Permalänk
Medlem

NTLDR is missing

Hej, glad påsk. Hur har er påsk varit? Min påsk har varit toppen. Hårddisken har pajat verkar det som. Det började i fredags då jag lirade WoW. Datorn frös och när jag tryckte CTRL+Alt+Del så blev hela bilden svart och det enda som syntes var muspekaren. Sedan kom det upp ett felmeddelande där det stod:

Logon process has failed to create the security options dialog

Failure - Security Options

Idag så sket jag i att trycka CTRL+Alt+Del och då startade datorn om efter kanske en minut av total stillbild. Nu när jag startar datorn så står det bara:

NTLDR is missing. Press CTRL+Alt+Del to restart.

Jag gick in i BIOS för att kolla och hårddisken finns inte kvar. Detta är ju inte heller min första hårdvara som tackar för kaffet. För två veckor sen så exploderade mitt gamla nätaggregat. Allt är köpt på Webhallen för drygt 6 månader sen och jag kommer definitivt inte köpa några fler datorkomponenter ifrån dom i framtiden. Min fråga är nu om det finns nån möjlighet att rädda hårddisken eller blir jag tvungen att köpa en ny hårddisk?

Permalänk
Medlem

Re: NTLDR is missing

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
Hej, glad påsk. Hur har er påsk varit? Min påsk har varit toppen. Hårddisken har pajat verkar det som. Det började i fredags då jag lirade WoW. Datorn frös och när jag tryckte CTRL+Alt+Del så blev hela bilden svart och det enda som syntes var muspekaren. Sedan kom det upp ett felmeddelande där det stod:

Logon process has failed to create the security options dialog

Failure - Security Options

Idag så sket jag i att trycka CTRL+Alt+Del och då startade datorn om efter kanske en minut av total stillbild. Nu när jag startar datorn så står det bara:

NTLDR is missing. Press CTRL+Alt+Del to restart.

Jag gick in i BIOS för att kolla och hårddisken finns inte kvar. Detta är ju inte heller min första hårdvara som tackar för kaffet. För två veckor sen så exploderade mitt gamla nätaggregat. Allt är köpt på Webhallen för drygt 6 månader sen och jag kommer definitivt inte köpa några fler datorkomponenter ifrån dom i framtiden. Min fråga är nu om det finns nån möjlighet att rädda hårddisken eller blir jag tvungen att köpa en ny hårddisk?

Testa disken i en annan dator och se om den är helt död.

Sen är det nog inte Webhallen som har fuckat upp dina prylar. Vad var det för märke på nätagget?

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte webhallens fel att prylarna inte håller, har du haft kontakt med webhallen? Du har ju garantin kvar än.

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara nätagget och hårddisken som strulat. Jag har även varit tvungen att köpa ett nytt grafikkort för några veckor sen. Mitt nätaggregat var av märket AXP och den hade 630W. Nu har jag ett 850W Cooler Master som jag köpte på komplett för en vecka sen.

Permalänk
Medlem

Testade att dra ur strömsladden på hårddisken och nu funkar den men jag antar att krascharna kommer fortsätta så fort jag startar WoW igen. Gissar på att något i hårddisken strök med när nätagget sa sitt. Förmodligen även grafikkortet med tänka på att det bara händer när jag spelar WoW. Vet ej vad jag ska ta mig till

Permalänk
Medlem

Som sagt du har nog garanti på delarna, kontakta Webhallen!
Jag har aldrig haft problem med webhallen iaf. När något gått sönder har dom alltid skickat nya delar till mig.

Det spelar ingen roll om ditt nätagg är på 630watt om komponenterna i är av dålig kvalitet! AXP har då jag aldrig hört talas om innan, Cooler Master är däremot ett bättre köp.

Om det bara händer med wow och inget annat så kan det ju lika gärna vara drivrutinsproblem eller nåt annat liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
För två veckor sen så exploderade mitt gamla nätaggregat.

Antagligen blev andra saker skadade samtidigt.

