Behöver hjälp att fixa trasig bildskärm

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att fixa trasig bildskärm

Hej,
Det är så här att jag tänkte använda en gammal skärm jag hade liggande till ett projekt. Skärmen är en 15tums Tatung(?) LCD och användes senast för kanske 3 år sen, då fungerade den. Nu är den stendöd! Jag undrar i första hand om det finns komponenter i en skärm som kan gå i sönder utan att man använder den, typ av av ålder, skärmen har ändå 8 år på nacken?

Jag har öppnat innanmätet och sett att allt såg bra ut utom 2 st grejer som påminner om kondenseringar fast ändå inte då dem skiljer sig från övriga kondenseringar i skärmen och dem har inte några markeringar som man förstår. Dessa 2 är lite tjockare, har ett yttre i gummi liknande material och texten CHK-291A och MJ 0142 skrivet ett par ggr. Dessa två såg ut att ha läckt ut nåt ljusgult från toppen, det såg ut att ha stelnat och var lätt att pilla bort. Tog en dålig bild på den ena konstiga grejen med mobilkamera som troligen inte säger mer än min beskrivning. (det är den svarta i mitten)

Vad är detta för något och kan det vara anledningen till att skärmen gett upp? Går det att laga eller är det tippen nästa för skärmen? Tackar för all hjälp jag kan få!

/Pengen

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk

Det är inte en kondensator, det är en induktans. Det gula du pilla bort är typ lim som är där för att vibrationer inte skall ändra på induktansens värde. Det bör sitta som en liten reva på toppen på den som man kan skruva på? Den får du inte röra på. Men ta och testa och starta skärmen och håll den nära en lampa. Ser du något på skärmen så är det något med högspänningen.

Permalänk
Medlem

Det är oklart om det är en gammal skärm med bildrör, eller en platt skärm.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Tack cbmpet3032! Då vet jag iaf att det troligen inte beror på induktanserna, att dem skulle se ut så. Grejen är att inte ens standby lampan lyser, det är precis som att den inte får ström. Har testat med annan adapter(med samma output 12v 4a) för att utesluta att adaptern skulle vara trasig. Har även kollat lödningar på kretskorten men dem ser ok ut vilket man kunde anta eftersom ingenting har varit innanför höljet tidigare. Vad kan det annars vara om kondensatorerna ser bra ut, den får ström men vägrar starta?

Tack för att ni tar er tid!

PS. Det är en plattskärm Jukkis

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i de platta skärmarnas funktion, men jag skulle angripa problemet på följande sätt:

- Hitta schema/ritning på den från nätet
- Koppla loss kontakterna (24V, 12V, 5V,...) som kommer från nätagregatet, och mäta dessa spänningar utan belastning

Om nätdelen är trasig, så kan man kolla eventuella säkringar på den, om någon löst ut/brunnit av. Vissa nätdelar har överströmsskydd, om något är trasigt i skärmen och drar för mycket ström, så slår nätdelen av.

Om nätdelen är ok, så får man söka felet i skärmens elektronik.

Förr var det så att kondensatorer gick sönder/blev dåliga av ålder, inte så vanligt nuförtiden.

Tror inte dessa platta skärmar har högspänning.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du har kunnande på sådan nivå, att du inte åker på någon elektrisk stöt, när du felsöker.
Du har ju 220V i nätdelen, så var försiktig. Gamla skärmar hade ju högspänning 25000 Volt, men jag tror inte dessa nya skärmar har högspänning. Någon som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har redan letat efter servicemanual för skärmen på nätet och dem vill ha 40 dollar för att skicka en cd skiva med denna. Då blir det nästan billigare med ny skärm så försöker gå vidare utan en sådan. "Nätaggregatet" är en extern ac adapter som ger 12v 4a max ut. Denna delas upp till fyra sladdar på det första kretskortet som verkar vara helt utan elektronik och går sedan vidare till det stora kretskortet(är inte hemma annars kunde jag lagt upp en bild). Vet inte vilken av sladdarna som ger vad, men skulle väl tro att 2st är 12v och 2st är jord eftersom ingen elektronik ändrar spänningen innan den skickas vidare? Kan visserligen testa lite med en multimeter i eftermiddag.
Är riktigt sugen på att få igång detta gamla åbäke då jag redan köpt touch panel till den eftersom jag visste att den funkade sist jag använde den. Är lite vilsen när det kommer till kondensatorer, elektronik och grejer. Mina kunskaper i detta ämne sträcker sig inte långt utöver det sunda förnuftet

Visa signatur