Program för Digital dokument och projekthantering

Permalänk
Medlem

Program för Digital dokument och projekthantering

Hej!

Jag letar efter något program som funkar som en DAM (Digital Assets Management) och som man kan hålla koll på filer och dokument av olika slag för olika ändamål.
Typ så att man kan i en mapp kombinera både bilder, textdokument och massa annat samt ha koll på olika versioner av dem etc.

Tänkte ha det till plugget och projektarbeten.

Har sett att det finns flera program fyller dessa syften, men problemet är att de oftast är till för att läggas på en server och mest för stora organisationer. Finns det sådana för privatpersioner eller för forskningsbruk (klara stora dokument etc) som kan köras som ett enskilt program på en dator?

Har kollat igenom det mesta jag hittar via google, men alla från Extensis Portfolio till Plone och ResourceSpace är liksom en server + klient lösning. Plus att de flesta är riktigt dyra och ofta inriktade mer på bilder och webblösningar än dokumenthantering. Har provat Extensis Portfolio och tyckte det var riktigt dåligt.

MVH

/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Generellt CMS och QMS system är ju till för någon som har otroliga mängder dokument och som behöver ordna dessa eller följa revision på dessa. Att du skulle hita något för ditt behov, och ditt projektarbete, som skulle vara "mindre krångligt" är nog inte så troligt.

Det bästa är faktiskt att organisera saker i mappar och namnge det rätt.
De system vi använder på jobbet är ju fördelaktiga först när "bördan" är så stor, att man inte längre kan hålla allt i vanliga mappar, med hänsyn till revision.

Jag gjorde en snabb sökning precis som du och allt jag hittade var just ämnat att sättas upp på en server. Det finns gratislösningar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Generellt CMS och QMS system är ju till för någon som har otroliga mängder dokument och som behöver ordna dessa eller följa revision på dessa. Att du skulle hita något för ditt behov, och ditt projektarbete, som skulle vara "mindre krångligt" är nog inte så troligt.

Det bästa är faktiskt att organisera saker i mappar och namnge det rätt.
De system vi använder på jobbet är ju fördelaktiga först när "bördan" är så stor, att man inte längre kan hålla allt i vanliga mappar, med hänsyn till revision.

Jag gjorde en snabb sökning precis som du och allt jag hittade var just ämnat att sättas upp på en server. Det finns gratislösningar iaf

Aha. OK.
Jadu. Hur många dokument jag har är relativt.
Jag officiellt har jag som fotograf 90 K bilder jag skulle vilja ha i ett CMS. Picasa funkar rätt bra, men är inte direkt optimalt.

I övrigt så har jag varit inblandad i ett projekt just nu (utredning) där man haft att hålla reda på cirka 40 tusen olika sidor i olika dokument (och det var bara min del) så det hade varit smidigt att ha allt det där indexerat och enkelt att hitta.

Men tack så hemskt mycket för ditt svar! Inte alltid man får svar på sådana frågor.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.