Grafikkortet brukar kräva mest av nätagget. Är grafikkortet för bra och nätagget för dåligt så ska du inte bli förvånad om nätagget går sönder. APX=Xion är för budget/medel grafikkort oavsett hur många watt.

Vilka grafikkort var det?

Det finns dåliga nätagg på 1000W som inte bättre än nätagg på 500W från BRA tillverkare. Tillverkare, Modell, Ålder är viktigare än antal Watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Antagligen blev andra saker skadade samtidigt.

Grafikkortet brukar kräva mest av nätagget. Är grafikkortet för bra och nätagget för dåligt så ska du inte bli förvånad om nätagget går sönder. APX=Xion är för budget/medel grafikkort oavsett hur många watt.

Vilka grafikkort var det?

Hade ett Geforce 285 GTX som jag nu har sålt och köpt ett Radeon HD 5870. Hårddisken är en Samsung SpinPoint F1 1TB om du undrar.

Permalänk
Medlem

Båda grafikkorten krävde högre kvalite än ditt trasiga nätagg så där är anledningen.

Borde även installera om allt. Ta bort ALLA partitoner och skapa ny som (snabb) formateras när du installerar om. Sen får du hoppas att det räcker för hårddisken.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag håller på att köra microsofts disc-check nu. Det går riktigt segt framåt. Jag funderar på om det är mitt nya Nätagg som är problemet. Läste nånstans att en kille med samma problem hade ett trasigt nätaggregat. Visserligen fick han Blue screens vilket inte jag får. Ska testa att byta strömsladd om inte microsofts disc-check funkar. Om inte heller det funkar så funderar jag på att köpa en ny hårddisk men jag testat att formatera och installera om allt först.

Permalänk

Finns fortfarande något som heter garanti!!!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Finns fortfarande något som heter garanti!!!

Jo tack jag vet fast den gäller väl inte om hårddisken har skadats när nätagget small eller? Nätagget har jag säkert fortfarande garanti kvar på alltså det nya och inte det som har sjungit på sin sista vers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
Jo tack jag vet fast den gäller väl inte om hårddisken har skadats när nätagget small eller? Nätagget har jag säkert fortfarande garanti kvar på alltså det nya och inte det som har sjungit på sin sista vers

Hårddiskar har också garanti. Ibladn upp till 5 år.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
Jo tack jag vet fast den gäller väl inte om hårddisken har skadats när nätagget small eller? Nätagget har jag säkert fortfarande garanti kvar på alltså det nya och inte det som har sjungit på sin sista vers

du behöver nog en kurs i garantilagar i sverige.
jag är snäll idag så vi går igenom dom viktigaste bitar med dig.

ALLT du har köpt har garanti. Garanti innebär att om du har använt saker på ett normalt sätt som delarna är designade för så ska tillverkaren stå för alla fel som kan uppkomma under 1 till 2 år (vissa tillverkare har tom 5 år på sina PSU, tex Corsair).
Med det sagt ska du vackert kontakta webhallen, skicka in prylarna och se glad ut när nya kommer tbx om en vecka eller så.
Och det gäller för HD också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
Allt är köpt på Webhallen för drygt 6 månader sen och jag kommer definitivt inte köpa några fler datorkomponenter ifrån dom i framtiden. Min fråga är nu om det finns nån möjlighet att rädda hårddisken eller blir jag tvungen att köpa en ny hårddisk?

Det kanske är en nyhet för dig men Webhallen tillverkar inte saker själva utan dom säljer exakt samma komponenter som du kan köpa i andra affärer.
Du valde en dålig agg. Inte Webhallen dom sålde bara det agget DU ville ha. Mao felet är ditt och ingen annans.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
du behöver nog en kurs i garantilagar i sverige.
jag är snäll idag så vi går igenom dom viktigaste bitar med dig.

