClockers... Det är bara när jag drar igång spel som datorn startar om sig själv. Nån som har en lösning?

Edit: Kanske ska ta att tillägga att det inte är alla spel. Gamla spel verkar inte ha några omstartningsproblem som WoW tex.

Permalänk
Avstängd

Att den startar om sig själv indikerar ju hårdvaru fel.
Oftast är det moderkort eller minnes relaterat.
Tippar på att ditt moderkort är defekt.
Aldrig någonsin hört talas om "krock" mellan ett grafikkort och ett moderkort förut...
Är ditt nätagg ett 80plus?

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Köpte det på Webhallen. Står bara: AXP PowerSupply (PSU) 630W V. 2.20 SLI Ready

Permalänk
Medlem

Tror mitt moderkort tackade för sig nu. Resetknappen på moderkortet funkar inte och allt är bara dött.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara nätagget som la ner med.. Prova ett annat innan du reklamerar

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det är moderkortet.. On/Off knappen lyser på moderkortet men den vägrar starta datorn. Har testat att försöka trycka på cmos-knappen och reset men allt är totaldött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
Ganska säker på att det är moderkortet.. On/Off knappen lyser på moderkortet men den vägrar starta datorn. Har testat att försöka trycka på cmos-knappen och reset men allt är totaldött.

Kan vara nätagget endå.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Kan vara nätagget endå.

+1

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara nätagget som strular, det verkar ju inte vara nåt kvalitetsagg direkt. jag menar 469 spänn för 630w.
De billigaste kvalitetsaggen med 600-650w ligger på runt 700-750 spänn på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Ditt nätgget är för budget/multimedia grafikkort. Antal watt är INTE problemet. Speciellt för värsting grafikkorteten du nämner behövs bättre kvalite på nätagget. Kablarna till ditt nätagg klarar inte av att leverera det grafikkortet behöver när du spelar.

Tillverkare och Modell är viktigare än antal Watt.

Finns 650W - 1000W som bara är skräp. Tex Nätagg på 1000W från DÅLIGA tillverkare som inte klarar mer än vad 500W från en BRA tillverkare gör på SAMMA dator.

Edit:
Att den klarar av SLI betyder inget (De menar troligen kontakterna som behövs). Du har väll sett reklam om spel datorer och när man kollar grafikkortet så upptäcker man att de menar 10 år gamla minröj och kort spel som kommer med Windows.

Permalänk
Medlem

Ok om jag säger såhär att jag flashade bios men den hängde sig bara och sen slutade datorn funka så låter det väl mer som moderkortet än nätagget eller?

Permalänk
Medlem

Då har du tur att den ens funkar. Uppdatera bios igen och glöm inte att nollställa bios efteråt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
oväntade omstartningar när jag kör spel.

Det här är det klassiska dåligt nätagg felet så skaffa en annan innan något går sönder.

Permalänk
Medlem

Har lyckat resetta bios nu även om det krävdes två resets. Första gången så vägrade datorn starta återigen och sen efter andra resetten så stod det nåt om att klockan va fel inställd. Ska försöka inskaffa ett bättre nätagg. Tack för alla svar