ALLT du har köpt har garanti. Garanti innebär att om du har använt saker på ett normalt sätt som delarna är designade för så ska tillverkaren stå för alla fel som kan uppkomma under 1 till 2 år (vissa tillverkare har tom 5 år på sina PSU, tex Corsair).
Med det sagt ska du vackert kontakta webhallen, skicka in prylarna och se glad ut när nya kommer tbx om en vecka eller så.
Och det gäller för HD också.

Det kanske är en nyhet för dig men Webhallen tillverkar inte saker själva utan dom säljer exakt samma komponenter som du kan köpa i andra affärer.
Du valde en dålig agg. Inte Webhallen dom sålde bara det agget DU ville ha. Mao felet är ditt och ingen annans.

Det komiska här är att Webhallen sa precis likadant att det är MITT FEL när jag försökte byta mitt gamla grafikkort pga en krock ifrån moderkortet. Det där med att kunden alltid har rätt betyder lika mycket som skit för Webhallen. När jag skickade ett brev och sa att jag hade vittne på att säljaren sa JA när jag frågade om sakerna skulle funka och vara kompatibla så ignorerade dom mig. Det hela slutade med att jag sålde mitt gamla Geforce kort på Blocket och köpte ett Radeon istället. Tack för upplysningen om garantier men jag tvivlar på att jag kommer kunna få byta min hårddisk efter allt jag har gått igenom. Den enda anledningen varför jag fortsätter att gå till Webhallen är för att dom har ett bra reautbud på tex tv-spel.

Permalänk
Medlem

Tror inte din hårddisk är sönder !

"NTLDR is missing" får jag när jag gjort nåt fel i BIOS-inställningarna eller glömt nån kabel till systemdisken. Betyder att den inte hittar bootdisken eller liknande.

Har även varit med om det, när BIOS batteriet varit på väg att tappa kraft.

Har du haft strul med klockan på datorn, att den tappar tid ? Så kan man nästan vara säker på att det är BIOS batteriet (Är det ett äldre moderkort?)

Man får upp många träffar om man goooglar NTLDR is missing

/Skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzilla
Det komiska här är att Webhallen sa precis likadant att det är MITT FEL när jag försökte byta mitt gamla grafikkort pga en krock ifrån moderkortet. Det där med att kunden alltid har rätt betyder lika mycket som skit för Webhallen. När jag skickade ett brev och sa att jag hade vittne på att säljaren sa JA när jag frågade om sakerna skulle funka och vara kompatibla så ignorerade dom mig. Det hela slutade med att jag sålde mitt gamla Geforce kort på Blocket och köpte ett Radeon istället. Tack för upplysningen om garantier men jag tvivlar på att jag kommer kunna få byta min hårddisk efter allt jag har gått igenom. Den enda anledningen varför jag fortsätter att gå till Webhallen är för att dom har ett bra reautbud på tex tv-spel.

Över 70-80% av de fel som uppstår idag beror på användaren av hårdvaran. Säger inte att du gjort fel på nåt sätt, men det är väldigt lätt hänt. Skulle ändå inte tveka på att höra av sig till dem igen. Bara att välja: Anstränga sig o lyfta på luren/gå till dem eller betala flera hundra för nytt nätagg och hårddisk?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
Tror inte din hårddisk är sönder !

"NTLDR is missing" får jag när jag gjort nåt fel i BIOS-inställningarna eller glömt nån kabel till systemdisken. Betyder att den inte hittar bootdisken eller liknande.

Har även varit med om det, när BIOS batteriet varit på väg att tappa kraft.

Har du haft strul med klockan på datorn, att den tappar tid ? Så kan man nästan vara säker på att det är BIOS batteriet (Är det ett äldre moderkort?)

Man får upp många träffar om man goooglar NTLDR is missing

/Skog1s

Jag har ett MSI DKA790GX Platinum moderkort. Det är väl ifrån 2008 eller nåt. Det enda jag har gjort var att jag flashade BIOS till senaste versionen:

Mainboard: DKA790GX Platinum (MS-7550)
PCB Version: 1.0
BIOS Version: V1.A (aka Version: V1.10)
BIOS Date: 12/15/2009

Mitt problem kvarstår dock trots att jag har stängt av Windows Defender, Superfetch och Readyboost. Jag har även spenderat 4 timmar i error-checking. Hängningarna händer bara i World of Warcraft(och förmodligen andra spel). Låter man den stå så startar datorn om och NTLDR is missing dyker upp. Försöker man tabba ut eller CTRL+Alt+Del så blir allt svart och som sagt "Logon process has failed to create the security options dialog" dyker upp. Jag ska nu testa Windows Repair ifrån en installationsdisk. Om inte det funkar då vet jag inte riktigt längre. Jag börjar bli lite apatisk om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Om det glappar i typ strömsladden. Kan den göra så att windows fryser sig? Börjar tro att det är en trasig strömsladd som går ifrån mitt nya nätagg till hårddisken. Kanske även SATA sladden... För en liten stund sen så frös sig hela windows utan att jag var inne i nåt spel och CTRL+Alt+Del gjorde så det kom upp ett meddelande Preparing Security Options... Men allt stod stilla. Starta om datorn och fick NTLDR is missing igen.

Permalänk
Medlem

NTLDR is missing, behöver inte betyda att den är "missing", säger bara att bootsekvensen inte hittar en frisk/användbar NTLDR. Orsaken till detta kan vara många, tex knas med MBR, glappande kablar, klantig överklockning, PSU som inte gör sitt jobb.

Testa disken ordenligt i en annan burk, om det inte är fel på den testa de andra komponenterna en och en i en annan burk.

Se'n tror jag inte apati är en framgångsfaktor när man diagnostiserar en sprattlande burk. Lugn, logik, metodik och ett brinnande intresse + gott om tid fixar biffen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
NTLDR is missing, behöver inte betyda att den är "missing", säger bara att bootsekvensen inte hittar en frisk/användbar NTLDR. Orsaken till detta kan vara många, tex knas med MBR, glappande kablar, klantig överklockning, PSU som inte gör sitt jobb.

Testa disken ordenligt i en annan burk, om det inte är fel på den testa de andra komponenterna en och en i en annan burk.

Se'n tror jag inte apati är en framgångsfaktor när man diagnostiserar en sprattlande burk. Lugn, logik, metodik och ett brinnande intresse + gott om tid fixar biffen.

Gissar på glapp i sladdar eller nåt fel på moderkortet men jag vet inte. Har dessvärre ingen reservdator man kan testa saker i. Köpte en byggdator på Webhallen i slutet på förra sommaren och allt har bara strulat.

Permalänk
Medlem

Ja asså, det enda du kan göra är att bevisa vilka delar som felar, hårdtesta del för del.

Se'n vet ja' inte om det däringa agget är av tillräckligt hög kvalitet, ett felande budgetagg kan skapa underliga fel, ett kvalitetsagg är det viktigaste man skall lägga pengar på.

Köper hyfsat mycket av WH, visst kan alla detaljister få in skit från sina grossister, men tycker inte WH är särskilt utsatt. Kan du bara visa vilka komponenter som falerat gäller garantin.

Har du inte tillgång, via nån kompis eller så, rekar jag starkt en reservburk. Förr eller senare behöver man en alternativ rigg, om inte just för tester. Datorprylar är ju numera billiga, annat var det för 30 år sedan då jag var nybörjare på hemdatorer, fyfan va' de' kosta'.

Bygg annars om burken från grunden, testa grundligt en sak i taget.

tex.

1. Montera kablaget från PSU'n till mobot
2. Montera minne + CPU
3. Montera CD/DVD
4. Kör Memtest ett par timmar
5. Diagnostisera disken med tillverkarens eget analysproggie
6. Testa graffat med något benchproggie
7. Pilla på sladdar för att hitta ev glappkontakter
8. Boota Win å kör tex Orthos

Tips: Googlaner UBCD, bränn ut, boota och testa

Det är en KONST att bygga burk, särskilt om det strular.